משחק העונה הראשון מאחורינו, משחק שהמון אנשים חיכו לו וציפו לראות סוף סוף את ענקיות הכדורגל הישראלי בקרב ביניהן, שאגב היה אחלה והסתיים בנוקאאוט ירוק עמוק ומהדהד.
הציפיות מהמשחק הרקיעו שחקים ובעיקר בגלל שמשחק כזה הוא מדד הכוח האמיתי לקבוצת כדורגל, המשחק הראשון שממנו ניתן להסיק מסקנות להמשך, רוב המסקנות אגב צריכות להיות בצד הצהוב, זה שהפסיד אבל עוד נגיע לזה.
1 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ' מאמן מכבי ת"א
ולדימיר איביץ' מאמן מכבי ת"א
איביץ' ובכר
(צילום: גיל נחושתן)
ברק בכר מיתג את מכבי חיפה כמועדון שחזרה לו ההילה והתהילה. לא יותר משחק פחדני, אין יותר שחקנים לא מחוייבים, הכניס משמעת וקפדנות יחד עם מקצועיות ואינטילגנציה של יחסי אנוש שאין כדוגמתה, ולכן מכבי חיפה היא האלופה.
אחרי משחק העונה היא גם הפכה להיות השליטה של הכדורגל הישראלי, זו שיודעים כולם שהכתר על ראשה ולהוריד אותו יצריך מכונה אחרת דומה באיכותה. נדמה היה שזו מכבי תל אביב של העונה. מכבי חיפה מציגה איכות משחק של קבוצה אירופית, היא לא נכנעת ובעיקר מאומנת. הקלות בה נכנס הבלם החדש לקצב הקבוצתי מעיד על איכות האימון אך בעיקר על האמון שיש לבכר ביתר השחקנים שמשחקים. הם הוכיחו לו מה הם שווים באירופה, במשחקים קשים לא פחות.
בכר מאמן חכם, האמון הזה הוביל לעובדה שהוא לא היה צריך לשנות כלום ולא היה חייב אף הכנה מקצועית מיוחדת, חיפה טובה כפי שהיא, התקפית, לוחצת איכותית. בכר ידע שאם יעלה עם ההרכב הרגיל, את המשחק הזה הוא ינצח, אבל לא האמין באיזו קלות. קלות הניצחון היא מה שצריכה להדאיג את אנשי מכבי תל אביב. הניצחון של חיפה אתמול היה ניצחון של מערכת ומכבי ת"א מצידה חייבת להבין שההפסד היה מערכתי ולא בגלל טעות בגישה הטקטית של המאמן.
אמנם איביץ' טעה בגישה למשחק ורבות ידובר על ההרכב ההגנתי וגישת ה"בוא נחלץ תיקו", אבל בואו נסתכל וננסה להבין מדוע הסרבי נקט בטקטיקה הזו. מכבי תל אביב סיימה את העונה שעברה עם ההבנה הברורה שהיא חייבת להביא בלם זר ומגן ימני. מגן ימני לא הוחלף ואילו בלם הגיע ועד עתה כנראה שלא הרשים את איביץ' יתר על המידה ולכן לא פתח ולא שיחק דקה. ניר ביטון פצוע והנה איביץ' הגיע למחזור ה־6 עם הגנה שמורכבת משרן ייני ושחר פיבן, עם בלמים כאלה לא מנצחים את מכבי חיפה הנוכחית, גם לא של העונה שעברה. איביץ' הבין את זה ולכן החליט לעבות ולהקריב את המערך והטקטיקה על מנת לחפות על החולשה העצומה במרכז ההגנה.
ייני ופיבן לא יכולים לבנות את המשחק מול הלחץ של חיפה, הם לא מהירים מספיק בשביל לאפשר לחץ בשליש גבוה ולכן איביץ' ניסה לבנקר עצמו ולנסות להוציא תיקו. ממש כך. ההרכב והטקטיקה בהם נקט היו כורח של אילוץ, כשאין הכנה ראויה לעונה למאמן אין את הכלים לשחק כפי שהוא מאמין ומכאן מתחילה הבעיה. מי שציפה שאיביץ' יעלה עם קישור יצירתי או עם חלוץ במקום קשר פשוט לא מבין את עומק הבעיה. איביץ' לא מאמין בשחקני ההגנה שלו, אפילו במשחק מול אשדוד ניתן היה לראות איך הוא עולה ללא גלוך ויובאנוביץ' תמורת קשר נוסף כי פחד ולא סמך על הבלמים שלו. זה היה מול אשדוד, אז לצפות ממנו לשחק פתוח מול מכבי חיפה בסמי עופר עם ייני, פיבן וג'ארלדש הוא לא מציאותי. הרי ברור שאם היו משחקים ביטון סבוריט ובלם זר איכותי אזי איביץ' היה מרשה לעצמו לפתוח את המשחק עם שחקנים כמו גלוך וגויגון והכל כנראה היה אחרת.
מידת האמון הזו, שהזכרנו קודם אצל בכר היא תולדה של סגל מאוזן, חזק ואיכותי שהמאמן מכיר את נקודות החוזקה והחולשה שלו עד הסוף. איביץ' לא במעמד הזה כי המערכת הניהולית מקצועית של מכבי תל אביב לא ברמה הנדרשת. כדי ליצור אמון מקצועי בין המאמן לסגל שלו צריך שיקרו 3 דברים בפרק זמן יחסית זהה, האחד מינוי מאמן, השני סגירת סגל שחקנים מוקדם ככל האפשר והשלישי הוא מתן פרק זמן ארוך ככל האפשר לסגל להתגבש יחד עם המאמן.
איביץ' עלה עם שלישיית בלמים שהוא ידע מראש שבמשחק שלם אלו לא יוכלו להתקפות של חיפה. זהות השלישייה היא חשובה, גם שחקני הכנף, ייני, פיבן, דודזאדה וג'ראלדש לא היו אמורים להיות ההרכב ההגנתי הפותח של מכבי ת"א במחזור ה־6. אם היו שואלים כל אוהד צהוב או את איביץ' עצמו הוא היה עונה שזה לא ייתכן, הרי ההגנה של מכבי היא נקודת התורפה עוד מהעונה שעברה ולא ייתכן כי לא יעשו שם שינויים. אז עשו, הגיע בלם ישראלי בדמות ביטון ( החתמה מעולה, אין בלם ישראלי ברמתו כשהוא כשיר), בלם זר הגיע באיחור ולא ידוע על איכותו. מה שכן ידוע זה שאיביץ' עדיין לא סגור עליו או שהתאכזב ממנו באימונים (שתי הסיבות האלו הן תולדה של הגעה סופר מאוחרת של השחקן). בנוסף, לא הגיע מחליף לג'ראלדש למרות הבינוניות שלו ושל דודזאדה, גם אם האחרון יחסית משתפר.
כאשר מגיעים למשחק עונה במחזור השישי מצופה משתי הקבוצות להיות במצב בו הן מוכנות למרתון עם כל ציוד והכי חשוב ששתיהן יודעות גם איך להשתמש בו. איביץ' טעה, אין ספק כי הוא בחר בטקטיקה שגויה כלפי הסגל שלו וכלפי המשחק עצמו. לטעות מותר, לכל אחד. העניין הוא שהניצחון הזה הוא יותר ניצחון של מערכת על מערכת מאשר קבוצה נגד קבוצה. האם זה אומר משהו על מאמבק האליפות? סביר להניח שלא. האם זה אומר מי המערכת, המועדון המקצועי ביותר בישראל, אזי חייב לומר כי בסמי עופר מכבי חיפה קיבלה את החותמת כשרגע היא מספר 1.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.