"שיקגו טריביון", אחד העיתונים הוותיקים ומכובדים בארה"ב, פרסם השבוע מאמר מערכת שעסק בעבירה מלוכלכת על מגרש כדורסל. לא פחות. העבירה, טען מאמר המערכת, הייתה יכולה להיחשב מחוץ למגרש כתקיפה פלילית. לא פחות. זה היה הרגע בו התברר, שוב, כי כולם באמת יצאו מדעתם.
'התקיפה הפלילית' לה הקדיש העיתון כבד המשקל את מאמר המערכת שלו, כאילו נגמרו הצרות בעולם, הייתה הדחיפה הגסה של צ'נדי קרטר, שחקנית שיקגו סקיי את קייטלין קלארק, הרוקי של אינדיאנה פיבר. אכן אקט מלוכלך ללא כדור שהצדיק לכל הפחות עבירה טכנית, ואולי אפילו הרחקה, והיו אינספור כמותו משחר הולדת הספורט המקצועני בכל ענף, בוודאי כדורסל - כולל התוספת התיאטרלית של קלארק להגברת אפקט הדרמה. ראינו את כל זה אלפי פעמים.
4 צפייה בגלריה
קלארק
קלארק
בארה"ב קוראים להגן עליה. קלארק
(צילום: AP Photo/Doug McSchooler)
אבל העבירה הזו הייתה על קייטלין קלארק ולכן התקבלה בהיסטריה כמו היוותה איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב. אמריקה הפכה בשנה האחרונה את קייטלין קלארק לקלארק קנט. הוא שם עליו מדים והופך לסופרמן שיציל את העולם, והיא שמה על עצמה מדים והופכת לוונדר-וומן שתציל את ליגת ה-WNBA. אבל חודש בתוך עונת הרוקי שלה, כמעט אף אחד כבר לא מדבר יותר על קייטלין קלארק השחקנית, שבאופן טבעי לגמרי לוקח לה זמן להשתלב בליגה מקצוענית מול שחקניות מאוד פיזיות. לא, קייטלין קלארק הפכה, שלא באשמתה, לתפוח אדמה חם נוסף בחוסר היכולת של תקשורת הספורט, והחברה בכלל, לנהל שיחה מורכבת וניואנסית על מה שבאמת עומד בבסיס הדרמה סביב החודש הראשון של קלארק ב-WNBA: גזע, פריבילגיה, קנאה ודעות קדומות.

עניין של צבע?

הרבה אנשים, כולל מרבית הפרשנים (הגברים) שהעבירו את השבוע החולף בהבעת דעה חסרת מושג אמיתי על ה-WNBA, רואים עכשיו משחקים בליגה הזו בפעם הראשונה. זה קורה בזכות קלארק. אף אחד לא מתווכח על זה. הפופולריות של ה-WNBA מתפוצצת ומרבית הגברים בתקשורת לא יודעים איך לדבר על כך. הם סבורים שצריך לתת לקלארק יחס מיוחד, כי היא זו שמביאה את הקהל ואת הכסף. מה שהם אומרים בפועל זה שכל השחקניות האחרות בליגה - חלק גדול מהן כרגע טובות בהרבה מקלארק - הן חסרות חשיבות. צריך להגן על קלארק בכל מחיר כי היא מביאה את הכסף ששחקניות אחרות ייהנו ממנו.
4 צפייה בגלריה
קרטר
קרטר
'תקיפה הפלילית'? קרטר
(צילום: AP Photo/Charles Rex Arbogast)
פט מק'אפי, פעם בועט ב-NFL ועכשיו טרול שמרוויח מיליונים מ-ESPN, לא רק אמר את זה בקול רם, הוא אפילו טען שצריך להפסיק לתת קרדיט לשחקניות אחרות, כי קלארק היא היחידה שמביאה את הקהל. הוא גם הוסיף את מה שבעיניו הייתה כנראה מחמאה כשקרא לה 'כלבה לבנה'. למק׳אפי אין כנראה יכולת לנסח טיעון, אבל מה שהוא ניסה להגיד היה כנראה הכי קרוב לאמירה כנה בדיון המעוות הזה: "קייטלין קלארק הלבנה מביאה קהל והשחקניות השחורות מקנאות בה".
אין בכלל ספק שיש כאן גם קנאה. מי שראו את ה-WNBA לפני קלארק, יודעים שהיא כבר הייתה ליגה מצוינת עם הרבה מאוד סיפורים טובים. והאנשים האלה, כולל כמובן השחקניות עצמן, תוהים מדוע קלארק היא שגורמת להתפוצצות הפופולריות של ה-WNBA ולא כל השחקניות העצומות לפניה. התשובה מורכבת גם מהיכולת הנדירה של קלארק לקלוע מקו החצי, אבל גם מצבע העור שלה. אם קייטלין קלארק הייתה קלעית שלשות אדירה ושחורה, היא לא הייתה מעוררת רבע מהעניין הנוכחי, היא לא הייתה הופכת לכזו תופעה, לא היו מסתכלים עליה כעל וונדר-וומן, לא היו דורשים להגן עליה, והיא בוודאי לא הייתה מקבלת חוזים של מיליוני דולרים לפני שקלעה נקודה אחת ב-WNBA.
4 צפייה בגלריה
קלארק
קלארק
יש לא מעט שמקנאות בה. קלארק
(צילום: ANDY LYONS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
זו מציאות שאמריקה לא רוצה לדבר עליה, אבל כמו שיודעת כל אמא יהודייה, לשבת בפינה בחושך ולקבור רגשות עושה אולקוס. וזה מתפוצץ בסוף בימים שלמים של דיונים מגוחכים באולפני ספורט, ובפוסטים במדיה חברתית בהם אנשים שאפילו לא מאייתים נכון את שמה של קלארק ומעולם לא ראו משחק WNBA, משתמשים בה לאג'נדות שלהם.
כדורסל הוא המקום הספורטיבי בו מתעסקים ביחסי גזע בארה"ב יותר מבכל מקום אחר. קייטלין קלארק היא היום כוכב/ת הכדורסל האמריקאי/ת הלבנ/ה היחיד/ה. יש אוכלוסיה מאוד גדולה שמרגישה צורך לגונן עליה. זה טבעי לגמרי, אבל אפשר להחזיק בכמה אמיתות במקביל: קלארק היא גם קלעית אדירה, היא גם עושה פלאים לכדורסל הנשים, היא גם עדיין לא שחקנית גדולה, היא גם נהנית מאוד מפריבילגיה לבנה, וגם השחקניות בליגה מקנאות בה.

עלבון לכדורסל הנשים

מעל הכל, מה שקורה עכשיו הוא עלבון לכדורסל הנשים. הקולות החזקים ביותר שקוראים להגן על קלארק ממה שעובר כל רוקי, לא משנה המגדר, שמגיע לליגה מקצוענית עם הייפ גדול, הם של גברים. אלה בטוחים שבכך הם מוכיחים שהם בני ברית לכדורסל הנשים, אבל עושים ההיפך. למעשה הם אומרים שקלארק לא מספיק חזקה כדי לעמוד בזה. הדרישה להתייחס אליה אחרת היא חוסר כבוד גם אליה וגם למשחק עצמו.
4 צפייה בגלריה
קלארק
קלארק
ההייפ סביב קלארק ממשיך להרקיע שחקים
(צילום: James Gilbert/Getty Images)
יש לקלארק עוד דרך ארוכה מאוד על המגרש. היא בקבוצה לא טובה והיריבות משחקות נגדה באופן מאוד פיזי. אבל קייטלין קלארק יכולה לעמוד בכל זה. היא טראש טוקרית מדופלמת, שצועקת על חברות שלה לקבוצה ותוקעת מרפקים ליריבות, היא לא איזה פרח שביר, וכל ההיסטריה סביבה צריכה בעיקר להעליב אותה.
דונצ'יץ' מגיב לטראש טוק: "דיברתי בסלובנית"
(ONE)
פורסם לראשונה: 15:02, 07.06.24