בכל דבר בחיים אנחנו מחפשים נקודת ייחוס, לנקודה זו תמיד נשווה ונתייחס בכל נושא כמעט בחיים. מכבי חיפה של השנתיים האחרונות היא נקודת הייחוס של קבוצה בכדורגל הישראלי ואליה ישוו כמעט כל קבוצה שמתיימרת בשאיפות כלשהן.
מכבי חיפה של השנתיים האחרונות עובדת ובעיקר מנוהלת מקצועית באופן הטוב ביותר שיש - והתוצאות בהתאם. בעונה הראשונה של בכר האליפות הושגה בקושי רב והוכרעה רק בסוף הפלייאוף. בעונה השנייה חיפה הגיעה מוכנה יותר והוסיפה לעצמה את עלי מוחמד. האליפות הושגה יחסית בקלות, גם אם לא בצורה הכי מרשימה. בתחילת העונה השלישית חיפה הדהימה את כולם והעפילה לליגת האלופות, וממקמת את עצמה כמועמדת מספר 1 לתואר אליפות נוסף.

2 צפייה בגלריה
גל אלברמן
גל אלברמן
גל אלברמן
(צילום: עוז מועלם)

בכדי להגיע למעמד הזה, חיפה צירפה 2 מגינים וחלוץ מרכזי, שכולם התבררו כבינגו. ההתקדמות הזו לא הושגה רק כי ברק בכר הגיע למשרת המאמן, היא הושגה כי בחיפה נבנתה מערכת ניהול מקצועי בהובלתו של גל אלברמן. השילוב של אלברמן עם בכר הוביל את מכבי חיפה למחוזות שהיא לא הכירה. פגיעות ברכש וחשוב יותר, במועד בו הרכש מגיע, ו"בנק המטרות" שכל מחלקת סקאוטינג ראויה חייבת לתחזק. כל הטוב הזה מגיע עם נועם הליכות, פרגון והרבה הערכה הדדית בין בכר לאלברמן.
אדם מיוחד הוא אלברמן. כבר בימיו כשחקן ראו שהוא אישיות - עם שקט פנימי, פאסון, יכולת מקצועית נטו וללא קשרי שחקן-עיתונאי הוא הגיע למעמד של אליל במכבי ת"א. הוא למד בימי השיא של ג'ורדי קרויף כיצד בונים מעטפת מקצועית לקבוצת כדורגל, איך תמיד מוכנים לשלב הבא, להתפתחות הבאה. בימיו כמנהל המקצועי של מכבי חיפה, אלברמן הוא הג'ורדי שלה (לפחות קרויף בשנותיו הראשונות במכבי, אח"כ העניינים הסתבכו).
מאלברמן אל הקבוצה שלימדה אותו מהו ניהול מקצועי, מכבי ת"א. הקבוצה בה החל המפץ הגדול עם מינוי של מנהל מקצועי מעל למאמן, מודל שלא הכירו בישראל. יעקב שחר בזמנו אפילו ליגלג על הצורך בכזה. מועדון כדורגל הוא מכלול של דברים, צריך לנהל אותו מהבעלים ועד למאמן הזוטר ביותר. מכבי ת"א החליפה לאורך השנים מספר דמויות מפתח בניהול הקבוצה: היו אלה מרטין ביין, קרויף, בן מנספורד, וגם ולדימיר איביץ', כאלו שתחת ידיהם מכבי ת"א הצליחה והייתה לאותה נקודת ייחוס לשאר הקבוצות.
בשנים האחרונות, מי שמעורב ברוב הניהול המקצועי הוא ברק יצחקי, שחקן אדיר בתקופתו שהיא גם המקבילה לתקופתו של אלברמן במכבי ת"א. יצחקי ואלברמן פרשו יחסית באותו הזמן, אלא שאלברמן, מסיבות שעד היום אינן ברורות ועלומות במעט, בחר לעזוב את מכבי ת"א ולפרוש במכבי חיפה. יצחקי, לעומתו, התחבב על המערכת הניהולית וקנה לעצמו מקום, תחילה כעוזר למנכ"ל ועד להיותו מנהל מחלקת הכדורגל. זה התחיל גרוע - מנספורד עזב ויצחקי נותר לבדו עם אפיזודה יוונית ואח"כ ההולנדי המעופף. בין לבין הייתה פרשת אצילי-מיכה ובעיקר הרבה מהומה בקריית שלום. פטריק ואן לוון לא היה האיש הכי אהוד במערכת, תחילה לא אהוד על אנשי המקצוע ואח"כ לא אהוד ע"י האוהדים, וגם השחקנים לא היו איתו בלשון המעטה. מי שכן פירגן מאוד להולנדי היה אותו יצחקי.

2 צפייה בגלריה
 ברק יצחקי
 ברק יצחקי
ברק יצחקי
(צילום: גיל נחושתן)

בקדנציה הראשונה של איביץ', הסרבי לא אהב את מעורבות ואן לוון ודי ניטרל אותו מהקבוצה הבוגרת, אך מהרגע שאיביץ' עזב, ואן לוון ויצחקי הפכו לצמד המקצועי המוביל במכבי ת"א. באותה העונה אלברמן ובכר הפכו לצמד של חיפה. אז אם מה שנטען נכון, ויצחקי וההולנדי היו אלה שקיבלו את ההחלטות המקצועיות באותה תקופה, בואו ונשפוט את התוצאות לעומת חיפה.
מכבי ת"א איבדה את יונתן כהן, דור פרץ ואלכסנדר פשיץ' לטובת קבוצות בחו"ל, והביאה מחליפים ברמה נמוכה כדוגמת עדן שמיר, דן ביטון, אוסמה חלאיילה ועוד. בעצם, מכבי ת"א תחת ניהולו המקצועי של יצחקי לא פגעה באף שחקן רכש, לא הצליחה להוות יריב שקול וסיימה את העונה שלה במקום הנמוך ביותר בימיו של גולדהאר. יצחקי עשה כ"כ הרבה טעויות, ואחת הבולטות היא סיפורו של עלי מוחמד. הקשר כבר היה שייך למכבי ת"א, אבל נטען שוואן לוון לא החזיק ממנו ולכן שוחרר, חרף ההתקדמות האדירה שעשה בנתניה. היה ברור שיש פה כשל מקצועי של מכבי ת"א שלא ידעה להעריך מקצועית את היכולת שלו. בנוסף, וכאילו להחמיר, כאשר פרץ עזב מוחמד היה על המדף, ויצחקי שוב בחר לא לקחת אותו, אבל מי שכן החזיק ממנו היה גל אלברמן - והתוצאות ברורות.
עסקת עדן קארצב-גבי קניקובסקי הייתה גרועה. מקצועית מכבי ת"א הייתה צריכה את קארצב ופארפה גויאגון והייתה חייבת להבין את הפוטנציאל שלהם בטרם נתניה חשפה אותו. קניקובסקי הוא שחקן אדיר, אבל ביצוע העסקה מצדו של יצחקי לעומת אייל סגל הראה בבירור שמי שזכתה הייתה נתניה. יש דוגמאות נוספות, אך קצרה היריעה. יצחקי בימיו כמנהל מקצועי פשוט לא טוב, הוא האשם העיקרי בפער שנוצר מול מכבי חיפה. אי אפשר תמיד להתחבא בכישלונות תחת הקלישאה של "אני לא קובע ולא מחליט אלא מישהו אחר". להביא לגיונרים זו דוקטרינה של קרויף, אבל היא לא מבריקה ויכולה להיות מיושמת רק באמצעות בעלים עתיר ממון ואינה מהווה תחליף לביצוע סקאוטינג אקטיבי, הכנת "בנק מטרות" מבעוד מועד, ולדעת לחתוך ולהתקדם בלי לחכות לאחרים שיעשו את העבודה. יצחקי מול אלברמן - הפער ביניהם כרגע הוא הפער בין שני המועדונים הללו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.