לעסקה הזו חייבים להיות שני צדדים. אנסטסיה גורבנקו כבר מילאה את הצד שלה. במשחה עוצמתי, ממוקד וקר רוח, היא שיפרה את השיא הלאומי שלה, מתי שזה באמת חשוב וקובע, וניפצה את תקרת הזכוכית של השחייה הישראלית - כשהעניקה לה מדליה ראשונה באליפות העולם בבריכות ארוכות, ועוד במשחה שאפילו לא נחשב לחזק ביותר שלה. זה לא היה רחוק מלהסתיים במדליית זהב ו"התקווה" על הראש של הקטארים.
כעת הגיע הצד שלנו, הקהל והתקשורת בעסקה. אסור לנו להסתנוור מדי מהמדליה – ולייצר הררים של ציפיות מוגזמות ולא הגיוניות לקראת אולימפיאדת פריז. ההישג של גורבנקו הערב הוא נהדר, תקדימי ואבן דרך בקריירה הנפלאה של השחיינית הגדולה ביותר שהייתה כאן – אבל הוא לא הופך אותה למועמדת למדליה אולימפית במשחה ל-400 מטר מעורב אישי באולימפיאדת פריז.
3 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו על הפודיום
אנסטסיה גורבנקו על הפודיום
אנסטסיה גורבנקו. משחה עוצמתי
(צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)
אליפות העולם שנערכת כעת, בפברואר ולא בקיץ כמקובל, קצת יותר מחמישה חודשים לפני אולימפיאדת פריז היא תוצאה של עיוות לו"ז – שיצרה מגפת הקורונה. כשדברים פועלים כתיקונם, אליפות עולם בבריכות ארוכות אמורה להיערך אחת לשנתיים בקיץ – ובטח לא להתקיים בשנה אולימפית. זו גם הסיבה שכל כך הרבה כוכבים נעדרו מהאליפות בקטאר. שחייה, יותר מהרבה ענפים אחרים, הוא ענף הבנוי על "פיקים". הספורטאים בונים את עצמם באופן הדרגתי לקראת נקודת שיא שמגיעה לרוב בקיץ. הרבה מהשחיינים הבכירים העדיפו לשמור כוחות ולוותר על אליפות העולם הזו, כדי להגיע מוכנים לאולימפיאדת פריז.
ההיעדרות הסיטונית לא פסחה גם על המשחה ל-400 מ' מעורב אישי בו זכתה הערב גורבנקו במדליה. שימו לב לנתון הבא: מתוך שמונה שחייניות שהתחרו בגמר אליפות העולם בשנה שעברה ביפן – רק שתיים התחרו בגמר הערב בקטאר. אף אחת מהמדליסטיות מהאליפות הקודמת לא הופיעה לגמר הערב.
3 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו. הישג מדהים, אבל גם צריך להיכנס לפרופורציות
(צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
ורק כדי להמשיך ולקבל פרופורציות, עשר התוצאות המהירות ביותר ב-2023, כולן מהירות משמעותית יותר מהתוצאה של גורבנקו הערב, נקבעו על ידי ארבע שחייניות. כולן לא השתתפו באליפות בקטאר.
בחזית המשחה ל-400 מ' מעורב אישי ניצבת כיום השחיינית הקנדית הצעירה והמחוננת סאמר מקינטוש. בשנה שעברה היא זכתה באליפות העולם מול כל השחייניות הבכירות עם 4:27.11 דקות, יותר מעשר שניות מהיר מהתוצאה של גורבנקו הערב. כדי להגיע לפודיום באליפות הקודמת נזקקה ג'נה פורסטר האוסטרלית שסיימה שלישית לתוצאה של 4:32.30. חמש שניות מהיר יותר מהשיא הלאומי שקבעה גורבנקו הערב. האמת צריכה להיאמר, ב-400 מ' מעורב אישי גורבנקו עדיין רחוקה מאוד מהפודיום בתחרות אליה מתייצבות כל הבכירות, כפי שאמור להיות בפריז.
ועדיין גם לאחר הצינון המתבקש הזה, לגורבנקו מגיע כל הפרגון על ההופעה המרשימה והתוצאה המצוינת. גם אם לא הציבה את עצמה כמועמדת למדליה ב-400 מ' מעורב אישי בפריז, היא הוכיחה היום שהיא בהחלט שווה גמר אולימפי במשחה הזה. התוצאה שלה היום הייתה מדרגת אותה במקום השישי באליפות של השנה שעברה, עם כל השחייניות הבכירות, ובמקום השישי גם באולימפיאדת טוקיו. גורבנקו למעשה הרחיבה את האפשרויות שלה לקראת פריז והיא בהחלט יכולה להיות השחיינית הישראלית הראשונה אי פעם שמעפילה ליותר מגמר אישי אחד באולימפיאדה.
3 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
גורבנקו. יכולה להגיע לשני גמרים באולימפיאדה
(צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה)
למרות המדליה היום, אני עדיין חושב ש-200 מ' מעורב אישי היה ונותר המשחה החזק ועיקר הפוטנציאל שלה. המקום הרביעי שהשיגה באליפות השנה היה דווקא במשחה אליו הגיעו חלק לא מבוטל מהשחייניות הבכירות בעולם. השיא הלאומי שלה – 2:09.28 דקות, אינו מאוד רחוק מתוצאה שיכולה להספיק לפודיום בתחרות גדולה.
לצד השמחה והסיפוק מההישג, מילה חייבת להיאמר על הקהל הקטארי המחליא ששרק בוז לגורבנקו בזמן שהעניקה ריאיון זיעה. התנהגות מגעילה אבל לא מפתיעה. כבר שנים שלהתאחדויות הספורט אין בעיה להלבין את המדינה תומכת הטרור ורודפת הלהט"בים ולפרגן לה באירוח אירועי ספורט ענקיים. שיא השפל כמובן היה במונדיאל האחרון. העיקר שהמתקנים מפוארים והדולרים זורמים. לספורט-ווושינג המכוער הזה חייבים לשים סוף.