אם נכנסתם לקרוא טור זה, כנראה שאתם חובבי כדורסל. אם אתם כאלה, סיכוי לא קטן שגם שיחקתם אותו, את המשחק המרגש הזה עם הכדור והחישוק הכתום. בין אם זה מקצועי או בין אם לא.
תמיד סיפרו לנו והתמידו להזכיר לנו שבכדי להיות שחקני כדורסל מקצועיים, לא מספיק לדעת לקלוע את הכדור לחישוק. צריך הרבה יותר מזה. צריך להיות גבוה, כמובן שגם להיות אתלט. צריך להיות חזק, גדול ושרירי. צריך לאכול טוב, תזונה נכונה, מסה וחיטוב, ירקות ובשר, חלבונים ועוד שלל מיתוסים. צריך להיות מהיר, להיות בכושר, לרוץ ולרוץ ולרוץ. צריך וצריך וצריך- את כל אלה תמיד אמרו לנו שצריך שיהיה לנו, ואם לא, לא נוכל להיות שחקני כדורסל מקצועיים.

2 צפייה בגלריה
שחקן דאלאס מאבריקס לוקה דונצ'יץ'
שחקן דאלאס מאבריקס לוקה דונצ'יץ'
דונצ'יץ'
(Matthew Stockman/AFP)

לוקה דונצ'יץ' הוא לא אתלט, הוא בטח לא מהיר והאמת היא שגם לא החזק ביותר על הפרקט. הוא לא שרירי, נראה שהכושר שלו לא בשמיים. ולא בטוח שהוא אוכל ירקות ובשר בלבד. לוקה דונצ'יץ' התברך בגובה של 2.01 מטרים, זה כן. אז אם הוא רק גבוה, איך יכול להיות שדונצ'יץ' בדרך להיות אחד השחקנים הגדולים ביותר בכל הזמנים? יאללה, נצא לדרך.
מסתבר שאת אותו מיתוס, לגבי איזה נתונים שחקן צריך כדי שיהיה שחקן כדורסל מקצועי, דונצ'יץ' ניפץ ובגדול. כשמסתכלים על התמונה הגדולה, יש המון שחקנים גדולים וחזקים, יש אין סוף שחקנים מהירים וזריזים. אבל מה אין הרבה? מה קשה למצוא? חוכמת משחק, היצירתיות שהופכת את הכדורסל לאמנות. יצירתיות שאין להרבה אנשים. לדונצ'יץ' יש אותה בארגזים (בכמויות, למי שלא הבין את הסלנג).
לוקה דונצ'יץ' הוא השחקן הכי מיוחד שהיה אי פעם. בן 25. שחקן אירופי. מעט מלא (עצמות רחבות, אפשר לומר). איטי. הצהיר כמה פעמים על אורח החיים השנוי במחלוקת שהוא מנהל (בקיץ האחרון נראה שהדברים השתפרו). ולמרות כל זה, הסלובני הצעיר הוא פשוט גאון של כדורסל. הוא הופך את המשחק הזה לריקוד מושלם, לציור ברמת הדה וינצ׳י, לבישול מנות גורמה לפחות כמו בסרט "רטטוי" ולעוד שלל מטאפורות מכל העולמות אותן תבחרו.
הוא רואה את המגרש בצורה אחרת, הוא קורא את הסיטואציות בפרקט כמו ספר פתוח. לפחות לדעתי, הוא המוסר הכי גדול שהיה אי פעם בכדורסל. היכולת שלו לזהות את התנועה ששחקן הגנה מסוים יעשה, לדעת להתחשב בה ובכך למסור את הכדור למיקום המדויק והנוח ביותר עבור שחקן ההתקפה, היא בגדר המושלם. כשדונצ'יץ' יקבל את הכדור, בלתי ניתן לדעת למי ימסור את הכדור. מעבר לשלל מסירות שישאירו אתכם בשוק כל פעם מחדש, הסלובני יודע היטב כיצד לכווץ את ההגנה ולמצוא שחקן פנוי מחוץ לקשת. הכל בקלאס. בזרימה של המשחק. מאחורי הגב. ביד אחת. עין עקומה. אלי-אופ. ועוד כל כך הרבה מסירות שלא ניתן לתאר בטקסט ולכן תצטרכו ללכת ולראות בעצמכם - מובטחת חווית צפייה לפחות ברמת סרט פעולה.
הגדולה של לוקה היא העובדה שהוא משתמש בשכל שלו בכל אלמנט במשחק. הוא יודע בדיוק מתי למסור ומתי לזרוק. כמובן שלא ניתן לקלוע ב-100 אחוזים ולא לאבד כדורים, אך גם כשהסלובני מקבל החלטה לא טובה אפשר לדעת כי במהלך הבא הוא יתקן ולא יטעה. הוא לא עושה את הדברים מהר, הוא עושה אותם נכון בהתאם למה שההגנה נותנת לו. כל מהלך שלו נראה שונה. לכך מהלך יש את הייחודיות שלו. כשאתה שחקן שיודע לקלוע מכל מהטווחים, בכל הדרכים ובכל הצורות - קשה מאוד לעצור אותך.
לוקה דונצ'יץ' מוכיח לכולם שלא הכל הולך בכוח. הוא מוכיח שהמוח משחק תפקיד קריטי בכדורסל. הוא מראה לכל אלה שלעגו לו, לכל אלה שזילזלו בו - כמה הוא גדול, כמה הוא מיוחד. לא כולם אוהבים אותו, לא כולם מתחברים אל הדמות שלו. ישנם אנשים אשר לא מסכימים עם הצורה שבה הסלובני מנהל את חייו. עובדה זו מקשה על דונצ'יץ', כשהוא יודע שכל מהלך שלו, על הפרקט ומחוצה לו, נמדד בזכוכית מגדלת.

2 צפייה בגלריה
דוניצ'יץ'
דוניצ'יץ'
דונצ'יץ'
(צילום: Jesse Johnson-USA TODAY Sports)

אבל בפלייאוף הזה, דונצ'יץ' בדרך להראות לכולם שהוא השחקן המיוחד ביותר שראה הכדורסל. הוא בדרך הבטוחה להפוך למוסר הטוב בהיסטוריה. הוא מרחק נגיעה מלהפוך לדמות שהיא השראה אמיתית ברמה היסטורית עבור כל הילדים שנהגו לספר להם סיפורים לגבי מה הם צריכים להיות כדי להצליח. הוא קרוב מאוד לכך שיכנו אותו "אגדה" לצד עוד אגדות - ג׳ורדן, קובי, לברון ועוד רבים (ועוד אגדות רבות, אי אפשר להזכיר את כולם).
לוקה הוא לא רק שחקן ענק, הוא לא רק כוכב. לוקה דונצ'יץ' הוא ההוכחה שהכל אפשרי.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.