פחות מחודשיים לפני שהיא קופצת למימי הבריכה האולימפית בפריז, נראה שאנסטסיה גורבנקו נמצאת בשיא הכושר שלה – אחרי ששברה רק בשבוע האחרון שישה שיאי ישראל.
את השיא האחרון היא שברה בשבת האחרונה, בתחרות סבב המארה נוסטרום במונאקו, כששיפרה בפעם השלישית השבוע את שיאה ב־400 מטר מעורב, אחד המקצים האינטנסיביים ביותר בשחייה. גורבנקו קבעה תוצאה של 4:34.87 דקות, שיפור אדיר של 1.7 שניות לשיא שקבעה יומיים לפני כן והתקדמות כוללת של כשתי שניות וחצי תוך שבוע. גם הפעם, כמו בשני המשחים הקודמים ב־400 מעורב בסבב, סיימה גורבנקו במקום הראשון לפני היפניות מיו נאריטה (4:37.48) ושיהו מטסומוטו (4:41.69).
2 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
שיא אחרי שיא. גורבנקו בבריכה
(צילום: איגוד השחייה)
אינפו 2 אנסטסיה גורבנקו
התוצאה של גורבנקו היא החמישית בטיבה ב-2024 בעולם, והיא זינקה לשם מהמקום העשירי. כזכור, השחיינית הישראלית קבעה לפי כשלושה חודשים 4:37.36 דקות באליפות העולם בקטאר כשזכתה במדליית הכסף. ביום ראשון היא שיפרה בקאנה את השיא בפעם הראשונה (4:36.95) ולאחר מכן שיפרה אותו שוב בברצלונה (4:36.57). זהו כאמור השיא הישראלי השישי של גורבנקו השבוע: שלושה שיאים ב־400 מעורב, שניים ב־200 מעורב ושבירת שיאה של אביב ברזלי ב־200 מטר גב, שבו גם קבעה קריטריון אולימפי. גורבנקו מחזיקה כיום בתשעה שיאים ישראליים מתוך 17 משחים בבריכות ארוכות.
גורבנקו עובדת עם המאמן הקנדי טום ראשטון, איתו היא הייתה במחנות אימונים בחו"ל, כולל בהונג־קונג יחד עם שחיינית העל המקומית, שיבון הואי. ראשטון הוא מאמן המשימה של איגוד השחייה, שעובד עם שחייני הנבחרת, וכאשר גורבנקו נמצאת בארץ היא מתאמנת במכון וינגייט עם חברי המרכז למצוינות או באגודה שלה מכבי קריית־ביאליק.

העולם לא עמד מלכת

אחרי אליפות העולם נטען כי מכיוון שמרבית השחייניות הבכירות נעדרו ממשחה ה־400 מטר מעורב באבו־דאבי, מדליית הכסף של גורבנקו היא אומנם אחד ההישגים הגדולים ביותר של הספורט הישראלי, אבל לא בהכרח מהווה אינדיקציה לגבי פריז. אלא שגורבנקו כבר גילחה כאמור 2.49 שניות משיאה, והתוצאה שהשיגה שלשום במונאקו הייתה שווה מדליית ארד במשחקים האולימפיים בטוקיו. ואולם, העולם לא עמד מלכת בזמן שגורבנקו עשתה את ההתקדמות המטאורית שלה.
אינפו 1 אנסטסיה גורבנקו
יש שיפורים רבים בתוצאות משחי המעורב מאז האולימפיאדה האחרונה, והארד מטוקיו היה שווה באליפות העולם את המקום החמישי בלבד. ב־400 מעורב יש כוכבת עולמית, הקנדית סאמר מקינטוש בת ה־17 בלבד, שהיא פשוט רמה משל עצמה. מדליית הזהב שלה מובטחת עם תוצאה של 4:24.38 דקות, שמהירה בעשר שניות וחצי מגורבנקו.
בסופו של דבר, הנתונים החשובים ביותר שצריך לבחון לקראת פריז הם התוצאות המהירות של השנה, וזו שהשיגה גורבנקו במונאקו מציבה אותה במקום החמישי. יחד עם זאת, השנייה בעולם, האוסטרלית קיילי מקיואן (4:28.22), הודיעה שלא תתחרה בפריז ב־400 מעורב, מה שמקפיץ את גורבנקו למקום הרביעי, במרחק נגיעה (נכון לעכשיו, 86 מאיות השנייה) מהמקום השלישי - כך שאפשר אולי לפנטז על מדליית ארד.
מקינטוש היא מועמדת ודאית לזהב ואחריה ניצבת האמריקאית קייטי גריימס עם תוצאה של 4:32.45, יותר משתי שניות מהיר יותר מגורבנקו. בהמשך ניצבות הבריטית פרייה קולברט (4:34.01) וגורבנקו (4:34.87), אבל גם מתחרות מהונגריה ויפן שיכולות לקפוץ קדימה. בקיצור, אופטימיות זהירה. מאוד זהירה, כי הכל עוד יכול להשתנות.
2 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
תשחזר את ההישג מקטאר? אנסטסיה גורבנקו
(צילום: Oli SCARFF / AFP)

השיא עוד לפניה

עד לאליפות העולם האחרונה היה ברור כי המשחה החזק של גורבנקו הוא ה-200 מעורב, שדווקא בו היא לא הצליחה לאכזבתה לעלות לגמר בטוקיו. אם במשחה הכפול גורבנקו מדגדגת את המקום הרביעי, במשחה החזק שלה לכאורה היא עומדת כרגע, אחרי שבירת השיא האחרונה, במקום השישי בעולם (בחישוב הכולל שתי אמריקאיות בלבד, כנהוג באולימפיאדה), עם 2:08.55 דקות.
במקצה הזה יש שחייניות בכירות רבות שמתכוונות להתחרות, ולכן יהיה קשה יותר להפתיע, בניגוד למרחק הכפול, שדורש מאמץ מטורף אשר עשוי להרתיע שחייניות רבות - ומדובר באירוע אחר לגמרי. גם ב־200 מקינטוש נמצאת בצמרת (מקום שלישי), ויחד איתה מקיואן, האמריקאיות אלכס וולש וקייט דאגלס, הקנדית סידני פיקרם, הסינית ייטינג יו ואחרות. המרחקים בין שחיינות הצמרת לא גדולים, וגורל העלייה לפודיום וצבע המדליה עשוי להיקבע על חודן של מאיות השנייה.
בשלב הזה קשה עדיין להגדיר את גורבנקו כמועמדת לזכייה במדליה אולימפית, אבל הציפיות הן שתגיע לשני גמרים אישיים. יחד עם זאת, לפיה כושרה בשבוע האחרון וגרף ההתקדמות המרשים שלה, נראה שהיא עדיין לא הגיעה לשיא שלה. בנוסף, יהיו עוד פרישות של שחייניות רבות, שיצטרכו לקבל החלטות באילו מקצים להתחרות על מנת להתמקד במשחים החזקים שלהן, וכל היעדרות של שחיינית בכירה בעולם תסייע לשחיינית הישראלית הגדולה מכולן.
גורבנקו עםנחיתתה בארץ אחרי הזכייה במדליית הכסף באליפות העולם
(ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 03.06.24