לברון ג'יימס חוגג את שבירת שיא הנקודות בעונה הסדירה ב-NBA. כל הכותרות רעשו וכולם חגגו את המאורע ההיסטורי שהתרחש לנו מול העיניים. בכל זאת, זהו שיא של מעל 40 שנים שכולם חשבו שהוא בלתי שביר. כתבות רבות צצו כפטריות אחרי הגשם ומיהרו להכתירו כגדול בהיסטוריה, ואם לא הגדול בהיסטוריה, אז לפחות בעל הקריירה המרשימה בהיסטוריה. ככה זה, אנחנו בסה"כ בני אדם שרוצים לחגוג את הרגע ולהגיד שחזינו בגדולה שלא תהיה שוב.
הסיפור מאחורי השיא של לברון מתחבר למספר לא מבוטל של שיאים שראינו אצל ספורטאי-על בשנים האחרונות, ספורטאי-על שמיהרנו להכתיר כגדולים בהיסטוריה, כל זה מבלי שרובנו המוחלט ראה את קודמיהם ביותר מתקציר מאיזשהו משחק. בכדורגל אנחנו עדים ל-2 טיטאנים, מסי ורונאלדו ששברו שיאי כיבושים, בישולים, תארים והיד עוד נטויה. בטניס אנחנו בסופו של עידן ה-big 3 עם פדרר, נדאל וג'וקוביץ', שכולם ניפצו בזה אחר זה את שיאי הגראנד סלאמים של סמפראס. בכדורסל, אנחנו גם בישורת האחרונה של אחד משחקני הכדורסל הגדולים בהיסטוריה.

1 צפייה בגלריה
קרים עבדול גב'אר מעניק כדורסל ללברון ג'יימס
קרים עבדול גב'אר מעניק כדורסל ללברון ג'יימס
קארים מעביר את הלפיד ללברון
(צילום: AFP)

כל אלו הם ללא ספק מענקי הענפים שבהם הם מתחרים, אבל חייבים להסתכל בעין ביקורתית ולהבין איך זה שזכינו ליפול בעידן כזה, שבו מנופצים שיאים היסטוריים בקצב מסחרר שכזה. מה שאיפשר את התופעה הזו אפשר לייחס להתקדמות המטאורית שהייתה בשנים האחרונות ברפואת הספורט - הפיזית והפסיכולוגית.
בוא נציג כמה נתונים - בכדורסל, קארים ששיאו נשבר פרש בגיל 42, אבל אפשר לראות שהחל מגיל 33 חלה ירידה בביצועים שלו. לברון? בן 38, חי ובועט ולמרות שמפספס יותר משחקים, זו כנראה חלק מהתוכנית להארכת הקריירה והממוצעים בשמיים. בטניס, ביורן בורג פרש בגיל 28, סמפראס בגיל 31, לנדל ב-35 - אבל כולם לא היוו פקטור החל משנות ה-30 לחייהם. פדרר היה במקום הראשון בגיל 38, נדאל וג'וקוביץ' ממשיכים לשלוט אחרי גיל 35. בכדורגל, ענקים הפכו לא רלוונטים גם כן בגיל 30. רומאריו חזר מאירופה לדרום אמריקה בגיל 31, רונאלדו (המקורי) בגיל 31 ואפשר להמשיך עם הרשימות. מסי עדיין בקבוצת-על אירופית ורונאלדו עזב את אירופה רק בגיל 38.
מעבר לרפואה התומכת, גם הרפואה המונעת, אנליסטים ומדעני נתונים נכנסו כחלק ממעגלי התמיכה של ספורטאי העל ולמעשה מתווים להם את דרך הפעולה כדי להפחית פציעות, להיות אפקטיביים יותר ובסופו של דבר להאריך את שנות הקריירה האיכותיות שלהם. כל זה, יחד עם התקדמות המדע והטכנולוגיה, מעידים שכנראה עכשיו נולדים להם ספורטי העל הבאים, שיישברו את כל השיאים שכרגע נראים לנו נצחיים. אף אחד לא יודע, אבל הזמן יגיד.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.