הסיפור הגדול של אולימפיאדת טוקיו הייתה הקריסה הנפשית של סימון ביילס, שלא עמדה בלחץ, עזבה את אולם ההתעמלות והשאירה את מיליוני הצופים והמעריצים שלה בכל העולם המומים. אותה פרשה מטלטלת הכניסה לתודעה את ההתמודדות של ספורטאים, גדולים ככל שיהיו, עם חרדות. התרומה שלה לדיון החשוב הפכה אותה לגיבורת תרבות. לצד ביקורות שספגה, רבים התאהבו בגרסה האנושית של מכונת המדליות והתארים.
שלוש שנים אחרי הפרישה המדוברת, ביילס שידרה מרגע הנחיתה בפריז שהיא באה להחזיר חוב לאומי, ואתמול נסגר המעגל כאשר המתעמלת הגדולה בהיסטוריה הובילה את הנבחרת האמריקאית למדליית זהב בתחרות הקרב-רב.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
החזירה את החוב. ביילס
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
שוב מחייכת
(צילום: עוז מועלם)
החבורה המופלאה, שכוללת גם את האלופה האולימפית המכהנת בקרב רב סוניסה לי ואת ג'ורדן צ'יילס וג'ייד קארי – ביצעה תחרות נקייה וטובה – והניצחון שלה לא הוטל בספק. האמריקאיות סיימו עם 171.296 נקודות, פער משמעותי מאיטליה השנייה (165.494 נקודות), שלקחה מדליה ראשונה בתחרות הקבוצתית לנשים מאז 1928. מדליית הארד הלכה לברזיל עם רבקה אנדרדה הנהדרת שהובילה את נבחרתה להישג היסטורי.
ביילס המשיכה בכושר הטוב שהציגה במוקדמות, הרבתה לחייך ונראה היה שהיא נהנית מהמעמד ומהתחרות. היא פתחה באופן סולידי עם תרגיל קפיצות שהעניק לה ציון של 14.9, ניקוד גבוה בענף - אך לא ביחס למה שהפנומנית הזו מסוגלת.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
ביילס המשיכה בכושר הטוב שהציגה במוקדמות
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
מדליית הזהב האולימפית החמישית בקריירה שלה. ביילס
(צילום: עוז מועלם)
ביילס המשיכה למכשיר החלש ביותר שלה באופן מסורתי, מקבילים מדורגים, והציגה ביצוע טוב ונקי שהעניק לה 14.4 נקודות. גם תרגיל הקורה עבר בשלום, למרות איבוד שיווי משקל קצר והיא זכתה ב־14.366 נקודות, מעט פחות מהאלופה האולימפית וחברתה לנבחרת, לי, שקיבלה 14.6. ביילס חתמה את התחרות עם תרגיל הקרקע שכהרגלה כלל אלמנטים מסובכים, ולמרות מספר יציאות קטנות מהמשטח היא גרפה ציון יפה, 14.666 נקודות.

אלפי יורו לכרטיס

זו מדליית הזהב האולימפית החמישית בקריירה של ביילס, כשכל הקודמות הושגו בריו - בקרב־רב, בקבוצתי, בקפיצות ובקרקע. כאמור, אל המשחקים בטוקיו האמריקאית הגיעה ככוכבת הגדולה, אבל במהלך התחרות הקבוצתית חוותה "סיבובונים" (Twisties) – תסמונת מוכרת ומסוכנת אצל מתעמלים שבה הם מרגישים אבודים במרחב במהלך ביצוע התרגיל, מה שמציב אותם בסכנה של ממש. ביילס פרשה מהתחרות, ובהיעדרה זכו המתעמלות האמריקאיות במדליית כסף בלבד. ביילס ויתרה גם על התחרויות האישיות, ובסופו של דבר השתתפה בתרגיל הקורה בלבד וזכתה במדליית הארד.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
מרחפת
(צילום: עוז מועלם)
לאחר שחזרה מטוקיו, ביילס לקחה הפסקה ארוכה מהתעמלות לטובת רווחתה הנפשית והליך שיקום. בזמן הזה היא בין השאר נישאה לבחיר ליבה, שחקן הפוטבול ג'ונתן אוואנס. בסופו של דבר היא החליטה לחזור לסיבוב אולימפי נוסף, ובאליפות העולם בשנה שעברה באנטוורפן כבר נראתה מצוין וזכתה בארבע מדליות זהב - קרב־רב, קבוצתי, קרקע וקורה. לאחרונה כיכבה ביילס בסדרה תיעודית של נטפליקס, "Simone Biles Rising", המלווה את הקאמבק שלה ואת ההכנות לפריז. אחרי שני פרקים, המשך הסדרה יעלה בסתיו ויתעד את הופעתה במשחקים האולימפיים.
התחרות של ביילס סומנה מראש כמבוקשת ביותר בפריז. היא הפנים של חמש הטבעות יותר מכל ספורטאי אחר בעולם כיום, החשובה מכולם בעידן שאחרי יוסיין בולט ומייקל פלפס. צופים רבים נפרדו מאלפי יורו כדי לקחת חלק במסע השיקום המרגש של הגיבורה הראשית, כשאולם ההתעמלות נראה אמש כמו מדיסון סקוור גארדן בניו־יורק.
שמונה נבחרות עם ארבע מתעמלות כל אחת התייצבו לתחרות, אבל כל העיניים היו על מישהי אחת. כל צעד, כל חיוך – ואפילו פיהוק נלכדו בעדשות המצלמה. ביילס, 1.42 ס"מ של גמישות מטורפת, לא התרגשה מהמעמד, זרמה עם ההמולה סביבה, ידעה בדיוק מה מצופה ממנה – ונתנה את השואו שכולם חיכו לו.

השדים חזרו לארון

אחרי שחזרה לארה"ב מההתמוטטות בטוקיו, החליטה ביילס להתנתק מהתקשורת, לסגור תגובות באפליקציית האינסטגרם, למחוק את הטוויטר, וניסתה לבנות את עצמה מחדש. תחילה היא התרחקה מאולם ההתעמלות, בהמשך אזרה אומץ והגיעה להתאמן פעם בשלושה חודשים – אבל רק כדי לקפוץ על הטרמפולינה ולהיעלם שוב. היא לא הייתה מסוגלת להכיל את המבטים של חברותיה לנבחרת, התקשתה להתמודד עם הבושה. בהמשך קיעקעה על גופה את הכיתוב "בכל זאת אעלה ואקום". אתמול היא קיימה את הבטחתה, כשעשתה צעד ראשון וגדול למעלה.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
נבחרת ארה"ב סימון ביילס
גאווה אמריקנית. נבחרת ארה"ב עם הזהב
(צילום: עוז מועלם)
וזו רק ההתחלה. לביילס מצפה המנה העיקרית, גמר הקרב־רב (יום חמישי, 19.15), שם היא כמובן פייבוריטית ברורה להחזיר לעצמה את התואר שבו זכתה בריו. בנוסף היא העפילה לשלושה מתוך ארבעה גמרים אפשריים במכשירים הבודדים - קרקע וקפיצות (מהמקום הראשון) וקורה (מהמקום השני). עקרונית, היא יכולה לחזור מפריז עם חמש מדליות זהב. איזה קאמבק זה יכול להיות.
פורסם לראשונה: 01:30, 31.07.24