מדובר בשערוריית סימום חסרת תקדים בהיקפה: לפי תחקיר של "הניו יורק טיימס" ורשת הטלוויזיה הגרמנית ARD, בדיקות שתן העלו כי לפחות 23 שחיינים ושחייניות סינים נמצאו חיוביים לחומרים אסורים ב־2021. חלק מהם זכו כעבור כמה חודשים במדליות באולימפיאדת טוקיו, לפחות שלוש מהן מזהב.
לפי הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט (WADA), העניין נבדק ביסודיות והובהר כי, כפי שמסרו הרשויות הסיניות, עקבות הסם טרימטאזידין (תרופה לחולי לב, שמגבירה את אספקת הדם והחמצן ומסייעת בסיבולת) שנמצאו בדמם של הספורטאים הן תוצאה של זיהום במטבח במלון שבו שהו. WADA קיבלה את הממצאים מהרשות למניעת סימום בספורט בסין כבר ביוני 2021 וערכה, לדבריה, בדיקה מקיפה עם מומחים ויועצים חיצוניים, גם לגבי היכולת של כמות קטנה של הסם להטות את התוצאה לטובתו של הספורטאי. WADA קיבלה את התירוץ הסיני, אבל יש לציין שבגלל מגבלות הקורונה באותם ימים לא יכלה לבצע את הבדיקות בסין. כמו כן, היא לא ניסתה לבדוק אם אורחים נוספים באותו מלון חטפו את אותו זיהום.
3 צפייה בגלריה
ז'אנג יופיי
ז'אנג יופיי
עתידה להתחרות גם בפריז. ז'אנג יופיי
(צילום: David Balogh/Getty Images)
הבעיה עם ההכרזה של WADA הייתה החלק בהצהרה שלה שבה הכריזה על שקיפות מלאה בתחקיר המקיף שלה. ובכן: לא שקיפות ולא מלאה. עד שפורסם התחקיר, אף אחד לא שמע על הפרשה. מי שהדליף את המידע היו גורמים באיגוד השחייה האמריקאי, ששמעו על התחקיר ועל הניסיונות להסתירו. "מדובר בדקירה בגב של ספורטאים נקיים", אמר טראוויס טיגארט, ראש הסוכנות האמריקאית למניעת סמים בספורט. "זו בגידה עמוקה בכל הספורטאים שמתחרים בהגינות".
וכך, חודשים ספורים לפני פתיחת המשחקים בפריז, הוועד האולימפי וענף השחייה שוב מוצאים עצמם תחת ענן כבד של חשדות. אם יאומתו, הם יכולים להפוך את מפעל הסימום של מזרח גרמניה לתרזה הקדושה. חלק מהשחיינים שזכו במדליות ונתפסו עם חומרים אסורים אמורים לשחות גם בפריז, ולא מן הנמנע ששריקות בוז צורמות יהיו חלק מהפסקול בבריכה. הן לא יהיו מכוונות רק נגד השחיינים והרשויות בסין, אלא גם הבעת אי־אמון ברגולטור שאמור לפקח על הנושא.

המפלגה רוצה מדליות

בנוסף לתכונות הרפואיות שלו, שגם מאפשרות לשריר הלב להתעייף לאט יותר, מתברר שלטרימטאזידין יש תכונות פלאיות נוספות. לדוגמה: הוא מתחיל בניידות עצמאית בכל פעם שהוא מריח ספורטאי לידו. כך קרה עם המחליקה על הקרח קאמילה ואלייבה הרוסייה, שהסם שנמצא בגופה הגיע לשם בדרך פלא מכוס השתייה של הסבא החולה שלה. כעת מתברר שחודשים ספורים לפני האולימפיאדה החליט הסם לצאת לטיול מזהם במטבח במלון, שבו שהו, הידד למקריות, גם שחיינים סינים שהתכוננו לאולימפיאדה.
3 צפייה בגלריה
הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
כתם שיהיה קשה למחוק. משרדי הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
(צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
הצגת מדי המשלחת הישראלית לפריז
(צילום שמוליק דודפור)
צריך לזכור, WADA היא רק סוג של גוף מפקח. היא תלויה לחלוטין במידע שהיא מקבלת מהרשויות למניעת סימום בכל מדינה. ולכן, קיימת פה תעשייה שלמה שמבקרת, בודקת ומפקחת על עצמה. זה אולי יפה למשטרים דמוקרטיים מערביים עם שקיפות מלאה. כמו שראינו באולימפיאדת החורף ברוסיה ב־2014, שבה העלימו שירותי הביטחון החשאיים של המדינה בדיקות סמים מפלילות של ספורטאים מקומיים, זוהי לא פרוצדורה שכדאי לבטוח בה במשטרים דיקטטוריים. הרשות למניעת סימום בספורט בסין היא לא גוף עצמאי. היא לא עושה צעד בלי אישור המפלגה. והמפלגה רוצה מדליות זהב, כמעט בכל דרך.
עוד שתי עובדות חשובות לזכור בהקשר הזה: סגירת הגבולות של סין במהלך הקורונה איפשרה כר פעולה בלתי נגמר עבור הספורטאים והדוקטורים במדינה להתחמש בסמים ללא בקרה. חשוב מכך: זרוע החקירה של WADA נתמכת, בין השאר, על ידי תרומות מהממשלה הסינית, ואלו היו גבוהות מהרגיל בשנים האחרונות, כפי שנחשף ב־AP. גופי חקירה כאלו יכולים אולי לקבל אישור כניסה למחנות אימונים בשוודיה או באוסטריה. בהצלחה עם ניסיון להיכנס למחנה צבאי שבו מתאמנים ספורטאים מסין.
3 צפייה בגלריה
דייויד האומן, הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
דייויד האומן, הסוכנות העולמית למלחמה בסמים (WADA)
"אם הסיפור הזה נכון, מדובר בטרגדיה". האומן
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
כדאי גם לשים לב ללוח הזמנים: לפי החשדות הסם מוצא את דרכו לדמם של הספורטאים בתחילת ינואר 2021 בתחרות לאומית בשיג'יאז'ואנג. ביוני מעבירות הרשויות בסין את החשדות ל־WADA. ביולי הם זוכים במדליות. הסינים מוודאים שלא תתבצע שום בדיקה רצינית בין אקט השקיפות שלהם לבין המשחקים האולימפיים.

תירוצים מהאגדות

WADA הודיעה ואיימה כי תתבע את מי שמאשים אותה בהסתרה מכוונת. העמידה שלה על הרגליים האחוריות ברורה: מדובר בגוף שכל קיומו תלוי באמון הציבור. "אם הסיפור הזה נכון, מדובר בטרגדיה עבור WADA", אמר דייויד האומן, מזכ"ל הארגון לשעבר. ספורטאים ומנהלים בענף מעלים סימני שאלה מדוע הרשות למניעת סימום בספורט הסינית לא השעתה את השחיינים כפי שדורש הפרוטוקול ואיפשרה להם להתחרות באולימפיאדה.
הסם מהכוס של סבה מצא את דרכו לגופה של ואלייבה ב־2021, והממצאים נודעו במהלך אולימפיאדת החורף בבייג'ינג 2022 שבה זכתה במדליית הזהב הקבוצתית. המדליה נלקחה והיא הושעתה לארבע שנים. במקרה של השחיין הסיני סון יאנג (שלוש מדליות זהב אולימפיות), הוא הושעה מספר פעמים לאחר שסם דומה נמצא בדמו, אבל המדליות נשארו אצלו.
ז'אנג יופיי, שזכתה בשתי מדליות זהב בטוקיו, היא אחת החשודות בבדיקת שתן "מלוכלכת". יופיי עתידה להתחרות גם בפריז. לפי התחקיר ב"ניו יורק טיימס" וב־ARD, שלושה מהחשודים בכך שהסם האסור נמצא בדמם היו קטינים בעת הסימום. הוועדה לא מצאה שום עדות לכך שהבדיקות והטענות הסיניות ניתנות להפרכה והחליטה שאכן הסם נכנס למערכת הדם של השחיינים ללא ידיעתם, וחשוב מכך, ללא ידיעתן של הרשויות בסין. אחד מהעדים בסין אמר ל־ARD: "כל הסיפור מהצד הסיני נשמע לי כמו אגדה. אי־אפשר לסמוך על מה שהם אומרים. התירוצים שלהם נראים לי בלתי אפשריים".
פורסם לראשונה: 01:30, 25.04.24