הצרות של מכבי ת"א

חידת קין. מבחינת צבירת הנקודות, רובי קין עשה את שלו בגדול עם 94 אחוזי הצלחה בפתיחת העונה. אלא שדווקא במבחן האמיתי הראשון, מול היריבה על האליפות, המאמן ספג נוקאאוט טקטי מהדהד ממסאי דגו. לפני כן מכבי ת"א איבדה נקודות מול חדרה, וכשמוסיפים את התיקו נגד ריינה מקבלים שלושה משחקים ללא ניצחון, משבר ראשון ומאבק אליפות שנפתח מחדש. כשמכבי חיפה שוב מלהיבה והפער ירד לשלוש נקודות בלבד, נגמר מרווח הנשימה של האירי – ומעניין לראות איך יתפקד בלחץ הזה.
ההפסד לירוקים הזכיר גם שעדיין מדובר במאמן שצבר פחות קילומטראז' מדגו, שבעצמו נמצא רק בתחילת הדרך. במשחקים האחרונים רואים אותו יותר ויותר עצבני על הספסל – לא בדיוק מתכון להרגיע את השחקנים שלו.
4 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
פחות בטוחים מבדרך כלל. אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
קין משלם על ההחלטה ללכת בכל מחיר עם הרכב קבוע ולסחוט אותו עד הקצה. בנוסף, היריבות כבר הספיקו ללמוד את שיטת הנעת הכדור האיטית דרך יוריס ואן אובריים, ולא חוששות ללחוץ גבוה.
קין אמנם מגיע כפייבוריט ברור, בטח מול הסגל החלש של הפועל ת"א, אבל כשדגו נושף בעורפו והשחקנים עם משקולות על הרגליים, ייתכן שגם הערב האירי לא יישב בנינוחות על הכיסא.
זהבי עצבני. בשתי הקדנציות שלו במכבי ת"א, ערן זהבי לא חווה בצורת של שישה משחקים ללא שער. ואנחנו מדברים על חלוץ שכבר הספיק להרשית העונה תשע פעמים, כן? לכו תפתרו את הדיסוננס הזה.
מה שברור הוא שכשמספר 7 בצהוב לא פוגע, מכבי ת"א לא בעניינים. זהבי זה סוג של ברומטר למצב הרוח של הקבוצה. כשהוא עצבני ומתוסכל, כולל עימותים עם הקהל, זה מקרין על האחרים. הסקורר יוכל להגיד שאין מספיק שחקנים שיודעים להכניס כדורים למקומות שהוא אוהב, מה שגורם לו ללכת אחורה כדי לקבל מסירה. אבל בשיאו זהבי ידע לסדר לעצמו הזדמנויות ולכבוש גם מחצאי מצבים. הרעב עדיין קיים, וזהבי הזכיר עד לא מזמן שהוא לא שכח להבקיע. ואין כמו דרבי מול האוהדים באדום שבטח ינסו להוציא אותו משלוותו, כדי להתפוצץ על המגרש.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ערן זהבי
שחקן מכבי ת"א ערן זהבי
אין כמו דרבי כדי להתפוצץ על המגרש. זהבי
(צילום: נחום סגל)
צהובה עם חורים. הבעיה המרכזית של מכבי ת"א היא ההגנה. לא פלא שקין צרח על השחקנים שלו בחדר ההלבשה אחרי הפיגור מול ריינה – כבר משחק שלישי ברציפות שהקבוצה סופגת ורדופת אחרי היריבה. דריק לוקאסן, אנריק סאבוריט ועידן נחמיאס סובלים מאיטיות, רוי רביבו בתקופה לא טובה ואבישי כהן יוצר חורים.
אבל הדילמה הגדולה היא לגבי עמדת השוער: אחרי שכבר היה נדמה שישנה היררכיה ברורה בין הקורות, היכולת הרעה של אורלנדו מוסקרה מול מכבי חיפה סידרה למחליפו הזדמנות נגד ריינה, אלא שרועי משפתי ספג בעצמו פעמיים ואיכזב.
לא משנה מי יהיה בהרכב, דבר אחד בטוח: למכבי ת"א כבר היו שוערים גדולים יותר.

הצרות של הפועל ת"א

משבר אימון. כמעט עשר שנים שהפועל ת"א לא מצליחה לנצח בדרבי בליגה. עשר שנים שבהן הקהל האדום לא זכה לחגוג עם השחקנים שלו על חשבון היריבה המרה. בפעם האחרונה שבה זה קרה סלים טועמה עוד נכנס כמחליף ושחקנים כמו יגאל אנטבי, גילי ורמוט, שי אבוטבול ועומר דמארי עדיין חרכו את הדשא בבלומפילד. נראה כמו נצח. כשהפועל ת"א עברה לידי קבוצת הרוכשים האמריקאית, פוזרו לא מעט הבטחות לאוויר. דובר על יצ
יאה לדרך חדשה, על מטרה להחזיר את המועדון לימיו היפים. מה לא הוזכר? שאת הפרויקט השאפתני הזה יובילו מאמן ומנהל מקצועי חסרי ניסיון. עזיבת מייקל ולקאניס לאיאקס השאירה את האדומים חסרי אונים, והם החליטו באופן תמוה שדווקא העוזר בורחה למה, שבעונה שעברה עוד אימן בליגה ג', יקבל את המושכות, ויהיה כפוף לחן סול שבשיאו אימן בנערים ג'.
4 צפייה בגלריה
בורחה למה
בורחה למה
תוצאה דומה לדרבי הקודם עלולה להביא לסיום דרכו בקבוצה. למה
(צילום: עוז מועלם)
מצד שני, לא מעט מאמנים כמו אלי גוטמן, גיא לוזון וקובי רפואה הספיקו לקבל תבוסות ממכבי ת"א בעשור הזה, אז אולי דווקא הספרדי יהיה זה שיצליח להוריד את הקוף הענק מהגב. יותר מדי סיבות מקצועיות אין, כי גם העונה ולמרות המשברון הצהובים עדיין גדולים על האדומים בכמה דרגות. אבל לכדורגל יש דינמיקות משלו, ומתישהו הנאחס חייב הרי להישבר.
למה עוד הספיק לעמוד על הקווים לצד המאמן הקודם בתבוסה 5:0 בדרבי האחרון, וגם לו ברור שתוצאה דומה תביא לסיום דרכו. לכן, לא ברור אם הוא יעלה לחלץ תיקו כדי למשוך עוד קצת בתפקיד, או להמר על כל הקופה ולנסות לצאת גדול. עם שתי נקודות מ־15 אפשריות ורמת אימון שלא עושה כבוד למועדון בסדר גודל כזה, התחושה היא שללמה כבר אין הרבה מה להפסיד. בכל מקרה, התיק הוא על סול: כמי שעומד בראש המערכת המקצועית הוא אמור היה לשדרג את הקבוצה, לא לקחת אותה אחורה.
תעלומת לאיוס. כשעומר בוקסנבוים שימש כמנהל המקצועי של הפועל ת"א, הוא עמד בפני בחירה בין שני פרוספקטים מהליגה הלאומית: הישאם לאיוס מכפר־קאסם או יוני סטויאנוב מכפר־סבא. בוקסה הלך על הראשון ולפחות כרגע נראה שזו הייתה האופציה הפחות טובה. בעוד סטויאנוב פורח בבאר־שבע, לאיוס מתעסק בכדרורים מיותרים וביעד הבא שלו. בהפועל תלו הרבה תקוות ב"דריבליסט" ושידרגו את שכרו ל־50 אלף שקל נטו לחודש, אך התפוקה שלו – שני שערים ושני בישולים ב־1,120 דקות על המגרש – לא מצדיקה את ההשקעה. פוטנציאל לא מספיק, החלוץ בן ה־23 יצטרך להוכיח שהוא מגיע למשחקים גדולים. ואין כמו דרבי כדי לעשות את זה.
רמזור אדום. עוד לפני שבהפועל חושבים על ניצחון מפתיע בדרבי, הם צריכים לדאוג קודם כל לסיים אותו עם 11 שחקנים על המגרש. מטרה צנועה? לא עבור קבוצה שבשליש ממשחקיה העונה נשלף אדום לאחד השחקנים שלה. לאדומים גם ככה אין יותר מדי כלים להתמודד מקצועית עם הצהובים העשירים, כך שכולם ברור איך זה ייגמר במקרה שהנחיתות תהיה גם מספרית. הרי ב־11 מול 11 זה נגמר בחמישייה.
פורסם לראשונה: 01:30, 17.01.24