פסק הדין שנקבע בשבוע שעבר על ידי דייני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל מוכיח עד כמה החברה הישראלית טומנת פניה בחול כשמדובר בקבלת השונה ומתן יחס שוויוני לאוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים.
יוזמה מבורכת של קבוצות הכדורגל מכבי חיפה ומכבי ת"א בשבוע שעבר, בה שחקני הקבוצה ליוו ילדים בעלי צרכים מיוחדים (חלקם מתניידים בהליכונים) בעלייה לכר הדשא בטקס הפתיחה וסייעו להם לרדת בסיומו, נקלעה לפסיקת דין מעוררת מחלוקת אשר קנסה את הקבוצות ב-1,000 ₪ על עיכוב של 2 ו־4 דקות בהתאמה בתחילת המשחק. פסיקתם של הדיינים מניחה למול עינינו את כברת הדרך שעלינו לעבור על מנת להתעלות על האטימות של החברה הישראלית כלפי אנשיה השקופים, בעלי הצרכים המיוחדים.
1 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב ושחקני מכבי חיפה עולים למגרש עם ילדי וורייאטי
שחקני מכבי תל אביב ושחקני מכבי חיפה עולים למגרש עם ילדי וורייאטי
שחקני מכבי תל אביב ושחקני מכבי חיפה עולים למגרש עם ילדי וורייאטי
(צילום: עוז מועלם )
ספורט הוא שפה אוניברסלית, הוא מחבר בין הפכים, פותר סכסוכים ומגשר על פערים. משחקי המונדיאל האחרונים בקטאר הם דוגמה מובהקת לכך, שכן עשרות אלפי אוהדים מכל הדתות, המינים והמגזרים בעלי השקפות עולם שונות בתכלית השאירו את הסכסוכים והמחלוקות בבית ונהרו אל האצטדיון לחגוג את אהבתם המשותפת לכדורגל.
בספיישל אולימפיקס, ארגון הגג העולמי לספורט אולימפי עבור בעלי צרכים מיוחדים, אנו מאמינים כי הספורט הינו אחד הכלים המשמעותיים הקיימים עבורנו להעצמה, לצמיחה, לבניית שייכות ולחיבור בין כל רבדי האוכלוסיות. באמצעותו אנו מביאים אוכלוסיות מוחלשות לקדמת הבמה, ממצים את הפוטנציאל הטמון בהן ומראים את הרווח הענק שסביבה מכילה יכולה לקבל, כיוון שהמוגבלות אינה קיימת בזהות היחיד אלא ביחס החברה אליו.
ספיישל אולימפיקס ישראל הנו חלק מהתנועה הבינלאומית ספיישל אולימפיקס. התנועה היא חלק משלושת הארגונים אשר מוכרים בוועד האולימפי – Committee Olympic International IOC – ארגונים בעלי ההיתר בעולם לערוך אולימפיאדה ומוכרים מקצועית כמומחים לספורט עבור האוכלוסייה אותה הם מייצגים. ספיישל אולימפיקס מייצגת אוכלוסייה עם מוגבלות קוגניטיבית על כלל רמות תפקודיה. מטרת הארגון הוא ליצור פלטפורמה תחרותית מקצועית והישגית עבור בעלי מוגבלות קוגניטיבית ובאמצעות הספורט לקדם עצמאות, מסוגלות אישית, התמדה, הישגים מנטליים ופיזיים אשר יגרמו לשילוב חברתי, לשבירת מוסכמות וסטריאוטיפים וליצירת חברה חזקה המקבלת את האחר ורואה את יכולותיו בספורט ובחיים. ספיישל אולימפיקס הוא ארגון ספורט תחרותי והישגי מתוך האמונה והחזון כי הישג תחרותי = הישג חברתי.
בספיישל אולימפיקס ישראל פעילים כיום כ-1,900 ספורטאים המתחרים בכ-10 ענפי ספורט בתחרויות שנתיות. אתלטיקה, שחייה, מים פתוחים, כדורגל, כדורגל יוניפייד, כדורסל, טניס, טניס שולחן, אופניים, ג'ודו, באולינג והתעמלות קרקע. בפלטפורמה התחרותית של ספיישל אולימפיקס תחת החוקה המותאמת לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות מתחרות כיום מעל 34 עמותות וארגונים עבור ספורט לבעלי מוגבלויות כגון: עמותת עילי, אית"ן כל אחד יכול, אתגרים, ניצן יונייטד, כיוונים, מפדלים על הרצף, אתגר בנגב, שער הנגב, HTספיישל, אגודת עמי, עמותה שכולו טוב, אק"ים, עלה בני ברק, בני הרצליה, הרצון מנצח, עמותת רקפת, מרכזי הטניס והחינוך ועוד.
העמותות הן לב ליבה של ספיישל אולימפיקס ומחויבותה המקצועית כלפיהם להתוות להם דרך מקצועית ולהובילם, לכן הארגון מקיים באופן שנתי שוטף עבור מאמני העמותות ומוביליהם הכשרות שנתיות על תוכניות חינוך חדשות בתחום, קורסים מסובסדים, כנסי אורח חיים בריא, פיתוח אפליקציות חדשניות מותאמות לאוכלוסייה עם מוגבלויות ולמאמנים למעקב אחר פעילויות ספורט ותזונה וזאת מלבד להוצאת משלחות ובניית מחנות אימונים לאורך כל השנה לאליפויות בחו"ל ולמשחקי העולם,האולימפיאדה המיוחדת לייצוג מדינת ישראל.
בהמשך לפסיקה מהשבוע שעבר, אנו בספיישל אולימפיקס ערים עוד יותר לעובדה שעל החברה שלנו לעבור תהליך ארוך של הכלת השונה, יחד עם זאת אנו שמחים ומודים ליו"ר ההתאחדות לכדורגל ולמינהלת ליגות העל על תגובתם, אשר הציעו לשלם את הקנס וראו את העוול שנעשה בפסיקה, אנו נמשיך יחד עם מנהלת הליגות וההתאחדות לכדורגל להקים פרויקטים שיתנו מקום לשייכות ולחיבור החברה, למען עתיד טוב יותר.
לסיכום, במדינת ישראל הוקמה הליגה הראשונה בענף הכדורגל כ"יוניפייד" (Unified), אנשים עם וללא מוגבלות יחדיו. לימים הוקמו 10 קבוצות המשחקות יחד, מגיעות להישגים מרשימים, מראות אחדות חברתית ובכך שוברות דעות ואמונות פרימיטיביות שלצערי קיימות גם בקרב האוכלוסייה המשכילה בישראל, 24.3 יתקיים אחד משלושת הטורנירים הארציים של הליגה בירושלים, אני מזמינה את הציבור לראות מהי הכלה בספורט ובחברה. כן ירבו!
הכותבת היא מנכ"לית ספיישל אולימפיקס ישראל
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.