לאחר הניצחון של מכבי חיפה על מכבי פ"ת השבוע התראיין ברק בכר, ואמר כי נתן לשחקניו מטרה לשבור את השיא של שמונה ניצחונות רצופים ולהגיע ל-10. למה הוא ציין זאת? ואיך זה קשור למנטליות?
בשבוע שעבר מכבי חיפה שברה מחסום פסיכולוגי גדול בניצחון על מכבי ת"א. אנו כבר יודעים שלאחר ניצחון מעין זה ישנה ירידת לחץ טבעית, ירידה שראינו בעבר פוגעת גם בתוצאות וביכולת של השחקנים. במשך שנים כמעט כל קבוצה ישראלית שניצחה במסגרת אירופית הפסידה לאחר מכן במשחק בליגה הישראלית. וזה לא רק שנדמה לנו, זה גם מוכח מדעית.

1 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)

בשנת 1908 צמד חוקרים בשם ירקס ודודסון ערכו ניסוי שתוצאותיו הראו כי העלאת הלחץ לדרגה מסוימת יכולה להעלות את הביצועים ולשפר אותם משמעותית, אבל מעל רמה מסוימת של לחץ הביצועים יורדים. כלומר, תפקידנו כמאמנים, מנהלים והורים לילד לפני מבחן או אתגר כלשהו, הוא לגרום ללחץ אינדיבידואלי אופטימלי לאדם שמולנו, וזאת על מנת שלא יהיה שאנן/רדום מדי, אבל מצד שני לא יעבור לתחום השני, שם האדם נמצא בחרדה ולחוץ מדי, לחץ שלא יאפשר לו לתפקד ויוביל בסוף לביצועים נמוכים.
וזה בעצם מה שעשה בכר: הוא ידע שיש אפשרות שלאחר ההישג הגדול השחקנים ייכנסו למצב של שאננות ויציגו יכולות ביצוע נמוכות (משחק העונה מול באר מתקרב), ובעצם העלה להם את הלחץ על ידי מתן אתגר חדש אשר יגרום להם להעלאת הלחץ. זהו כלי חשוב מאוד שמראה לנו שאנו תמיד צריכים לבחון עם עצמנו בנוגע לרמת הלחץ הנוכחית שלנו, ולהחליט אם עלינו "להלחיץ" את עצמנו או להירגע.
*הכותב הוא מאמן מנטלי לספורטאים

גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.