בעולם אנו רואים יותר ויותר שחקנים צעירים בליגה ובנבחרות בגילאים 16-17, אבל בעיקר בגילי 20-22, מה שלא היה עד לפני מספר שנים. יש כאן מגמה שצריכה להתקיים גם בישראל, אך בתנאי שתהיה חשיבה עמוקה של בנייה מילדים בגיל צעיר מ-10 ועד 19, תוך מתן דגש למאפיינים הביולוגיים ולא רק לגיל שכתוב בתעודת הזהות (הגיל הכרונולוגי), אחרת אפשר גם לשרוף שחקנים. ברור שיש סוגי שחקנים שונים בנתונים שלהם.
בעולם יש דרכים שונות לקדם TOP TALENT TEAM. כך למשל במועדונים שונים, כמו בבונדסליגה, יש אימונים אישיים מיוחדים על פי ניתוח ביצועים, כמו בשיטת OCO שמקדמת את החשיבה המהירה וקבלת ההחלטות (גורם מרכזי היום בהתקדמות ספורטאים). מועדון אחר מקים קבוצה שנייה שבה רוב השחקנים הם "כישרונות העל", בצירוף של כמה שחקנים ותיקים שמובילים אותם בפילוסופיה של המועדון, שהיא תהליך קוגניטיבי (כמו למשל בשיטת CBC). ויש מועדונים שעדיין נמצאים בתקופה המסורתית של העדפת שחקנים מאוד גדולים בגוף ופיזיים, כשהבסיס הוא כושר גופני.

1 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
(צילום: AP Photo/Jeremias Gonzalez)

במיינץ, למשל, יש מנהל מקצועי מיוחד שאחראי על המעבר לבוגרים, כאשר יש תכנון מקיף של הקריירה של השחקן (בעזרת אנשי מקצוע מששת התחומים של גורמי ההצלחה בספורט). הנטייה היא לקדם שחקנים עם ראייה מרחבית טובה, קבלת החלטות ואינטליגנציה בתנועה. בפילוסופיה של המועדון הצנוע יש נטייה כיום לא להשאיל שחקנים, אלא לבנות תוכנית מיוחדת לקבוצת כישרונות וזאת בכדי לעקוב אחריהם בכול אימון ותהליך של אימונים. הקבוצה הזו של משתתפת פעם בשבוע באימון עם הקבוצה הראשונה, למשל ביום אחרי משחק.
מאמן בונדסליגה בכיר אמר לי שמאמנים רבים מפחדים לתת לצעיר הזדמנות כי הם פוחדים מכישלון, אך יש מאמנים, דווקא בקבוצות הקטנות, שלעתים מקבלים את הקרדיט לשלב צעירים מחוסר ברירה וחוסר יכולת לעמוד בסכומים הלא הגיוניים על שחקנים זרים. המומחים בגרמניה טוענים כי כישרון על, במיוחד במעבר מגיל הנוער לבוגרים, חייב להתאמן עם כישרונות על ולהשתתף באימון אישי איכותי ולא כמותי. הם נתנו דוגמה של חלוץ שהוא אחד המהירים בגרמניה, אבל הוא תמיד לפני הכדור וההתאמה עם הכדור קשה לו. הוא מקבל אימונים אישיים בהתאם לצרכים וניתוח ביצועיו לשיפור בעיה זו. או חלוץ אחר שלא מתאמן סתם בבעיטות לשער, אלא על החוזקות שלו ועל קשייו בביצועים מול השער בצורה מבוקרת.
ניתן לאפיין בצורה מדעית נכונה את השחקן שנקרא top talent, והוא חייב לקבל כבר בגילים צעירים כלים תואמים בהתאם לשלבים הרגישים (מטרות ותכני אימון), כאשר כל הזמן נמדדת היכולת שלו להתאים את עצמו לשינויים וזאת בכדי לעבור ולשחק בהדרגה בבוגרים. עוד מתברר ממחקר בספרות המקצועית שהצלחת כישרון תלויה באימונים נכונים וליווי אישי נכון, מתוך הבנה כוללת של הגורמים השונים להצלחה (תורת האימון החדשה), ולא רק גורם אחד (למשל מנטלי או גופני). אך חשובה יותר היא ההתאמה של תהליך האימון לנתוניו ודרכו שלו, והאימון של הפרט הוא לא העתקה מאחד לשני.
ממצא חשוב לא פחות: יש חשיבות להמשכיות במועדון אחד, בתנאי שיוצרים תנאים לכישרון על. התפישה של לעבור למקום טוב יותר בשביל כסף נכשלה במקרים רבים, ולכן יעשו טוב המועדונים וישאלו את עצמם כיצד אני יכול לשמור את ה- TOP TALENT במועדון ולא להשאיל אותו.
*הכותב עומד בראש אקדמיית ורטהיים, ראש מערכת איתור וטיפוח כישרונות על, מומחה לפיתוח קואורדינציה וחשיבה מהירה לשחקנים בשיטת OCO™, מרצה ומנטור של הורים , מאמנים ואגודות. ocoinfo@gmail.com
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.