אחרי משחק מספר 1 בסדרה בין פיניקס לדאלאס הקליט דריימונד גרין - כדורסלן גאון, פרובוקטור וטייקון תקשורת - את הפודקאסט הפופולרי שלו, ובסיומו הימר כי המאבריקס ייקחו את הסדרה. "ככל שהיא תתארך", אמר גרין, "הסיכויים שלהם יעלו כי המאבס האלה הם קבוצה קשה, אני אומר לכם, הם קבוצה קשה. אני מרגיש שהם פשוט יותר חזקים במלחמת התשה ויש להם את הבחור הזה. הוא כישרון מדהים, מדהים, מדהים, כישרון פשוט מדהים".
גרין באמת אמר את המילה "מדהים" ארבע פעמים, ובכך הבהיר שני דברים: כשלוקה דונצ׳יץ' ודאלאס יעלו הלילה לפרקט באולם של גולדן סטייט למשחק מספר 1 בגמר המערב, הם יפגשו קבוצה שגם תיקח אותם בכל הרצינות הנדרשת, וגם תהיה לגמרי מוכנה להעניק ל"לוקה מג'יק", כפי שהוא מכונה, את הטיפול שקיבל מייקל ג'ורדן כשהיה ברור שהוא בדרך להשתלט על הליגה הטובה בעולם.
2 צפייה בגלריה
לוקה דונצ'יץ'
לוקה דונצ'יץ'
כבר לא עוד "שחקן מהדור החדש". דונצ'יץ'
(צילום: רויטרס)

הסיוט של פיניקס

לא קל לגרום לשחקני NBA אמריקאים להישאר חסרי מילים, ולפעמים חסרי אונים, מול כדורסלן אירופי. זה שילוב של אגו, תחושת עליונות, פערים תרבותיים ואופי שונה, אבל דונצ'יץ' פירק את כל זה כבר בעונה הראשונה שלו בליגה ומאז מעמדו בעיני הקולגות רק מתחזק. ממש השבוע אמר לברון ג'יימס כי הסלובני הוא שחקן הדור החדש האהוב עליו בליגה, אבל לוקה הוא כבר לא עוד "שחקן מהדור החדש". לג'ורדן לקח חמש עונות כדי להגיע לגמר המזרח בגיל 26. בפלייאוף השלישי שלו, רק בן 23, כבר מגיע דונצ'יץ' לגמר המערב. יש לו סטטיסטיקה דומה לזו שהייתה לג'ורדן, ביטחון עצמי דומה, ובדיוק כמו מייקל, הוא לוקח הכל אישית ומעניש בחומרה. כריס פול ודווין בוקר יכולים להעיד.
אחרי שעלו ליתרון 0:2 בסדרה, החלו שני כוכבי פיניקס ללגלג על דונצ'יץ' באופן שאף איש כדורסל רציני לא היה מעז. ברבע השלישי של משחק 5, אחרי שסחט עבירה בתיאטרליות, אמר בוקר למצלמה בחיוך מזלזל "The Luka Special". הסאנס ניצחו ב־30 הפרש, ופול ובוקר המשיכו להעליב את דונצ'יץ' גם אחרי. "כולם גיבורים גדולים כשהם מובילים", אמר הסלובני בפנים אדומות בדרך לחדר ההלבשה.
סגירת חשבון מהסוג הכי ג'ורדני. דונצ'יץ' משגע את בוקר
מה שבא אחר כך הייתה סגירת חשבון מהסוג הכי ג'ורדני. בשבעה משמונה הרבעים אחרי משחק 5, המאבריקס פשוט רמסו את הסאנס. דונצ'יץ' קלע 68 נקודות, לקח 21 ריבאונדים, מסר 12 אסיסטים והוסיף שש חטיפות בשבעה רבעים. ברבע האחרון של משחק 7 הוא כבר לא היה צריך לשחק. ישב על הספסל, לא הפסיק לחייך, התענג על הטראומה הנצחית שהותיר בפיניקס.
כדי להבין באמת לאיזו רמת שליטה במשחק הגיע דונצ'יץ' נגד הסאנס, צריך לקרוא את הנתונים האלה: בשבעת משחקי הסדרה הוא קלע יותר נקודות מבוקר, שהגיע למקום הרביעי בבחירת ה־MVP; לקח יותר ריבאונדים מ־213 הסנטימטרים של דיאנדרה אייטון; מסר יותר אסיסטים מ"פוינט גאד" כריס פול; וחטף יותר כדורים ממי שכמעט נבחר לשחקן ההגנה של השנה, מיקל ברידג׳ס. ועוד: מבין השחקנים בארבע הקבוצות שנותרו בפלייאוף, דונצ'יץ' הוא הסקורר (31.5) והריבאונדר (10.1) המוביל, הוא שווה באסיסטים (6.6) לגרין, ו־1.9 החטיפות שלו למשחק נמצאות רק אחרי ה־2.1 של ג'ימי באטלר. המאבריקס יעלו הלילה לפרקט כשהם יודעים שיש להם את השחקן הכי טוב על המגרש.

סדרת מופת

ובכל זאת, הווריורס בוודאי פייבוריטים. כשהם בהרכב מלא ובריא ומשחקים כדורסל גולדן סטייטי, הם תמיד פייבוריטים. לכך צריך להוסיף את יתרון הביתיות שעבר אליהם עם ההתפרקות של פיניקס, וזה משמעותי, אבל דונצ'יץ' הלך למשחק 7 בבית המאוד קשה של הקבוצה עם המאזן הכי טוב בליגה והמטיר לה 40 הפרש על הראש.
גם מקצועית נטו, לא בטוח שהמאבריקס הם יריבים קלים יותר לווריורס. פטריק בברלי, הגארד והטרול – לא בסדר הזה – של מינסוטה, שיפד השבוע את פול, שנוא נפשו, ואמר לא מעט שטויות, אבל גם לא מעט דברים שהיה בהם יותר מצליל של אמת: "אף אחד בליגה לא פוחד מפיניקס, תדבר עם שחקנים, כולם יגידו לך אותו דבר, אף אחד לא פוחד מפיניקס. אבל לוקה? לוקה זה משהו אחר לגמרי".
2 צפייה בגלריה
סטף קרי
סטף קרי
מה הוא מכין לדונצ'יץ'? קרי
(צילום: AFP)
זו סדרת הפלייאוף הראשונה בין דאלאס לגולדן סטייט מאז 2007, אז הדהימו הווריורס בהדחת קבוצה שניצחה ב־67 משחקים בעונה הרגילה. הסדרה ההיא הייתה רגע מכונן בדרך של הווריורס להפוך למה שהיו בעשור החולף. המאבריקס נמצאים היום בערך באותו מקום. עד העונה, דאלאס לא ניצחה בסדרת פלייאוף יותר מעשור.
עכשיו היא בגמר המערב ואין עליה לחץ. המאבריקס ניצחו את הווריורס בשלושה מארבעת המשחקים בעונה הרגילה ובאחד הניצחונות האלה החזיקו את סטף קרי על 0 ניסיונות זריקה ברבע הרביעי. אבל בכל אחד מארבעת המשחקים היו הווריורס בהרכב חסר מאוד, פעמיים בלי גרין וקליי תומפסון.
כמו ג'ורדן, שוב, גם דונצ'יץ' חיכה שיהיה לו צוות מסייע מספיק טוב. עדיין אין לו סקוטי פיפן, אבל מג'יילן ברנסון דרך ספנסר דינווידי ומקסי קלבר, ועד דוריאן פיני־סמית' ורג'י בולוק, לוקה מוקף בהרבה שחקנים טובים. רק שעכשיו הוא יצטרך הרבה יותר עזרה מהם כי מה שדונצ'יץ' יראה החל מהלילה, ולא ראה עד כה, זה שומר חסר מצפון.
לא רק שגרין שחקן הגנה עצום, הוא אף פעם לא פגש גבול שהוא לא יכול לעבור, ובהיותו אחד השחקנים החכמים בליגה, הוא גם יודע בדיוק כמה היריב שלו טוב, וגם מה צריך לעשות נגדו. "אני זוכר שכאשר לוקה הגיע לליגה הוא אמר שיותר קל לקלוע ב־NBA מאשר באירופה וכולם צחקו עליו", אמר גרין מיד אחרי שהתברר כי צדק בהימור על המאבריקס נגד הסאנס, "אבל אני הבנתי מה הוא אומר. ידעתי מהרגע הראשון שהילד הזה עומד להיות בעיה אמיתית".