כדורגל משחקים משבת לשבת, זו אמרה השגורה בפיהם של מאות אלפי אוהדי כדורגל ברחבי הארץ. בשנים האחרונות הכדורגל הישראלי מעט השתנה, ורובו משוחק בצאת השבת או באמצע השבוע. בחודשי החורף משחק אחד במחזור במסגרת ליגת העל מתקיים בצהרי שבת בשעה 15:00, ובדרך כלל מדובר במשחק בעל חשיבות נמוכה במחזור, שגם ככה משוחק בין קבוצות עם מעט קהל.
לפני שבועיים, במסגרת מחזור הגביע, שיחקה מכבי חיפה לראשונה זה למעלה משנתיים בשבת בצהריים. המראות מאצטדיון סמי עופר, בהם כ-17,000 אוהדים ירוקים הגיעו וקנו כרטיסים, כשלמעלה מ-80% מהצופים במשחק היו ילדים ומשפחות, עדיין מהדהדים בראשי. הרי כדורגל זה לא רק ספורט, אלא גם אירוע תרבותי, ואצטדיון סמי עופר ידוע בזוויות הנוחות ובגישה הנוחה בו לראות משחק כדורגל.

1 צפייה בגלריה
עומר אצילי חוגג עם דולב חזיזה
עומר אצילי חוגג עם דולב חזיזה
מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

זה נכון שעל כל אחד שמרוויח משעה נוחה יש גם אחרים שמפסידים, במקרה זה הדתיים שומרי השבת שלא יכולים לצפות במשחק כדורגל ביום השבתון של המדינה, אך מצד שני אנחנו מפסידים עשרות אם לא מאות אלפי אוהדים פוטנציאלים אחרים, כאלה שלא יכולים להגיע למשחק כדורגל מאוחר בערב. לא מעט משפחות עם ילדים מוותרות על החוויה עקב השעות המאוחרות והקושי לחזור הביתה. שעה נוחה בשבת - ככה מגדלים דור של אוהדים.
מדינת ישראל היא היחידה בה דת וכדורגל נפגשים, עם כל הצער שבדבר. לאורך עשרות שנים אדם דתי ידע כי לא יוכל להיות שחקן כדורגל מקצועני בליגת העל אם ישמור שבת, כי היה נהוג שמשחקי המחזור משוחקים בשבת. הטלוויזיה שינתה קצת את המצב, כך שלא מעט משחקים משוחקים במוצאי שבת ובעיקר באמצע השבוע, שעות שלא נוחות לאף אחד מלבד הטלוויזיה עצמה. כידוע, בחודשי הקיץ בלתי אפשרי לקיים משחקים בשעות היום עקב החום הכבד, אך בחורף אפשר לקיים יותר משחקים בשעות הצהריים, כאלו בהם ישתתפו גם הקבוצות הגדולות.
נכון שרוב חובבי הכדורגל המושבעים לא יחמיצו את משחק קבוצתם בכל מצב, אך שעות המשחקים גורמות לנו להפסיד דור שלם של אוהדי כדורגל - חיילים שמשרתים בבסיסים מרוחקים ממקום מגוריהם, סטודנטים שמתחילים את יום הלימודים שלהם מוקדם בבוקר, תלמידים שקמים לבית הספר ועוד. בכל מצב שלא יהיה מישהו יפסיד, אז מה הפתרון?
האמת נמצאת איפשהו באמצע: ישראל היא המדינה היחיד בה דת וכדורגל נפגשים, ומעבר לזאת, המדינה היחידה בה היום החופשי בשבוע נחשב ליום שבו כמעט הכל סגור ולא ליום חופש. לא מעט פעמים עלה הרעיון של יום חופשי נוסף בשבוע, יום ראשון, מה שיאפשר את קיום רוב משחקי המחזור במוצאי שבת - דבר אשר יגרום לכך שגם משפחות יוכלו להגיע למשחקים בשעות מאוחרות - אולם זה לא נראה בר ביצוע. אפשרות נוספת ויותר רלוונטית היא קיום סקר בקרב קהלי הקבוצות בנוגע ליום ולשעה הנוחים ביותר, ופשוט לנסות לאזן. בעיניי, הכדורגל הישראלי צריך לחזור למקורות ולשבת, בשביל עתיד טוב יותר.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.