על דבר אחד אפשר לחתום בקרבות של אלוף ה-UFC במשקל קל, צ'ארלס אוליביירה – האוהדים תמיד ייצאו מרוצים. הלוחם הנהדר (32), מומחה בג'יו-ג'יטסו ברזילאי, כמעט לא מגיע להחלטת שופטים, מחזיק בשיא ההכנעות בארגון עם 14 וגם שידרג את יכולת העמידה שלו. בחודש מאי האחרון הוכיח זאת כשהסתער על החגורה שהייתה שייכת לחביב נורמגומדוב הפורש, והביס את מייקל צ'נדלר בנוקאאוט מרשים בסיבוב השני.
ההתחלה הייתה קשה והדרך של אוליביירה לפסגה הייתה רצופת מכשולים. הוא נולד למשפחה ענייה, גדל בפאבלות של סאו פאולו וסבל בשלב מוקדם מאוושה בלב ודלקת מפרקים שיגרונית. זה השפיע באופן חמור על הקרסול שלו, ומשפחתו חששה מכך שזה יוביל לנכות. למרות האתגרים והחלום להפוך, כמו כל ילד בברזיל, לשחקן כדורגל, שכן בשם פאולו הכיר לו בגיל 12 את עולם הג'יו-ג'יטסו וכך הכל התחיל.
4 צפייה בגלריה
צ'ארלס אוליביירה עם החגורה ודגל ברזיל
צ'ארלס אוליביירה עם החגורה ודגל ברזיל
צ'ארלס אוליביירה עם החגורה ודגל ברזיל
(צילום: גטי אימג'ס)
גם אחיו של אוליביירה התאמן איתו במכון, כאשר פאולו היה זה שעזר להם עם המימון לאחר שהגיע להסכם עם בית הספר כחלק מתוכנית חברתית. שנתיים לאחר מכן הוא נהרג מכדור תועה בשכונה, ובעצם מעולם לא ראה את חניכו מצליח. את קריירת ה-MMA החל ב-2007 ופתח בסערה עם מאזן 0:14 בשלוש השנים הראשונות. ההמשך, אז כבר התחרה ב-UFC, היה פחות יציב והברזילאי התקשה לאיים על הפסגה, למרות סגנונו האטרקטיבי.
אחרי שבילה כמה שנים במשקל נוצה, ללא הצלחה יוצאת דופן, שב ב-2017 למשקל קל והדברים התחילו להתחבר עבורו: ארבע חניקות ברציפות, שני נוקאאוטים וניצחון מרשים (ונדיר) בהחלטת שופטים על טוני פרגוסון הקשוח, הופעה שהקנתה לו סיכוי להילחם על התואר, שם גבר כאמור על צ'נדלר האטרקטיבי.
זה היה הניצחון התשיעי ברציפות של אוליביירה, מאזן מדהים לכל הדעות, אבל לקרב הבא שלו הוא עדיין יגיע כאנדרדוג מסוים, ככה זה כשאתה פוגש את האיש שניצח פעמיים ברציפות את קונור מגרגור – דסטין פורייה המצוין (בין שבת לראשון, 5:00). הרבה טוענים שזה הרגע הגדול של יליד לואיזיאנה, שהפסיד לחביב לפני שנתיים בקרב על החגורה והרשים במיוחד מאז.

ג'ו רוגן מאוהב

כל מי שעקב אחרי צ'ארלס אוליביירה ב-UFC יכול להעיד על ההתקדמות הגדולה שהוא עבר בארגון. מי שהרגיש את זה על בשרו הוא הלוחם הוותיק ג'ים מילר, שמחזיק במספר הקרבות הגדול ביותר בתולדות ה-UFC עם 38 ומבין דבר או שניים בענף. מילר היה זה שהנחיל לאוליביירה את הפסדו הראשון בקריירה, אי-שם ב-2010, כשריתק אותו בסיבוב הראשון. שמונה שנים מאוחר יותר, אוליביירה השיג את הנקמה עם חניקה על מילר.
"ההתקדמות שלו מדהימה וכיף לצפות בזה. היו לו עליות ומורדות בתחילת הקריירה ועכשיו הוא בתנופה, זה דבר לא פשוט להשיג", החמיא מילר בן ה-38. "זה מאוד מיוחד ואני מאוד מתרגש בשבילו, גאה שחלקתי פעמיים את האוקטגון איתו. מדהים לראות את הדרך שהוא עבר". על הקרבות נגדו: "הוא היה בלתי מנוצח בפעם הראשונה שנפגשנו – ופשוט דרסתי אותו. בפעם השנייה שנלחמנו הוא עשה לי מה שעשיתי לו. כמו שאמרתי, יש לי כבוד עצום לבחור הזה, אני מעריץ שלו".
למרות הפרגון, מילר מאמין שפורייה פייבוריט. "אני נוטה לכיוון דסטין, אני פשוט חושב שהוא עמיד יותר", הסביר. "צ'ארלס לוחם מסוכן מאוד, אבל לפעמים נכנס למקומות לא נוחים עבורו ודסטין מצוין בניצול המומנטום. את פורייה מאוד קשה להכניס לצרות, צריך לעבוד לא מעט בשביל זה".
4 צפייה בגלריה
צ'ארלס אוליביירה מתקשה לעצור את ההתרגשות אחרי הזכייה
צ'ארלס אוליביירה מתקשה לעצור את ההתרגשות אחרי הזכייה
אוליביירה מתקשה לעצור את ההתרגשות אחרי הזכייה
(צילום: גטי אימג'ס)
4 צפייה בגלריה
אוליביירה מנסה להכניע את צ'נדלר
אוליביירה מנסה להכניע את צ'נדלר
אוליביירה מנסה להכניע את צ'נדלר
(צילום: רויטרס)
רוב הפרשנים, כולל שורה של מומחים בכתבה של ESPN, מסכימים עם ההימור של מילר לגבי זהות המנצח, ואוליביירה ממש לא אוהב את זה. "אין לאף אחד רצף ניצחונות עצום כזה – תשעה עם החלטה אחת בלבד, כולם רואים את זה", אמר הברזילאי. "הרבה אנשים אומרים שאני חייב לנצח את דסטין כדי להוכיח שאני האלוף האמיתי, אבל אני באמת האלוף. זכיתי בחגורה ועכשיו אני עומד להגן עליה".
על היתרונות שלו מול פורייה, הוסיף: "אני חושב שיש לי יותר נשקים ממנו, כולם חושבים שהוא מספר אחת, אבל תצפו בקרב האחרון שלו ובקרב האחרון שלי, ותשוו. לוחמים שהתמחו בסטרייקינג לקחו אותו לקרקע בקלות, ואתם יודעים מה יקרה לו אם נגיע לשם. גם בעמידה, אתם יודעים שאני מכה חזק. אני מאוד מכבד אותו, אבל רוצה להישאר האלוף. לא אכפת לי מהביקורות ומה אנשים אומרים".
אחד מאלה שמאוד מחזיקים מאוליביירה הוא הפרשן המוכר ג'ו רוגן. "הוא כל כך טכני, הוא זז יפה, הוא עושה הכל מושלם", אמר לאחרונה בפודקאסט המפורסם שלו. "הג'יו-ג'יטסו שלו מושלם, הסטרייקינג שלו מושלם. הוא אחד הלוחמים הכי מעניינים לצפות בהם בגלל שהוא תמיד נמצא במקום הנכון בזירה, הוא הבן אדם הנכון ללמוד ממנו".
4 צפייה בגלריה
דסטין פורייה מול קונור מגרגור
דסטין פורייה מול קונור מגרגור
אחד הלוחמים הבכירים ב-UFC. דסטין פורייה מביס את קונור מגרגור
(צילום: רויטרס)
אחת "הבעיות" של אוליביירה ב-UFC, בעיקר בקידום הקרבות, היא אופיו הנוח ויש יאמרו המשעמם. "אולי זה לא דבר כל כך טוב עבורם שאני שקט, אבל אני מפצה על כך באוקטגון", אמר. "אני לא אחד מהאנשים האלה שאוהבים לדבר ומחפשים תשומת לב – אני מופיע בזירה. לקח לי 11 שנה להפוך לאלוף (הכי הרבה זמן בתולדות הארגון), תשעה ניצחונות ברציפות, הכי הרבה בונוסים כספיים על קרבות והכי הרבה הכנעות בהיסטוריית ה-UFC. אני חושב שמגיע לי כבוד, איך אני לא מקבל אותו?".
מה שבטוח, ניצחון על דסטין פורייה, בטח בנוקאאוט או בהכנעה, יקפיץ את הקריירה של אוליביירה לגבהים חדשים שהוא טרם חווה, ויהפוך אותו למלך הבלתי מעורער במשקל הקל בעידן פוסט נורמגומדוב.
פורסם לראשונה: 20:09, 10.12.21