זה לא סתם סופרבול. כמעט לאורך כל העונה קנזס סיטי ופילדלפיה היו שתי הקבוצות הטובות ביותר בליגה. הצ'יפס סיימו ראשונים ב-AFC, האיגלס ב-NFC. לצ'יפס יש את ההתקפה החזקה בענף, פילי מדורגת במקום השני בהגנה והשלישי בתוצרת התקפית. בפשטות: הן טובות בפוטבול. אבל הסופרבול הוא הרבה יותר מאשר היבט אחד, אז בואו תצללו איתנו לעומק כדי להשלים קורס מזורז רגע לפני המשחק הענק. ויש לנו גם עזרה כחול-לבן.

1. האופרציה

חשוב לדעת לפני הכל שגם לנו יש נציגות ב-NFL. לא על המגרש, אבל אלון קרמר (37), יליד חיפה, מכהן כמנהל בכיר במחלקת דטה אנליטיקס של מינהלת ה-NFL ובשלוש השנים האחרונות משמש כראש תחום כרטיסים עבור כל 32 קבוצות הליגה. בין השאר, קרמר יצר ומנהל מאגר נתונים הכולל את כל מכירות הכרטיסים בשוק הראשי ושוק יד שנייה דרך השותפות הבלעדיות של הליגה, טיקט-מאסטר וסיט-גיט. אלון וצוותו יוצרים מודלים לתמחור מדויק של כרטיסים, מכירות של מינויים עונתיים וכרטיסים בודדים ותחזיות לכמויות קהל במשחקים.
7 צפייה בגלריה
פילדלפיה איגלס קנזס סיטי צ'יפס סופרבול
פילדלפיה איגלס קנזס סיטי צ'יפס סופרבול
הכל כבר מוכן לרגע הגדול
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
אלון קרמר
אלון קרמר
"אני מרגיש שאני עושה דברים מיוחדים בחיים האלה". קרמר
(צילום: פרטי)
אלון, התפקיד מרתק – אבל גם ההשתלבות בענף שישראל לא ממש קשורה אליו. איך זה קרה? "אני במקור מחיפה, ואחי הגדול אביחי נתן לי לבחור באחת משתי אפשרויות - להיות אוהד מכבי חיפה, או לחטוף מכות כל יום. אז גדלתי כאוהד שרוף של הירוקים, והתאהבתי בקסם של אצטדיון מלא באוהדים נלהבים. תמיד רציתי להיות זה שמביא אוהדים למשחק. לאחר שירות כקצין בחיל הים, למדתי מדעי המחשב בטכניון, ורציתי לשלב חדשנות טכנולוגית יחד עם האהבה שלי לספורט. כשהתקבלתי לתואר שני במנהל עסקים בהרווארד, ניסיתי להגשים חלום ילדות. פגשתי את משפחת קראפט, הבעלים של ניו אינגלנד פטריוטס, והם נתנו לי את ההזדמנות הראשונה לעבוד בעולם הספורט.
"עבדתי בקבוצת הכדורגל של ניו אינגלנד, וכדי לצבור עוד ניסיון בעולם הכרטיסים עברתי לעבוד בבירת הבידור העולמית, לאס וגאס. עבדתי בסיזרס פאלאס על כל מופעי המוזיקה הכי גדולים שיש: ג'ניפר לופז, אלטון ג'ון, סלין דיון ועוד. לפני הקורונה ראיתי שליגת הפוטבול מחפשת לחזק את מחלקת האנליטיקס שלהם. רציתי לחוות חיים בעיר הגדולה ניו יורק, שם נמצא מטה הליגה, ולאחר עשרה ראיונות והכנת פרויקטים, קיבלתי את התפקיד בהרווארד של עולם הספורט".
אז לא חטפת מכות מאחיך, וגם לא היית צריך לחטוף מכות כדי להצליח בפוטבול. "אני מרגיש שאני עושה דברים מיוחדים בחיים האלה, ומגיע למקומות שאף ישראלי לא דרך בהם לפני כן. אני אמנם לא שחקן ששוקל 150 ק"ג, אבל מייצג את ישראל בכבוד. כחלק מהעבודה שלי אני מחבר הרבה סטרטאפים ישראלים ומציע לליגה להשתמש בטכנולוגיה ישראלית. המטרה שלי בעתיד היא להוביל קבוצה כמנכ"ל או נשיא, ואפילו מקווה לעשות זאת בקבוצה מובילה בארץ".
ועכשיו אנחנו באירוע השיא, הסופרבול שיתקיים הלילה באריזונה. איך בכלל ניגשים להרים אירוע כזה? "קודם כל, את העיר המארחת בוחרים כ-5-4 שנים מראש. פונים מראש לכל בעלי הקבוצות והנשיאים ובודקים מי מעוניין לארח. הערים מגישות הצעה לליגה, וצריכות לכלול פירוט על מיקום המלונות, כמות החדרים וסך ההשקעה והמחויבות להפקת האירוע. מקימים ועדה שבוחנת את ההצעות מהערים השונות, ולבסוף מתמקדים בעיר אחת או שתיים ועובדים איתן על התכנון. הליגה לרוב בוחרת ערים עם מזג אוויר נוח באופן יחסי לפברואר, כמו מיאמי, פיניקס ולוס אנג'לס שלרוב מארחות באופן יותר קבוע. למרות זאת, אם עיר מסוימת כמו מינסוטה בנתה אצטדיון חדש ומקורה, תינתן לה עדיפות והזדמנות לארח. כאשר המיקום נקבע, התכנון הסופי ואפילו תמחור הכרטיסים מתחיל כמעט שלוש שנים לפני כן, וההכנות מסתיימות חצי שנה לפני המשחק".
7 צפייה בגלריה
פילדלפיה איגלס קנזס סיטי צ'יפס סופרבול
פילדלפיה איגלס קנזס סיטי צ'יפס סופרבול
איך בכלל ניגשים לאירוע כזה?
(צילום: AP)
"וזה הרבה יותר מרק משחק. חוץ מאשר המשחק המרכזי, ישנם עשרות אירועים סביבו - הופעות, פסטיבלים ומסיבות. בכל שנה מתקיים גם טקס נבחרי השנה, המקבילה של הענף לטקס האוסקר בהוליווד. העיר כולה לובשת חג, ובנוסף ל-70 אלף אוהדים הזוכים לצפות במשחק עצמו, עשרות אלפי אוהדים נוספים מגיעים ליהנות מהאווירה החגיגית ומהאנרגיות".
אני מבין שמבחינת היערכות ביטחונית, ההשקעה היא באותה מידה של האירועים החגיגיים. "בניגוד לכל משחק אחר, הסופרבול הוא אירוע ביטחוני ברמה הגבוהה ביותר. ה-FBI עורך בדיקת רקע על כל מי שמגיע לעיר המארחת, כולל עובדים ואוהדים. מתקיימות חסימות כבישים וניתן לראות מאבטחים עם כלבי גישוש בכל נקודה מרכזית בעיר. בכל כניסה למלון, אצטדיון או מיקום מרכזי חובה להציג אישורי כניסה שנבחנים בקפידה".
בוא נדבר רגע על היבט שיותר קרוב אליך. ההיענות לכרטיסים ממשיכה להיות עצומה למרות המחירים הגבוהים? "שוק הכרטיסים תלוי במיקום המשחק ובאיכות הקבוצות שמגיעות לגמר. גובה הביקוש תלוי במרחק שאוהדים צריכים לטוס ובאירועים שהעיר המארחת מציעה לקהל הרחב. אירוע הסופרבול שייך לליגה, והיא זו שמפיצה כרטיסים לנותני החסות, גופי תקשורת ולכל 32 הקבוצות. את חלק הארי של הכרטיסים מעבירים לשתי הקבוצות שמשחקות ולקבוצה של העיר המארחת. הקבוצות מחויבות למכור את הכרטיסים בשוק הראשי במחיר שנקבע ע"י הליגה ומתחיל בכ-900 דולר למושב - אך כרטיסים אלו אוזלים במהירות, ולאחר מכן ניתן לרכוש אותם במחירים של פי 4 עד פי 20 בשוק יד השנייה. יממה למשחק, המחיר הנמוך ביותר מתקרב לכ-4,000 דולר. זה עוד כלום לעומת הסוויטות ותאי הצפייה באצטדיון, המתומחרים החל מ-750 אלף דולר ועד כמיליון וחצי דולר. כל אחד מבעלי 30 הקבוצות שלא משתתפות במשחק זכאי לרכוש תא אחד.
עולם הספורט משתנה ללא הרף, אבל נראה שהסופרבול הוא מין מונומנט קבוע שאי אפשר לגעת במעמדו. "למרות הפופולריות הרבה והכנסות של כ-18 מיליארד דולר, הליגה לא נחה על זרי הדפנה וחשוב לנו להמשיך לדחוף ולפתח את המשחק. באופן קבוע אנחנו מחפשים להרחיב את מאגר האוהדים ולאפשר להם לצרוך תוכן בדרכים חדשות. קיים דגש על פיתוח דור האוהדים הבא, ולמשוך נוער - ובעיקר נערות - דרך משחק ה'פלאג פוטבול' שהוא פחות אגרסיבי. דגש נוסף הוא לפתוח את הליגה לשווקים חדשים בעולם. קיימת עלייה במחויבות לעריכת משחקים בארצות ויבשות נוספות, ולשיווק בסין, אפריקה ודרום אמריקה, בתקווה למשוך שחקנים זרים חדשים".
7 צפייה בגלריה
שחקני פילדלפיה איגלס באימון לקראת הסופרבול
שחקני פילדלפיה איגלס באימון לקראת הסופרבול
שחקני פילדלפיה איגלס באימון לקראת הסופרבול
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
שחקני קנזס סיטי צ'יפס באימון לקראת הסופרבול
שחקני קנזס סיטי צ'יפס באימון לקראת הסופרבול
שחקני קנזס סיטי צ'יפס באימון לקראת הסופרבול
(צילום: AP)

2. המשחק

7 זכיות רצופות בבית המערב ב-AFC, סופרבול שלישי בארבע עונות – כולל אליפות אחת. למרות שלא מדובר באותו קנה מידה, פטריק מהומס הוא היורש האמיתי של טום בריידי בטווח הקצר (ואולי גם יתפתח לכזה בטווח הארוך), בגלל שהוא זה שמצליח להביא את הקבוצה שלו עונה אחרי עונה לעמדת ניצחון, לזרוע את המהלכים שצומחים לשושלת. לא סתם בסוף השבוע הוא זכה בפעם השנייה בקריירה בתואר ה-MVP של הליגה, בשש עונות בלבד, כשבראשונה בהן הוא היה שחקן ספסל.
הוא קבע השנה את הנתון הטוב ביותר שלו, 5,250 יארד במסירה, והוביל בכך את הליגה כמו גם ב-41 מסירות לטאצ'דאון. הוא גם רץ בעצמו לארבעה ולא איבד אף כדור בהשמטה. אם בריידי הפורש שיחק עד גיל 45, אז מהומס רק בן 27 וכבר יש לו ערימה מטורפת של הישגים, בלי שום סיבה לחשוב שהשילוב שלו עם המאמן המנוסה אנדי ריד לא ימשיך ליצור הצלחה. מהומס היה בספק לגמר ה-AFC בגלל פציעה בקרסול, הצטיין בכל זאת ואמר שאחרי שבועיים מנוחה המצב כבר טוב בהרבה, כך שהכשירות שלו לא תהווה מכשול.
ובסופו של דבר, ההעפלה לסופרבול הנוכחי מראה עד כמה מהומס הוא ענק בליגה הזו. קנזס סיטי של תקופתו לא משתנה בהרבה – יודעת לנצח במשחקים צמודים ולפתח קאמבקים, שומרת הרבה אנרגיות לפלייאוף – אבל לפני העונה הנוכחית יצא לפועל מהלך משמעותי: הצ'יפס לא הסכימו לשבור את כל הקופות ולהעניק לתופס טייריק היל את החוזה המופרע שדרש, והוא הועבר בטרייד. הממד של המהירות החריגה של היל, אחד המטוסים המדהימים שקיימים ב-NFL, נלקח מההתקפה, מחליף יוצא דופן לא הגיע, אבל ההתבססות הקבועה על הטייט-אנד המעולה טראוויס קלסי שנתן עוד עונה מעולה, לצד תופסים סבירים ורצים ברמה שווה שמתחלקים ביניהם במשחקים הגדולים, הוכיחה שמהומס יכול לשלוט בקבוצה גם אחרי מכה מקצועית כזו.
7 צפייה בגלריה
פטריק מהומס
פטריק מהומס
היורש האמיתי של טום בריידי. מהומס
(צילום: AP)
אבל האם המוח של מהומס והתוכניות של ריד יספיקו נגד יריבה כ"כ חזקה? פילדלפיה מפחידה (3:14 בעונה הסדירה, בדיוק כמו קנזס סיטי), ובשני המשחקים בדרך לסופרבול ההגנה העילאית חנקה את היריבות וספגה 7 ו-7, שזה כלום. היא פגשה בקוורטרבקים חלשים יותר מאשר אלו שעלו נגד קנזס סיטי, שהמשחקים שלה היו הרבה יותר צמודים, אבל הנקודה כאן אינה ההשוואה בין שתי העולות לסופרבול, שאינה אפשרית, אלא התוצאה הסופית – הכושר שהפגינו האיגלס בדרך למשחק.
זו לא הפעם הראשונה בעשור האחרון בה הסופרבול הוא קרב אמיתי של התקפה פנסטסטית מול הגנה מושלמת, אבל המשוואה הזו מעט שונה הפעם, וכנראה בגללה יחסי ההימורים הצמודים להפליא מצביעים על יתרון קטנטן לאיגלס – מאחר שפילדלפיה אינה רק קבוצת הגנה חזקה, אלא כוח התקפי שצריך להתחשב בו.
דראפט 2020 היה מלא בקוורטרבקים מעולים שכבר הספיקו לשפר את הקבוצות שלהם ולהביא תוצאות, כמו ג'ו בארו, הבחירה הראשונה, שהגיע עם סינסינטי לסופרבול בשנה שעברה. ג'יילן הרטס היה החמישי מביניהם שנבחר, במקום ה-53 בלבד. כביכול, הוא היה גיבוי לקרסון וונץ – למרות שוונץ היה פצוע בזכייה בסופרבול לפני חמש שנים, והמחליף ניק פולס היה גיבור המשחק, האיגלס עדיין האמינו שהוא העתיד של הקבוצה. הרטס, שחקן מכללות מעולה שהוקף בספקות של פרשנים בנוגע למידת ההתאמה שלו למקצוענים, הגיע בעיצומה של תקופה בה פילי הבינה לאיטה שוונץ הוא לא האיש הנכון למשימה. בשנתיים האחרונות הרטס הוא הבוס, ואלו היו שתי עונות אדירות. הוא חזק מאוד, נייד בריצה ושידרג בצורה ניכרת את המסירה. המרוויחים העיקריים הם צמד התופסים המעולים, איי-ג'יי בראון ודבונטה סמית'. אל תתפלאו אם בקרב כזה צמוד ואיכותי, הרטס יהיה הראשון ממחזור הקוורטרבקים שלו שלוקח אליפות.
ומה נוגע לעומס שנוצר מהוספת מחזור ליגה? קרמר בטוח שהוא לא משפיע: "המשחק הנוסף מחליף משחק קדם עונה, ולכן לא הפחית מערך המשחק או העמיס על השחקנים. המחזור הזה הוסיף משחקי ראש בראש מעניינים, מאחר שמשחקים אותו מול קבוצה שסיימה בעונה הקודמת במיקום דומה בליגה. כתוצאה מכך איכות המשחקים עלתה, וערך כרטיס המינוי העונתי עלה".
7 צפייה בגלריה
ריהאנה
ריהאנה
תתפוס את מרכז הבמה. ריהאנה
(צילום: EPA)

3. השואו

ויש את הצד הנוסף – לא אלו שמארגנים את הסופרבול, לא מי שמגיע אליו, לא מי שמשחק בו, וגם לא מי שיצפה במשחק בשביל העניין המקצועי. רבים ברחבי העולם מסוקרנים במיוחד מהפרסומות וממופע המחצית. ההערכות הן שבמשחק הסופרבול ובמופע המחצית יצפו השנה מספר שיא של 120 מיליון צופים בארה"ב, אחד מכל שלושה אנשים.השנה ריהאנה תתפוס את מרכז הבמה, אחרי הפסקה של שש שנים מהופעות, למרות שהצהירה בעבר כי לא תופיע במעמד בגלל, לטענתה, "יחס בלתי הוגן מהמשטרה וחוסר תמיכה מצד מינהלת הליגה כלפי שחורים". צעדים שהליגה נקטה לאחרונה לתיקון וחיזוק צדק חברתי הובילו לשינוי.
אלון, מעבר לחשיפה האדירה, מה עוד מושך את האמנים הגדולים ביותר לקבל מקום בסופרבול? "זה חלומו הרטוב של כל זמר בטופ העולמי, חותמת רישמית כאמן מהשורה הראשונה. קח דוגמה: לאחר מופע המחצית של ג'ניפר לופז ושאקירה לפני כשנתיים, כמאה מיליון עוקבים נוספו לחשבון האינסטגרם של ג'יי-לו ושיריה של שאקירה זינקו למקומות הראשונים ברשימת ההשמעות באפל-מיוזיק. ההופעה כל כך חשובה לאמנים, שהם אשר מוכנים לוותר על שכר, ומבקשים מהליגה להשקיע את הכסף שיועד עבורם בתפאורה והפקה במטרה להפוך את המופע לבלתי נשכח, ובאמת משקיעים חצי שנה בשואו הזה. מופע המחצית של אגדות ההיפ-הופ בשנה שעברה אפילו זכה בגראמי. בהתחשב בכך שכל פרסומת של 30 שניות בסופרבול מוערכת בשווי של כ-7 מיליון דולר, שווי החשיפה שהאמנים מקבלים ב-14 דקות ההופעה עולה על כל דמיון".
כמה זמן לוקח להיסגר על אמן? "התהליך כולל שיקולים רבים סביב הפופולריות והחיבור לקהל ולעיר המארחת. משא ומתן מול האמנים מתחיל בחודשי הקיץ, והחוזה הסופי נחתם לכל המאוחר בספטמבר כאשר כל פרט נלקח בחשבון - תאריכי חזרות, יחסי ציבור, ביטוח למקרה תאונה או ביטול, זכויות שידור ואפילו איסור להופיע בטלויזיה כ-3 חודשים החל מחג ההודיה בסוף נובמבר ועד הסופרבול. החזרות עצמן מתחילות כחודש לפני ההופעה, וכל מקטעי השירה והמוזיקה מוקלטים למקרה שמישהו לא יכול להגיע לחזרה.
מה שתמיד מדהים לראות הוא ההקמה והפירוק המהירים של הבמה. "העבודה על המופע דורשת תיאום מדויק בין גורמים רבים. התאורה תלויה בתנאי מזג האוויר, זמן שקיעת השמש ואורך המחצית הראשונה שעלולה להתארך, חלקי הבמה מוכנסים דרך מנהרות השחקנים אל כר הדשא והגודל והמשקל של כל חלק נבדק מראש, אפילו סוג הנעליים של הרקדנים. צוות הבמה מתאמן על מהירות ההרכבה ומצליח לצמצם את הזמן הנדרש לכך משעה וחצי בפעם הראשונה לכ-6 דקות בלבד. בשנה שעברה העלו מספר מכוניות למגרש, והיה צריך לבדוק את הגלגלים ולוודא שאין דליפות שמן או מים על מנת להבטיח את שלמות ותקינות הדשא. הבדיקות כ"כ קפדניות, שאפילו מחפשים אם נפל לאחת הרקדניות עגיל שנותר על הדשא בתום החזרות".