בעוד פחות מחודש יוצא לדרך טורניר ליגת האומות, ונבחרת ישראל יוצאת לעידן חדש עם יוסי בניון ואלון חזן כמאמן הלאומי. בשנים האחרונות לבחירת מאמן נבחרת ישראל היו שני מודלים, הראשון הוא הצלחה בליגה – מאמן שמביא אליפויות ומוכח בליגה המקומית, כמו דרור קשטן, אלישע לוי ואלי גוטמן.
המודל השני הוא מאמן זר, שלא בהכרח מגיע עם ניסיון, אך היה שחקן עבר די מוכח שמכיר את המעמדים האלה. לואיס פרננדז לדוגמה כיכב בנבחרת צרפת ואנדי הרצוג באוסטריה. אז למה לא להמשיך עם שני המודלים האלו? הסיבות ברורות. בעשור האחרון רק מאמנים זרים פלוס ברק בכר הביאו אליפויות בארץ. בכר לא רלוונטי כרגע והיה דיבור על תיירי הנרי, אבל כנראה שזה נשאר רק בגדר פנטזיה.
1 צפייה בגלריה
אנדי הרצוג ואלון חזן באימון
אנדי הרצוג ואלון חזן באימון
קפץ כיתה. חזן עם הרצוג
(צילום: ראובן שוורץ)
בניון, המנהל המקצועי החדש של הנבחרת שלא עלתה לטורניר גדול מזה 52 שנים, הבין שצריך לנסות משהו חדש ולצאת מהקופסה. לפחות חדש בשבילנו, המודל של המאמן שמגיע מתוך מהמערכת.
אלון חזן, שאימן את הנבחרות של נערים א' ונערים ב' ולאחר מכן מונה לעוזרם של אנדי הרצוג ו־וילי רוטנשטיינר בנבחרת הבוגרת, נבחר להיות המאמן הלאומי. המודל הזה דווקא הוכח כמוצלח באירופה.
קחו לדוגמה את פפ גווארדיולה, שלפני שקיבל את הקבוצה הבוגרת של ברצלונה ועשה היסטוריה, עשה את טבילת האש שלו כמאמן בברצלונה ב'. זינדין זידאן היה עוזרו של קרלו אנצ'לוטי לפני שהביא לריאל מדריד 3 זכיות רצופות בליגת האלופות. קחו את ליונל סקאלוני, מאמן נבחרת ארגנטינה, שהוביל אותה לזכייה בקופה אמריקה – תואר ראשון שלה מ־1993. קודם לכן הוא היה עוזר המאמן.
ואם נירד לרזולוציות יותר קטנות שיותר מתאימות לנבחרת שלנו, ניקח את צפון מקדוניה – נבחרת שלא עלתה לטורניר גדול עד יורו 2020! ומי אימן אותה? איגור אנגלובסקי, שהיה עוזר מאמן הנבחרת וקודם למאמן הראשי.
צפון מקדוניה המשיכה עם המודל המוצלח מבחינתה ובאוגוסט 2021 מינתה את בלגויה מילבסקי (כן כן ההוא מאשדוד) למאמן הבוגרת, לאחר שאימן את הנבחרת הצעירה של ארצו. ומה עשה המאמן שפוטר מאשדוד? הוביל את נבחרתו לפלייאוף של מונדיאל 2022, לאחר הדחה סנסציונית של אלופת אירופה איטליה. דמיינו את נבחרת ישראל מעיפה נבחרת בסדר הגודל הזה, בלתי נתפס.
טבילת האש הראשונה של חזן תהיה כאמור בליגת האומות, ב־2 ביוני נגד איסלנד, שעד היום לא פגשה את ישראל במשחק רשמי. האיסלנדים זכורים לנו מיורו 2016, עם תצוגת קהל מופלאה והופעה נהדרת שנגמרה ברבע הגמר נגד צרפת. אלא שמאז הנבחרת חוותה נפילה קשה, כולל שערוריות והתפרקות מקצועית. היריבה השנייה היא אלבניה, שנבחרת ישראל פגשה אותה בטורניר האומות הקודם ובמוקדמות מונדיאל 2018.
בואו נגיד שהמפגשים עם איתה לא זכורים כל כך לטובה. היריבה השלישית הייתה אמורה להיות רוסיה, המשוכה הקשה ביותר בבית הזה, אלא שרוסיה כאמור עסוקה במלחמות אחרות ובעקבות הסנקציות שהוטלו עליה לא תשתתף בטורניר. בניגוד למוקדמות המונדיאל, מוקדמות יורו 2024 יעניקו כרטיס ל־2 הראשונות בבית. אם ישראל לא תצליח להגיע למקומות אלו, היא יכולה להגיע לפלייאוף דרך ליגת האומות, לכן הטורניר הזה חשוב.
לכוכב נבחרת ישראל בהווה, ערן זהבי, זה כנראה יהיה הקמפיין האחרון והוא ישאיר את הבמה למנור סולומון, שלא נמצא בכושר טוב לאחרונה. בחלק ההתקפי נראה שלנבחרת שלנו יש כלים טובים, עם שון וייסמן שנותן עונה נהדרת בוויאדוליד, בדרך להוביל אותה לליגה הראשונה בספרד. גם ליאל עבדה, שנבחר לשחקן הצעיר של העונה בסקוטלנד וזכה עם סלטיק באליפות, מגיע בכושר נפלא.
לחלק ההגנתי, שהיה עיקר הבעיה של הנבחרת בקמפיינים הקודמים, הגיע חיזוק דווקא משרת הפנים, איילת שקד, שאישרה למיגל ויטור את קבלת האזרחות. אז לסיום נותר לנו לקוות שהעידן החדש בראשותם של יוסי בניון ואלון חזן יניב פירות. בכדורגל הישראלי התקווה לא בת שנות 2000, אלא רק 52.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.