לפני כשבוע כתבתי טור על התחנה הבאה של אבדיה. כתבתי ולא שלחתי לפרסום. לא יודע למה חיכיתי בדיוק, לימים שאחרי הדראפט או לעוד נאום משלהב של נסראללה. בטור שכותרתו הייתה "היעד הבא של אבדיה (כמעט) צפוי מראש", הסברתי שאבדיה לא יסיים בוושינגטון את החוזה החדש, ושיש מספר קטן יחסית של קבוצות אליהן הגיוני שאבדיה יגיע בטרייד כתחנה הבאה שלו. התנבאתי שבטווח של השנתיים הקרובות יגיע לאחת מבין מספר קבוצות צעירות דוגמת קליבלנד ואוקלהומה, או בהתאם לסיטואציה לקבוצה כמו שארלוט או אינדיאנה. אבל דווקא בשעות שלפני הדראפט של 2024 ודווקא לפורטלנד (שסימנתי ברשימה הקצרה שלי אבל דירגתי נמוך), מי ידע לנחש?
הטרייד של אבדיה לפורטלנד הוא, בסך הכל, עוד טרייד בליגה שבה שחקנים עוברים מקבוצה לקבוצה כמו קלפי פוקימון. זו עוד תחנת מעבר שמשקפת נכונה לכרגע את השיקולים העסקיים והמקצועיים של וושינגטון ופורטלנד, ובמובן מסוים גם את הערך העסקי והמקצועי של אבדיה עצמו. תחנת מעבר, אבל לא יעד. לבינתיים.

1 צפייה בגלריה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה מול שחקן פורטלנד טריילבלייזרס סקוט הנדרסון
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה מול שחקן פורטלנד טריילבלייזרס סקוט הנדרסון
אבדיה מול הנדרסון. חברים חדשים
(Geoff Burke/Reuters)

המפתח להבנת השיקולים העסקיים והמקצועיים מאחורי טרייד כזה נמצא במטוטלת המניעה קבוצות NBA, הבנייה מחדש במחזוריות ידועה מראש. בקצה אחד של המטוטלת, התחלת התהליך עם שליחת כוכבים מזדקנים בטריידים וצבירה אגרסיבית של בחירות דראפט ושחקנים צעירים במשך 5-6 שנים בערך. בקצה השני, קבוצות שעסוקות במיצוי הפוטנציאל שלהן בפלייאוף ובהיאבקות על האליפות לאורך 4-8 שנים, עד שמגיעות לדעיכה טבעית או פירוק הסגל וחוזר חלילה.
יש יוצאים מהכלל, כגון קבוצות פלייאוף שמבשילות מהר מהצפוי (דוגמת אוקלהומה השנה) או נבנות בן לילה דרך מעבר של כוכבים בשיאם, ולפעמים חוסר מזל והחלטות רעות משאירות קבוצה בתחתית הליגה למשך שנים ארוכות (דוגמת סקרמנטו שלקח לה בערך 300 עונות לחזור שוב לפלייאוף ועונה לאחר מכן פיספסה אותו שוב), אבל ברוב המקרים המחזוריות הזו תקפה. כך או אחרת, שם המשחק הוא צבירת נכסים ובניית סגל מחושבת וסבלנית. שחקנים צעירים בעלייה שחתומים על חוזים ארוכים הם נכס שצריך לנצל לבנייה מחדש או להמיר בנכס אחר, בפרט לפני שהם עוזבים ללא תמורה. זה הביזנס.
וושינגטון רק נכנסה לבנייה מחדש בעונה שעברה, והיא עדיין דלה מאוד בכישרון. היא ממש בקצה אחד של המטוטלת. היא חייבת למלא את הסגל בשחקנים צעירים שיכולים להבשיל 5-6 שנים קדימה ולתת להם להתפתח, בתקווה שזה יניב שלד ראוי ובפרט אולסטאר עתידי אחד או שניים שסביבם ניתן לבנות קבוצת פלייאוף. בתסריט האופטימי ביותר היא תתמודד בצמרת המזרח בעתיד הרחוק סביב שנת 2032 בערך, ואבדיה פשוט לא התאים ללוח הזמנים שלה. היא יכלה להשביח אותו עוד קצת, להמתין ולראות אם בסיכוי של אחד לאלף מתגבשת קבוצת פלייאוף מהר מהצפוי, או לקחת עסקה לא רעה ולהעביר את אבדיה בטרייד כאן ועכשיו.
על פניו, ההנהלה החדשה והאגרסיבית של המועדון קיבלה החלטה סבירה. בהקשר הזה, אגב, ראוי להתעכב על ההבנה של "נכס" ב-NBA והתפקיד של מלקולם ברוגדון בטרייד: אין לו שום ערך במדי וושינגטון וגם לא אמור להיות, כי כל מה שמעניין את המועדון כרגע זה לפתח שחקנים צעירים ולהפסיד כמה שיותר. מאידך, ברוגדון רכז שני אמין עם חוזה גמור שיכול לאפשר לקבוצה אחרת לפנות מקום תחת תקרת השכר שלה, כך שוושינגטון תוכל להשתמש בו בטרייד כדי להשיג בחירות דראפט נוספות. הנהלת וושינגטון תנסה להשיג עסקאות דומות גם על קוזמה וג'ורדן פול, אם יימצאו קונים. אחרי משחקים רבים וקשים לצפייה אנחנו יודעים מניסיון אישי כמה מאתגר יהיה להיפטר מהצמד הזה, נאחל לכולם בהצלחה.
פורטלנד במקום מאוד מעניין כרגע. אחרי 8 שנות פלייאוף רצופות ולאחריהן התרסקות, היא נפטרה לבסוף מלילארד ועל הדרך הצליחה לבשל על אש קטנה סקורר חליפי מהבחירה ה-24 בדראפט בדמות אנפרני סיימונס. בזכות שלוש שנים בתחתית המערב, היא השיגה בחירות דראפט גבוהות שהפכו לצעירים מבטיחים כמו סקוט הנדרסון ודונובן קלינגן שנבחר עכשיו שביעי, והיא השיגה בטרייד את דיאנדרה אייטון המאכזב אבל עדיין יעיל.
ג'רמי גרנט שמככב בעמדת הפורוורד אמנם חתום על חוזה ארוך טווח, אבל פורטלנד תעביר אותו בטרייד בדיוק מאותה הסיבה שוושינגטון העבירה בטרייד את אבדיה: הוא כבר בן 30 ומתאים הרבה יותר ללוח הזמנים של קבוצות אחרות, בפרט קונטנדריות שמחפשות כוכב משנה. הטרייד הזה יפנה לאבדיה עוד דקות איכות בעמדות 3-4, כחלק משלד צעיר ומוכשר של שחקנים שרובם בני 20-25. השלד הזה עוד יעבור שינויים ותמורות - נראה למשל מה פורטלנד תצליח להשיג בתמורה לגרנט, ולא בטוח שבסגל הנוכחי כבר נמצא האולסטאר העתידי שירים את הקבוצה לפלייאוף - אבל הפוטנציאל בהחלט קיים.
מאחר שאבדיה עדיין כל כך צעיר ופורטלנד רחוקה מלהיות אפויה, הדרך הנכונה לחשוב על הטרייד הזה היא כעוד תחנת מעבר ולא בהכרח יעד. אבדיה מקבל הזדמנות להמשיך להתפתח כחלק מחבורה מוכשרת, אבל הרבה תלוי בהמשך ההתפתחות האישית שלו ובהתאמה לפאזל החדש שימשיך להתעצב. אם לא יתאקלם או שיתקשה למצות את הפוטנציאל שלו, נראה טרייד נוסף באופק בעוד שנתיים-שלוש - פורטלנד גם לא תהסס להחליף אותו בנכסים אחרים אם ימשיך להוכיח את עצמו ותבוא קבוצת פלייאוף שתחשוק בו. אבל אם דברים יסתדרו ותתגבש בפורטלנד קבוצה חזקה, הוא יוכל להשתלב בתפקיד מפתח בקבוצה שתרוץ בעשור הקרוב בפלייאוף.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.