אופי: שקט מדומה

ברק בכר מצטייר כלפי חוץ כמופנם ושקט, אך בכובע המאמן מדובר באישיות מעט יותר מורכבת. מצד אחד מקפיד לשמור על דיסטנס ומעמיד שחקנים במקומם, מצד שני יודע לקרב אותם אליו כשצריך ואפילו להסתחבק לעיתים נדירות. אם משהו לא מוצא חן בעיניו הוא ירים את הקול, אך כשהאימון נגמר בכר חוזר להיות האדם הנחמד והחייכן שכולם מכירים מהראיונות.

שיטה: ניפגש במרכז

לפעמים נדמה שבכר מתנהג כמו מישהו שהמציא את הכדורגל ומזלזל ביריבות, בעיקר כשהוא מבצע שינויים קיצוניים ולא מובנים בהרכב, שעולים לו ביוקר. מנגד, הוא אשף בלצאת ממצבים קשים, אם זה בחילופים או בשינויים טקטיים תוך כדי משחק. כשהוא לא מנסה להתחכם אז המערך שלו די קבוע עם שלושה קשרים אחוריים (מוחמד אבו־פאני, חוסה רודריגז ועלי מוחמד), שלושה בקישור ההתקפי (עומר אצילי, דולב חזיזה וצ'ארון שרי) וחלוץ בודד (דין דוד). בכר לא נחשב למאמן הגנתי, אך הוא לא מוותר על השליטה במרכז המגרש.
3 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. אוהב לשלוט במרכז המגרש
(צילום: שרון צור)


שינויים פנימיים: תראו קסם

שון גולדברג הגיע למכבי חיפה על תקן מגן מחליף ומהר מאוד הפך לבלם הישראלי הכי טוב העונה, לצידו של בוגדן פלאניץ'. על השיחוק הזה חתום בכר, שלקח שחקן משלים והפך אותו לאחד הברגים המרכזיים באליפות השנייה. גם בבאר־שבע היו למאמן לא מעט הברקות, כאשר הפך את חאתם אל־חמיד מעוד בלם לבלם הנבחרת. דוגמה נוספת היא דודו גורש, שהיה "תקוע" שנים ארוכות בהפועל עכו, ובכר היה זה שהאמין בו ונתן לו צ'אנס במועדון גדול.

מזל כוכבים: אין תעודת ביטוח

ברק בכר הוא אחד שלא דופק חשבון לכוכבים שמשחקים תחתיו. כמו שלא הייתה לו בעיה להושיב על הספסל את אליניב ברדה, הסמל הגדול של שלוש האליפויות בהפועל באר־שבע, או לבצע רוטציות עם בן שהר ומאור בוזגלו, כך גם במכבי חיפה. כשעומר אצילי לא פגע במשחקים האחרונים, הוא החליף אותו בשלב מוקדם בלי היסוס. גם שרי ראה אצלו הרבה ספסל ותסכול, שלא לדבר על בן שהר בקדנציה הירוקה שלא רואה בכלל דשא. שחקנים כמו מוחמד, אבו־פאני ונטע לביא שחזר לא מספיק טוב מהפציעה, יודעים שאין להם תעודת ביטוח בהרכב. בנקודה הזו ישנה גם ביקורת כלפי בכר מצד שחקנים שדווקא בתקופות הפחות טובות שלהם, שבהן נזקקים לתמיכה ולפידבק, הם מקבלים כתף קרה מהמאמן שלהם.
3 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
לא מחשבן לכוכבים
(צילום: עוז מועלם)

מול הבעלים: בוגר פקולטת שרצקי

ברק בכר הוא בוגר הפקולטה של איזי שרצקי, כך שכבר בתחנה הראשונה הראשונה שלו בקריית האימון עבר טבילת אש אצל בעלים סופר מעורב ומתערב. אלונה ברקת ויעקב שחר כבר נתנו לו הרבה יותר חופש פעולה וכמעט שלא התערבו לו, והוא גם לא נתן להם סיבות לעשות את זה. בסך הכל היחסים שלו עם הבוסים בבאר־שבע ובמכבי חיפה היו טובים, למעט תאקל קטן עם ברקת שהחליטה להיפרד ממנו אחרי תחושת מיצוי ורצון לבצע ריענון.

שיעור בהיסטוריה: הזהבי של המאמנים

בכר מתקרב בצעדי ענק לתואר המאמן המעוטר בכדורגל הישראלי. כרגע הוא עם חמש אליפויות, אחת פחות מדרור קשטן ודוביד שווייצר. הוא גם לקח גם גביע אחד, זכה פעמיים בגביע הטוטו וסיים שלוש פעמים כאלוף האלופים – שלל לא רע בכלל למאמן בן 42 שעדיין רעב לטרוף תארים. אם לא יהיו תקלות לא צפויות בהמשך הדרך, בכר ייכנס בקרוב מאוד לדפי ההיסטוריה עם הישג שיהיה קשה לשחזר.

מאצ'-אפ מול מאמנים: שליטה מוחלטת

כאמור, לבכר כבר יש מקום של כבוד בטבלת שיאני הזכיות באליפות, אך גם בכל הקשור לדומיננטיות בהשוואה למאמנים שמולו, הוא מראה עליונות מובהקת. למעט הדו־קרב עם ולדימיר איביץ', שהצליח לעשות לו שחמט באליפות של מכבי ת"א, בכר היה זה שנתן את הטון ביריבויות השונות על הקווים, כשהצליח ברוב המקרים לבדל את עצמו מול המאמנים האחרים עם דרך ושיטה משלו. הוא גם יודע להיכנס מהר לתפקיד החדש ולהתאים את הקבוצה לפילוסופיית המשחק שלו: בבאר־שבע החליף את אלישע לוי ובנה שושלת מפוארת, ובמכבי חיפה שיכלל את מה שבנה קודמו מרקו בלבול בדרך לשתי אליפויות מרשימות.
3 צפייה בגלריה
יש לו כבר חמש אליפויות
יש לו כבר חמש אליפויות
יש לו כבר חמש אליפויות
(צילום: אורן אהרוני)

רכש מדויק: אלוף בבינגו

בכר אמנם הגיע בשתי התחנות האחרונות והמוצלחות ביותר שלו למערכות בשלות ובריאות עם תקציב מפנק, אבל היכולת לזהות את הדבר הגדול הבא והרכש המדויק שביצע, היו נדבך חשוב בהצלחות שלו. בבאר־שבע הוא צירף שחקן שובר שוויון בדמותו של טוני ווקאמה, שאפילו לא ידע שהוא כזה כששיחק ברעננה, והפך אותו לאחד החלוצים הגדולים ששיחקו בישראל. ההחלטה ללכת בכל הכוח על עומר אצילי, שנעלם כמעט לגמרי בקפריסין אחרי פרשת "הכדורגלנים והקטינות", השתלמה בענק. גם פלאניץ' (בעיקר בעונה שעברה), מוחמד, דוד ורודריגס הם בינגו אדיר.

מה הלאה: חלומות על אירופה

נדיר שיעקב שחר מחליט להאריך חוזה למאמן בשלב מוקדם של העונה, והעובדה שהבטיח לבכר שנתיים נוספות מעידה על מידת שביעות הרצון של הבעלים מהמאמן שלו. הצעד הזה גם העניק הרבה שקט למערכת. השאלה הגדולה היא מתי יגיעו הצדדים, או אחד מהם, לתחושת המיצוי כפי שקרה בבאר־שבע. החלום הגדול של מאמן מכבי חיפה הוא לצאת לאירופה, כאשר כבר בעונה שעברה היה ניסיון לשדך אותו לגנט הבלגית. אבל גם בכר מבין שהצלחה בליגת העל הקטנה שלנו לא עושה יותר מדי רושם על המועדונים באירופה. קחו למשל את אלי גוטמן שזכה בדאבל, הוביל את הפועל ת"א לשלב הבתים של ליגת האלופות והשיג תוצאות יפות כמאמן הלאומי מול פורטוגל ובוסניה – אבל לא הצליח לעבור אפילו לליגה האוסטרית. רק הצלחה מסחררת בזירה האירופית תקרב את בכר לעבר הגשמת הפנטזיה.

מחוץ למגרש: הטניס הישראלי פיספס

בכר, נשוי עם שלושה ילדים, גדל במושב צרופה וכיום מתגורר בחולון. מעבר לכדורגל הוא חובב מושבע של טניס ואפילו נחשב לשחקן לא רע בכלל כפי שמעידים מקרוביו. אחד החברים הטובים של בכר הוא הסטנדאפיסט ישראל קטורזה, והוא מרבה ללכת להופעות שלו. הטבע והצפון קרובים מאוד לליבו ובמהלך הפגרות הוא נוהג לקחת את המשפחה לטיולים בשמורות הטבע השונות.