כשעופר ינאי קנה 51 אחוז ממניות הפועל ת"א, נותרה בעיקר שאלה אחת גדולה: מתי הכסף שלו יתחיל לדבר? ההבטחות לשדרג את הפועל ת"א היו בומבסטיות, הרצון לתת פייט אמיתי למכבי ת"א היה שאפתני במיוחד, ואיתם חלום גדול – להגיע ליורוליג.
כדי לקיים את כל אלה, צריך כסף – והרבה. ומה שקורה בצד האדום של ת"א בימים האחרונים מלמד שינאי מתחיל להרעיף מזומנים על הבייבי החדש שלו, בסדרי גודל שנראו בישראל שאינה מכבי ת"א אולי רק בימי אורי אלון העליזים בהפועל ירושלים.
5 צפייה בגלריה
ינאי
ינאי
מתחיל להרעיף מזומנים. ינאי
(צילום: עוז מועלם)
מלכתחילה היה ברור שהקיץ הזה יהיה שונה בכדורסל הישראלי. בזמן שמכבי ת"א איבדה את כל נכסיה המרכזיים בגזרת הזרים, הבעלים החדשים והעשירים בענף – ינאי בהפועל ת"א ומתן אדלסון בהפועל ירושלים – הבטיחו לפעול ולהשקיע כספים רבים כדי לבנות קבוצות איכותיות, וממש להתחרות בצהובים בשוק השחקנים. זו מציאות שמכבי ת"א אינה מכירה.
רעידת האדמה התרחשה בשבוע שעבר, כשהפועל ת"א החתימה את ג'ונתן מוטלי. זו אינה עוד החתמה, אלא הצהרת כוונות מפורשת. מוטלי הוא לא סתם שחקן יורוליג, אלא מהגבוהים המובילים בליגה, שהשתכר בין 800 אלף למיליון דולר בעונה החולפת בפנרבחצ'ה, שם קלע 11.2 נקודות למשחק ולקח 4.2 ריבאונדים. להנחית שם כזה בקבוצה שבכלל משחקת ביורוקאפ, ועוד במדינה שנמצאת במצב מלחמה, נשמע כמעט בדיוני. הצעד מפתיע עוד יותר לאור העובדה שגם מכבי ת"א גילתה עניין רב בסנטר האמריקאי.
5 צפייה בגלריה
מונטלי
מונטלי
גם מכבי ת"א רצתה אותו. מונטלי
(צילום: AP Photo/Brett Davis)
השכר שלו שומט לסתות ממש במונחים של הפועל ת"א: שלושה מיליון דולר בחוזה לשנתיים. צריך להבין, מדובר בסכום שרק מכבי ת"א הייתה מסוגלת לשלם עד עכשיו בישראל, וגם זה – לשחקנים בכירים במיוחד כמו ווייד בולדווין ולורנזו בראון, כוכבים גדולים גם ביורוליג. וזו אפילו לא העלות הסופית עבור הפועל ת"א: תוסיפו לזה 25 אחוז מס, עלות מעביד, דירה, רכב, ביטוח ובונוסים, ותגיעו לסכום שיכול להתקרב לשני מיליון דולר בעונה על שחקן אחד.

בולמוס החתמות

"ינאי הבין שכדי לעמוד במטרה העיקרית שלו, שהיא זכייה ביורוקאפ כדי לקבל כרטיס כניסה ליורוליג, הוא צריך לשדרג משמעותית את סגל השחקנים, וכמובן ששדרוג כזה עולה הרבה כסף, בסכומים שעוד לא הכירו במועדון, בטח בתקופת מלחמה כשצריך לשכנע כל שחקן פעמיים ואפילו יותר להגיע לשחק כאן", אמר גורם בסביבת הקבוצה. "זה היה ברור שהוא מתכוון לשפוך כספים, הוא לא הסתיר את הכוונות שלו, אבל אנשים לא הבינו עד כמה. בכל זאת חשבו שזה יהיה בהתאם לכספים שמשלמים בדרך כלל ביורוקאפ. אחרי ההחתמה של מוטלי הבינו שהכיוון שונה לחלוטין".
ואכן, ינאי ממש לא עצר כאן, אלא נכנס לבולמוס של החתמות. קצת אחרי שהטילו פצצה בדמות החתמת מוטלי, במועדון הודיעו על שדרוג החוזה של הישראלי הבכיר שלהם. עד כה תומר גינת השתכר 200 אלף דולר בעונה, כעת הוא שודרג לחוזה של 500 אלף דולר בעונה למשך שלוש שנים. השבוע האדומים צירפו גם את הפורוורד בן בנטיל, שחקן עם ניסיון יורוליג במועדונים כמו פנאתינייקוס, מילאנו והכוכב האדום בלגרד, תמורת שכר של כ־700 אלף דולר.
5 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א משחק מספר 3
מכבי ת"א הפועל ת"א משחק מספר 3
זכה לשדרוג. גינת
(צילום: עוז מועלם)
הפועל ת"א המשיכה להיות פעילה מאוד בבניית הסגל: היא החתימה גם את הזרים ג'ו רגלנד (זכור היטב מהאליפות של הפועל חולון) ומרקוס פוסטר, קיבלה בהשאלה מווילרבאן הצרפתית את הטאלנט הישראלי נועם יעקב, שכבר הספיק לצבור ניסיון יורוליג; וצירפה גם את הישראלים עוז בלייזר מהפועל ירושלים וגיא פלטין מקריית־אתא.
התוצאה של כל זה היא תקציב גבוה במיוחד. אם בעונה החולפת התקציב של הפועל ת"א עמד על 36 מיליון שקל, כעת הוא צפוי להתנפח משמעותית וקשה לומר היכן זה יעצור, מאחר שהקבוצה עדיין לא השלימה את בניית הסגל. בכל אופן, כבר עכשיו ברור שהיא עשויה לעבור את הפועל ירושלים כקבוצה בעלת התקציב השני בישראל, למרות שירושלים עצמה עשויה גם היא להעמיד תקציב שיא מבחינתה, של כ־50 מיליון שקל. ולמרות הכל, מכבי ת"א עדיין מקדימה אותן בעשרות מיליוני שקלים, עם תקציב יציב יחסית בשנים האחרונות של כ־90 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
שחקן וילרבאן נועם יעקב
שחקן וילרבאן נועם יעקב
טאלנט. יעקב
(Frederic Chambert / Panoramic via Reuters)

שוק לא שוויוני

"הפועל ת"א יכולה להחתים כל שחקן שהיא רוצה, כי אין שום בעיה של כסף", אומר גורם בליגה. "מצד שני, המצב הזה לא טוב לקבוצות בליגה ובכלל לשוק. לפי הדיווחים, אם מישהו כמו פלטין השתכר בעונה שעברה בקריית־אתא בסביבות 70 אלף דולר בעונה וקיבל חוזה מהפועל ת"א סכום שקרוב ל־230 אלף דולר, זאת בעיה. פעם היו מאבקים בין הקבוצות על 10־15 אלף דולר לפה או לשם, לא על קפיצה משמעותית כל כך. כשאתה מציע לשחקן סכום שהוא הרבה יותר גבוה ממה שהוא אמור לקבל, זה יוצר שוק לא שוויוני וגם מטעה.
"אבל אין ספק שהבעיה הגדולה היא של מכבי ת"א: הרי בסופו של דבר, בהפועל לא רוצים את השחקנים מהקבוצות הבינוניות בליגה שלנו, והתחרות האמיתית שלה היא עם מכבי. אם עד עכשיו למכבי הייתה בעיה להתמודד עם הסכומים האלה רק מול קבוצות אחרות ביורוליג, עכשיו זה גם מול הפועל. העובדה שהיא משחקת ביורוליג היא הקלף היחיד שנשאר למכבי".
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
יעברו להיכל מנורה מבטחים? אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
חוץ מזכייה ביורוקאפ כמטרה עליונה, אחת הכוונות של ההנהלה החדשה היא לעבור לאולם גדול יותר מהיכל קבוצת שלמה שמכיל רק כ־3,500 מקומות ישיבה. במועדון עלתה הצעה לעבור להיכל מנורה מבטחים, ואם היא תעבור באסיפת חברי העמותה, זה יהיה עוד צעד משמעותי של האדומים בכניסה לטריטוריה של הצהובים. ועדיין, לא מעט אוהדי הפועל מתנגדים למהלך, בעיקר כי מדובר באולם הביתי של היריבה המושבעת. בנוסף, לא מעט אוהדים ואנשים שסובבים את הקבוצה חוששים לעתידה אם היא לא תצליח לעמוד במטרות שהציבה לעצמה. זו תופעה ידועה בכדורסל. לא מעט פעמים ראינו בעלי קבוצות שמגיעים בקול תרועה רמה, וברגע שהם לא מצליחים להגשים את החזון שלהם הם פשוט תופסים את הרגליים ובורחים.
ינאי חושף: טורניר הכנה בינלאומי בא לארץ
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 04:00, 04.07.24