"שירים, שערים וטכנאים"

המאמן הגרמני בן ה-63 רלף רנגניק הגיע למנצ'סטר יונייטד אחרי שנים של עבודה מאחורי הקלעים, בעיקר בכדורגל הגרמני. מ-2012 "הפרופסור" היה המנהל הספורטיבי של המועדונים לבית "רד בול" (לייפציג וזלצבורג), אבל חטא מדי פעם באימון, כשהתפקיד העיקרי שלו היה טכנאי עליות ליגה. קבוצות קטנות מליגות נמוכות בגרמניה זכו להגיע בזכותו לקדמת הבמה של הבונדסליגה - הופנהיים ולייפציג.
הסגנון המשחק שלו נחשב חדשני והמאמן דוגל בלחץ גבוה, משחק מעברים מהיר וכושר גופני בלתי מתפשר (עיין ערך ליברפול של קלופ וצ'לסי של טוכל, שניהם הושפעו מהאמן הטרי ושיטת ה"גגנפרסינג"). הוא כונה "הסנדק" של הכדורגל הגרמני המודרני, אך עם זאת רנגניק עדיין לא אימן במועדון בסדר גודל כמו מנצ'סטר יונייטד, ולכן צריך להמתין עם השירים ולראות אם השערים יפלו לצד הנכון.

2 צפייה בגלריה
רנגניק וקלופ
רנגניק וקלופ
רנגניק וקלופ
(צילום: gettyimages)

"אמן כן יהי רזון"

מטרתו הראשונה בקבוצה היא להחדיר סדר ולהכניס שקט וביטחון להגנה, שנראתה רע ואיטית מאוד תחת סולשיאר. בשלושת משחקיו הראשונים כמאמן הקבוצה יונייטד ספגה שער בודד. המטרה השנייה היא העלאת הקצב באימונים לצורך העלאת הכושר הגופני שמאפיין את דרכו (לוק שואו סופסל מאז הגעת המאמן, לאור היכולת ואי הרזון, או הרצון, של השחקן שהצטיין ביורו האחרון). כל אלה מובילים למטרתו העיקרית – החדרת האידיאולוגיה של משחק הלחץ הגבוה, ומעברים מהירים להתקפות קטלניות, וכאן יכולה לצוץ הבעיה הראשונה עבור המאמן הגרמני .

"מגרש השדים"

מהלך נוסף ש"הפרופסור" עתיד לבצע הוא הצערת הקבוצה ופינוי מקומות בסגל (מה שישפיע גם על התקציב). הדבר עלול להתבטא בהיפרדות ממספר שחקנים ותיקים שתרומתם לקבוצה כבר לא מורגשת, לפחות על כר הדשא. השחקנים שייתכן שישלמו את המחיר הם מאטיץ', מאטה ופיל ג'ונס, כשגם קבאני הוזכר כמועמד לעזוב בינואר. שחקן לא ותיק שצפוי להימכר הוא מרסיאל.
אך הבעיה המרכזית אצל השדים היא בקישור. פרד ומקטומניי הם שחקני סגל ראויים לגמרי, אבל כבר מזמן רואים שצריך מנהיג חדש לקישור האחורי (לדעתי, דקלן רייס יתאים כמו כפפה). רלף יקווה שינואר הקרוב יהיה תוסס משני הכיוונים. מצד אחד "גירוש שדים", ומנגד חיזוק לנקודת התורפה.

"בעבור חוקן דולרים"

מלבד מרסיאל, עתידו של צרפתי נוסף שעומד בסימן שאלה הוא של פול פוגבה, שחוזהו עתיד להסתיים בתום העונה. נראה שהצרפתי מעדיף שלא לחדש את החוזה, והמשמעות היא שאם יונייטד רוצה להשיג עבורו תמורה,היא תיאלץ להיפרד ממנו בחלון ההעברות הקרוב. במידה ששני הצרפתים ימכרו בינואר, המועדון צפוי לקבל "חופן דולרים" מכובד שישמש לרכש בעמדה הנחוצה, קשר אחורי מרכזי. נקודה למחשבה – פוגבה וקבאני דווקא יכולים להתאים לשיטה של רנגניק - יכולת מסירה לשטחים פתוחים מהגבוהות בעולם של הצרפתי, ויכולת לחץ ומרץ של נער מתבגר מצד האורוגוואי.

"הכה את המומחה"

במסגרת תוכניותיו של המאמן, כפי שהוזכר, סגל הקבוצה יעבור הצערה, מה שכביכול עשוי לפגוע בכוכב הקבוצה - כריסטיאנו רונאלדו. מומחה הכיבושים הגיע חד כהרגלו לליגת האלופות (שישה שערים, שרובם קריטיים למדי, בחמש הופעות), וגם בליגה המומחה תורם עם שבעה שערים ב-11 הופעות. השאלה היא האם המאמן אכן "יכה את המומחה" ויוריד משמעותית את מספר הדקות שקיבל עד עתה, בשביל ליישם את שיטת ה"גגנפרסינג".
רונאלדו כבר לא ילד (יחגוג בפברואר 37), וגם בצעירותו לא ניחן ביכולת לחץ יוצאת דופן, אך עם זאת כושרו הגופני והרעב הבלתי נגמר לשערים יגרמו לכאב ראש חיובי עבור המאמן הגרמני. רנגניק יצטרך לצמצם את דקות המשחק של הכוכב בליגה, גם בשביל ליישם את שיטת המשחק שלו בצורה המיטבית וגם בכדי לתת מנוחה לכוכב בשביל המפעל שלשמו הוא קיים – "ליגת האלופות". זה בולט במיוחד לאור ההגרלה הקשה בשמינית הגמר מול אתלטיקו מדריד, קבוצה שהפנומן אוהב לשחק מולה (25 שערים ו-9 בישולים ב-35 הופעות). כריסטיאנו יהיה חייב לגלות בגרות והבנה שהקבוצה לפני השיאים שלה, ולהפגין איפוק כלפי המאמן במקרי סיפסול אפשריים. הצלחת הקבוצה חשובה גם לפורטוגלי, שיהיה שמח לעוד תארים לאוסף והעלאת הסיכויים לצמצום הפער ממסי בגזרת כדורי הזהב.

2 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
רונאלדו
(צילום: gettyimages)

"קרקר נגד קרקר"

מידת הפוטנציאל בהתקפת יונייטד ידועה, וכבר ראינו בעבר משחקים בהם הדברים התחברו יפה בחלק ההתקפי. שילוב אפשרי בין ברונו, דוני וסאנצ'ו לצד שחקנים מהירים כמו רשפורד (שעדיין לא הגיע לעונה הנוכחית) וגרינווד יכול להניב התקפות קטלניות. מצד שני, בשנים האחרונות ראינו במנצ'סטר שחקני רכש שהגיעו כהבטחה גדולה ובסוף סיימו כמו מוטי בננה בציריך (דוגמת די מריה שהגיע מריאל מדריד, אלכסיס סאנצ'ס מארסנל ועוד). דוני וסאנצ'ו הם השחקנים המועמדים להתגלות כקרקר מוחלט (כלומר שקר), ועוד לא הראו את היכולת היצירתית שהביאה אותם למועדון הגדול. אולם תחת המערך החדשני שרנגניק צפוי להביא איתו, אולי הדברים ייראו אחרת, ונראה את השניים גורמים להגנות היריבה לקרקר סביבם.

"טיפ קטן - דברים טובים לוקחים זמן"

תקופה של שבועיים לא מספיקה בשביל לראות את אידיאולוגיית האימון של הגרמני, אך עם הזמן נתחיל להבין לאן נושבת הרוח, בין אכזבה להצלחה. עם ויסות נכון של דקות המשחק של רונאלדו, רכש מתאים לקישור, הכנסת שיטת משחק הלחץ והמעברים וביסוס ההגנה, נוכל לראות את ההשפעה של המאמן. בכל מקרה, השינוי לא יהיה מיידי וייקח זמן לדברים להתחבר. אוהדי יונייטד והמועדון כולו כבר צמאים לתואר, שאפילו הגביע האנגלי יכול להרגיע את האוהדים באדום. גם אם העונה לא תסתיים עם תואר, החתמתו של הגרמני לשנתיים וחצי היא צעד חיובי ומעודד (אחרי העונה המאמן צפוי לעבור לעמדת יועץ). עד אז אני ממליץ לאוהדי הקבוצה לקחת את הטיפ של שאזאמאט ולהבין שדברים טובים לוקחים זמן.