ב-1979 נפל דבר ב-NBA, אלא שבאותו רגע לא הבנו עד כמה הדבר גדול. וכמה הוא עתיד לשנות את הכדורסל האמריקאי. איזה "מופרע" אחד רכש קבוצת NBA והחליט להפוך אותה לגדולה ביותר. ג'רי באס קראו לו. הקבוצה היא לוס אנג'לס לייקרס.
באס התחיל לשנות סדרי עולם כדי להפוך את הלייקרס לקבוצה גדולה, אולי הכי גדולה. והוא לא בחל באמצעים. מדברים שעד אז נראו הזויים (הלייקרס גירלז) ועד כספים שהוציא, שחקנים שהביא ומאמנים שהחליף. לנגד עיניו עמדה מטרה אחת, טבעת אליפות. לייצר שושלת עם הקבוצה "השנייה" ב-NBA באותה תקופה. זו שתמיד הגיעה לבאר נגד היריבה השנואה והפסידה לה. ההיא מבוסטון. רגע, התרחיש נשמע מוכר?

1 צפייה בגלריה
בעלי הפועל ת"א עופר ינאי לצד בעלי וילרבאן טוני פארקר, נועם יעקב
בעלי הפועל ת"א עופר ינאי לצד בעלי וילרבאן טוני פארקר, נועם יעקב
בעלי הפועל ת"א עופר ינאי לצד בעלי וילרבאן טוני פארקר, ונועם יעקב
(צילום: יאיר שגיא)

עופר ינאי רכש לאחרונה את הפועל ת"א, המטרות די דומות וגם דרכי הפעולה מזכירות את מה שנכתב. ינאי לא בוחל באמצעים כדי להפוך את הפועל לקבוצה גדולה. ויש לו גם חוצפה. חיובית כמובן. הוא עושה הרבה רעש, כמו שעשה בשעתו באס המנוח, כדי להפוך את הפועל להצגה הכי טובה בעיר. מההצהרה, שנשמעה הזויה בשעתו, שתוך חמש שנים הפועל תגיע לפיינל פור היורוליג, דרך המחשבה לעבור לשחק ביד אליהו ועד ההחתמות המפוצצות והיוקרתיות בדמות מוטלי ובברלי. באירופה מבינים שיש שחקן חדש בשוק בישראל והכיס שלו הרבה יותר עמוק מזה של מכבי (חכו בינתיים עם מתן אדלסון).
כמו ינאי, גם באס נתקל ב"אסכולה הישנה". בעיקר אחרי חוזה ה-25 מיליון דולר ל-25 שנה של מג'יק, הם גיחכו עליו, כעסו עליו, בטענה שהוא יצר תקדים מסוכן לספורט ובכלל הוא נחשב בשעתו למשוגע ששורף את הכסף שלו. בראש המקהלה עמד רד אאורבך שעקץ אותו בכל הזדמנות ותיסכל אותו, ינאי נתקל במכבי שעוקצת בכל הזדמנות ומנסה לעשות אותו דבר. כמו ד"ר באס, גם ינאי מבין שעליו לקבוע חוקים חדשים לפורמט.
בשונה מבאס, ינאי לא רק מביא שחקנים טובים מבחוץ אלא מחפש להרעיד את מסדרונות ההיכל. הוא מנסה להכות ביריבה השנואה באופן ישיר. 1.4 מיליון דולר לעונה לסורקין ולבלאט זה ברמת כאב ראש שבמכבי לא יודעים איך לאכול. במשך שנים היה ידוע שאין אפשרות להוציא שחקנים ישראלים ממכבי. אלא אם היא לא מעוניינת בשחקן. עופר ינאי החליט שבשביל להוציא את מכבי מאיזון הוא מוכן ללכת גם נגד ה"חוק" הזה. עופר ינאי מנסה לגרום למכבי לאבד את הדרך, וכשמאבדים את הדרך, בדרך כלל מאבדים גם תארים. וככה הוא עושה את זה.
מכבי עסוקה בכיבוי שריפות של סורקין-בלאט. מנסה להשאיר אותם בכל דרך אפשרית ומנפחת חוזים. היא עסוקה בליקוק פצעים בעקבות ההחתמות שברחו לה מהידיים כמו ג'ונתן מוטלי ואיש וויינרייט (לא יודע כמה זה קריטי, אבל בכל זאת הוא היה על הרדאר של מכבי). היא עסוקה בהתאוששות ותגובה למהלכים של הפועל, כמו למשל החתמתו של בברלי, במקום ליזום בעצמה מהלך שירעיד את הכדורסל הישראלי.
ינאי מודע לעובדה שהתקציב של מכבי, בעיקר בעונת מלחמה, מוגבל מאוד ויהיה לה קשה להתנהל. בעצם ינאי מכריח את מכבי לסטות מהדרך שלה, להשקיע סכומי כסף רבים בשחקנים שעד לפני שנה או שנתיים היא הייתה מחתימה בחצי מחיר. יחד עם המיסוי, זה משאיר את מכבי עם סכומים מוגבלים מאוד להביא זרים, אלא אם הבעלים ידחפו את הידיים לכיסים. עופר ינאי בעצם מרעיד את היסודות. וכשמרעידים יסודות של מבנה גם הקודקוד מרגיש את זה.
ימים יגידו אם ינאי הוא אפיזודה חולפת, כמו ארקדי גאידמק, או אורי אלון בירושלים, או שהוא כאן כדי להישאר כמו ד"ר ג'רי באס ומשפחת באס באופן כללי בלייקרס.
ובסופו של דבר, אחרי כל זה, אי אפשר להתעלם מהדבר הכי חשוב, הספורט נמדד בתארים. גם אם היסטוריים ועתיקים. מכבי היא עדיין הקבוצה המעוטרת ביותר בישראל, ולא נראה שבגלגול החיים שלנו הפועל ת"א או הפועל ירושלים יצליחו לזכות, לבדן או אפילו במשותף, ב-58 אליפויות (כלומר, אחת יותר ממה שיש למכבי כרגע). כך שמכבי כנראה תישאר עוד שנים רבות המעוטרת ביותר בישראל.
גם בוסטון סלטיקס היא הקבוצה המעוטרת ביותר ב-NBA, עדיין נחשבת לגדולה יותר מהלייקרס והיא גם האלופה המכהנת. אבל הנה לכם שאלה, מוזמנים ללכת לבדוק אותה. כמה פעמים מאז קנה ד"ר ג'רי באס את הלייקרס בוסטון לקחה אליפות וכמה פעמים מאז אותו יום הלייקרס לקחה אליפות? אני אשאיר את זה ככה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.