נכון לרגע זה מדובר במהדורה מוגבלת, אבל אולי עוד כמה שנים נסתכל על השינוי הצפוי כאילו היה איתנו מאז ומתמיד. וכך ייכתב: בעשור האחרון, סל אשר נקלע מחצי מגרש ומעלה מזכה את הקולעים בארבע נקודות במקום שלוש בלבד. במהלך הזמן התחילו להשתמש בו במספר קטן של מקומות - ליגת ה-WNBA (הליגה הבכירה לנשים בארה"ב), ליגת 3X3 בארה"ב והליגה הפיליפינית.
כדי להשוות את ההשפעה העתידית של החידוש המתוכנן, יש לחזור עשרות שנים אחורה ולהבין כיצד המצאת הזריקה לשלוש שינתה את הכדורסל של פעם. ב-1976 היא נוסתה לראשונה בליגת ה-ABA (ליגה בארה"ב שהתאחדה עם ה-NBA שבלעה לתוכה קבוצות, בהן סן-אנטוניו ודנבר). עד לאותה נקודה, זריקה ממרחק נחשבה לברירת מחדל ומעטים עשו מאמץ להתמחות בה. עם הזמן, היא אומצה ע"י ה-NBA החל משנת 1979-80 (רק לשם הידע, כריס פורד שנפטר בינואר לפני יותר משנה וחצי, הוא קולע השלשה הראשונה בהיסטוריה של הליגה).

1 צפייה בגלריה
פריש, בירד ומקהייל
פריש, בירד ומקהייל
לארי בירד
(צילום: AP)

בהמשך, בתוך פחות מחמש שנים היא עברה לאירופה ומשם ליתר העולם (בישראל משנת 1984). מה היתרון הגדול של זריקת השלוש? ראשית, הניקוד. אפשרות לשלוש נקודות במקום שתיים; שנית, שחקנים פחות פיזיים יכולים לנצל את יכולת הניתור ולחפות בכך על יכולת כדרור חלשה; שלישית, מסירות העין העקומה. היכן היו שחקנים כמו שאראס הליטאי , שיכולים למשוך אליהם את כל ההגנה ולמסור לשחקן שנמצא מחוץ לקשת וימטיר את השלשה על ראשם של השומרים? זה תכסיס שכיום כמעט כל מאמן כדורסל בנוער מלמד.
ב-NBA יש גם תחרות שלשות מסורתית מ-1985 במשחק האולסטאר. לארי בירד וקרייג הודג'ס זכו בה 3 פעמים ונחשבים גם סטטיסטית לקולעי שלוש מהטובים בהיסטוריית הליגה. עוד מספר שחקנים זכו פעמיים כל אחד בתחרות, בהם סטף קרי ודמיאן לילארד (שני הבודדים שעדיין פעילים ומסוגלים להשוות את השיא); רביעית, ולא פחות חשוב, קליעת שלוש היא לא רק "קליעה של שחקנים נמוכים". גם לברון ג'יימס יודע לקלוע מהטווחים האלה. אפילו ג'ורדן, מטביען על, למד במהלך השנים לשפר ואף לשכלל את קליעת השלוש, כלי חשוב בארסנל של כל כדורסלן – בלי קשר למה היא הגדרת התפקיד שלו, מה הגובה שלו וכמה הוא שוקל.
המתנגדים להכנסת סל ארבע הנקודות טוענים שזה גימיק, שלא שווה להתאמץ בגלל שמדובר במאורעות נדירים וכדומה. אבל כך חשבו גם על הקליעה לשלוש בטרם הפכה לרשמית. לכן יש לחשוב מחוץ לקופסה ולנסות לאמץ את השיטה, שיכולה להפוך את המשחק שהכרנו למשהו שונה לחלוטין ולהוסיף לו עוד מימד.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.