מכבי ת"א מודל 2023 (עוד מעט) פתחה את העונה הנוכחית עם קבוצה חדשה מהניילונים ומאמן חדש-ישן על הקווים. על הנייר ולפי דפי הסטטיסטיקה הקבוצה במצב סביר לחלוטין. מאזן של 7 ניצחונות אל מול 7 הפסדים בזירה האירופית ועליונות מובהקת בליגה. אז למה כל המהומה בנוגע קטש ועמדת המאמן?
התשובה פשוטה: מכבי משחקת כדורסל רע! במיוחד הגנתית, כשהיא מאפשרת ליריבותיה לחדור לסל כמו לקחת ממתק מתינוק. העובדה שמול מכבי שחקן כמו ניק קלאתס הופך להיות סקוטי ווילבקין, סנטר כמו קנטביוס הייז נראה כמו אימת הגבוהים של אירופה וקייל היינס נראה צעיר יותר ב-10 שנים, מראה על מגמה ברורה. מכבי פשוט לא שומרת. זה מתחיל בסגירה רעה בריבאונד ההגנה, אפאתיות של יותר מדי שחקנים, חוסר ביטחון ובעיקר חוסר תשוקה. ידוע כי קטש הוא אדם שיותר מסתיר את רגשותיו, וזה דבק לעיתים בשחקנים כמו לורנזו בראון. כל הקריירה בראון לא היה שחקן מוביל, השחקן שעושה את השינוי ומשחק בשני צידי המשחק. תפקידו במכבי הוא להיות המנהיג, השחקן המוביל, מנהל המשחק ולא פעם גם הריבאונדר, אך האדישות שלו בהגנה צורמת לא פעם. הקלות בה רכזים איטיים שעתידם בעברם עוברים אותו פעם אחר פעם, מעידה על חוסר רצון ולחימה.

1 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
עודד קטש
(צילום: טל שחר)

עד כמה קטש אשם? הקבוצה שנבנתה בקיץ מורכבת משחקנים שיודעים לשמור: פוית'רס, קולסון, בראון, בולדווין, הולינס והיליארד. כולם נחשבים לשחקני הגנה טובים אם לא יותר לאורך הקריירה שלהם. אולם במכבי זה לא נראה כך... בינתיים, היליארד והולינס נראים לא מחוברים, פויץ'רס גמר את העונה, בולדווין פצוע לעוד שבועיים, בראון עייף מלשחק כל כך הרבה ולהיות המושיע בהתקפה מעמדו של קולסון לא ברור. בנוסף, מרטין מראה יציבות בלהיות לא יציב, המצב של זיו ומנקו לא ברור, אדאמס עדיין מתקשה להתאקלם ברמה האירופית וניבו מראה לנו שהוא אתלט-על - אבל לעיתים מבצע פעולות טיפשיות הן בעבירות והן בסגירה בריבאונד.
אבל מכבי עדיין במאזן של 7-7 לפני המשחק מול אלבה ברלין, עם מקום בשמינייה הראשונה, אחרי הפסד בודד בבית ו-3 הפסדים צמודים בחוץ. למרות כל מה שאמרתי על הקבוצה, הפוטנציאל קיים, היות וגם ביכולת רעה היא מצליחה לנצח במשחקים. היא עשתה קאמבק נהדר מול מונאקו בהיכל, ניצחה בחוץ את מילאנו, ניצחה בבית את שתי היווניות. כל המתנגדים עכשיו יקומו ויגידו שהובסנו מול באסקוניה, הפסדנו הפסדים מביכים לכוכב האדום ולבאיירן והפסדנו לברצלונה ולווירטוס במשחקים שיכולנו לנצח.
אני חושב שמכבי עדיין בתהליכי למידה, והעובדה ששני שחקנים מרכזיים כמו פוית'רס ובולדווין פצועים לא מועילה לכך. קטש הוא גאון כדורסל שמכיר את המערכת ואת מכבי. העובדה שהוא לא הצליח ליצור היררכיה ברורה מעידה על בעיה חמורה. אנחנו בחודש דצמבר והתירוצים מתחילים להיאסף לקראת חודש פברואר, אבל חשוב לזכור שגם על השחקנים מוטלת לא מעט אשמה. אין דבר כזה יום רע בהגנה. הגנה זה עניין של רצון ואת זה השחקנים חייבים לשפר. ההתקפה תבוא דרך ההגנה.
על קטש מוטלת חובת ההוכחה בחודש הקרוב. הוא צריך לעניות דעתי לבצע מספר דברים חשובים כדי שמכבי תיראה כמו קבוצת פלייאוף: 1. יצירת היררכיה. זיו, היליארד, הולינס, מרטין, מנקו ואדאמס לא יודעים מה מעמדם בקבוצה. חשוב לוודא שכל מי שנמצא מחויב לסמל ולמועדון. מחויב להילחם על הפרקט עבור האוהדים. 2. להוריד עומס מבראון. בלי בולדווין וכששאר הגארדים מחוץ לעניינים, נוצר לא מעט עומס על בראון. הרכז הנהדר משחק מעל 30 דקות בכל ערב. דקות שבהמשך עשויות להוביל לפציעות ועייפות שיתורגמו להפסדים. 3. ניצול הכלים ההתקפיים. למכבי יש סקורר כמו היליארד שחייבים לעשות עבורו תרגילים לקליעה מהפינה. חייבים לנצל את הגודל והאתלטיות של ניבו בצבע. חשוב לנצל את הקליעה של אדאמס. בנוסף, לפי דעתי, גם צריך לנצל את גיא פניני באירופה. כבר שני עשורים שפניני הוא אחד הווינרים הגדולים בכדורסל הישראלי. לכן, במשחקים צמודים או כשצריך לגנוב מומנטום, חשוב להשתמש ביכולת של פניני בקליעה משלו. 4. לסגור בריבאונד ההגנה. שחקני מכבי פשוט לא יודעים לסגור את יריבם בהגנה. הטעויות הללו מובילות את היריבה ל-8-6 נקודות מדי ערב. אם קטש יעבוד עם שחקניו באימונים על הסגירה לריבאונד ויציאה למתפרצות, מכבי תנצח במשחקים הצמודים. משחקים שמוכרעים בפעולות הקטנות של הריבאונד.
לסיכום, התלונות על קטש מקובלות בהחלט. מכבי עדיין לא משחקת כדורסל טוב ולא בטוח שהיכולת הנוכחית תהיה שווה ניצחונות גם בהמשך נגד ריאל או אנאדולו אפס. עם זאת, עדיין לא צריך לקטוש את הקטש. צריך לתת לקטש לרכוש את הניסיון ולתת לו עוד הזדמנות להוכיח את עצמו עד סוף העונה. חשוב לתת לקטש ולשחקנים את הביטחון. הם משחקים עבור האוהדים. מן הראוי, שנהיה שם ונתמוך גם ברגעים טובים ובמיוחד הקשים.
נ.ב: מכבי עדיין לא צירפה מחליף לפוית'רס שנפצע וגמר את העונה. לכן, הייתי מעוניין להציע כאן שם: מייק טובי. הסנטר הסלובני שהגיע בתור מחליפו של מירוטיץ' בברצלונה נתן מספרים נאים של 7 נקודות עם 37.5% משלוש עד שחזר מירוטיץ' לסגל. טובי מתנשא לגובה של 213 סנטימטרים. הוא נחשב לשחקן שיכול לרווח את ההתקפה וגם כאחד שיכול לשמור לא רע. הבעיה היא שהוא עדיין חתום בברצלונה, אך במשחקים האחרונים, בשל ריבוי הגבוהים בסגלו של שאראס, הוא בקושי מקבל דקות. לכן, מכבי יכולה לנסות להביא אותו. הוא נמצא בכושר משחק טוב ויכול להתאים לסגל הקבוצה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.