אחת לארבע שנים, על במה עולמית אחת, אנו עדים ליכולות הפיזיות והנפשיות של הספורטאים הטובים בתבל וזוכים לצפייה היסטורית ברגעים מרגשים. למרות החשש מזמן מסך מוגזם בחופש הגדול, שלושת השבועות הקרובים מציעים לנו זמן מסך איכותי, עם פוטנציאל אדיר לנתק את הילדים ממסכים לטווח הארוך. תחרויות במגוון עצום של ענפי ספורט פותחות את הצוהר לחוויה העוצמתית שלעולם הספורט יש להציע.
לא רק אימוץ אורח חיים של בריאות וחוסן גופני, המשחקים האולימפיים הם אחד השיעורים האותנטיים ביותר שהילדים שלנו יכולים ללמוד! ספורטאים אולימפיים מייצגים את האופן שבו אימוץ ערכים משמעותיים לחיים יכול להעמיד אותך בפסגת הפודיום של כל חלום או שאיפה.
1 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
סימון ביילס
(צילום: REUTERS/Amanda Perobelli)
הנה כמה הצעות לדרכים בהן ניתן למנף את הצפייה באולימפיאדה לשיעור ערכים:

שיעור בהתמדה ונחישות

ספורטאים אולימפיים מחויבים לתהליך ארוך ומאתגר הכולל שנים של אימונים אינטנסיביים, סבלנות ושאיפה מתמדת לשיפור כדי להגיע להישגים אופטימליים. כדי להשיג את מטרותיהם הם מקדישים את מירב זמנם באימונים, גם על חשבון תחומים אחרים בחייהם, לרבות משפחה וחברים. הנחישות וההתמדה מתבטאים בסדר יום נוקשה, הקפדה יתרה על תזונה נכונה ושעות מנוחה סדורות.
התמדה היא מפתח להצלחה בכל תחום בחיים. היא מלמדת אותנו להילחם על מה שאנחנו רוצים, ולשמור על מוטיבציה גם כאשר נתקלים באתגרים וקשיים בדרך. עם בני הנוער אפשר לנהל שיח מעמיק, על חוויה אישית, על אתגרים או הצלחות שחוו בלימודים או בתחומים אחרים, איך הגיבו כאשר נתקלו באתגר, או מה הוביל אותם להצלחה. אפשר ורצוי לעשות איתם חשיבה על מטרות לשנה הבאה. עודדו אותם לשתף מה הם עושים בדרך כלל כדי להשיג מטרות, והאם הם זקוקים לסיוע או תמיכה מגורמים נוספים, גם מכם ההורים.

שיעור באומץ והתמודדות עם כישלונות

אומץ והתמודדות עם כישלונות הם חלק חשוב ובלתי נמנע מהספורט האולימפי. הספורטאים האולימפיים מתאמנים באינטנסיביות במשך שנים ארוכות, משקיעים ומקריבים רבות כדי להתמודד בתחרות ספורט שיכולה להסתיים בתוך שניות בודדות בעמידה על הפודיום בגאון עם מדליה, או בהפסד צורם שמחזיר אותם לביתם בידיים ריקות. האומץ להתמודד עם כישלונות ולהשתמש בהם כמנוף לצמיחה הוא הכרח לכל ספורטאי אולימפי, המחויב ללמוד להתייחס לכישלונות כהזדמנויות לשיפור ולהתקדם מהם עם ראש מורם.
יכולת ההתמודדות עם כישלונות חיונית לצמיחה אישית. היא מחייבת פיתוח כישורים של חוסן מנטאלי וגמישות מחשבתית, ומלמדת אותנו שהכישלון הוא לא סיום הדרך, אלא הזדמנות לשיפור והתפתחות. השתמשו בסיטואציות שמזמנים המשחקים האולימפיים כפתח לשיח בו ניתן להעלות ברגישות אירוע, או פרויקט בבית הספר או במרחב חברתי, שבו ילדכם לא הצליח להשיג את מטרותיו. במהלך השיחה הדגישו את ההשקעה והמאמץ, ואת חשיבות הדרך ולא רק התוצאה. שיח על הפעולות שנעשו בדרך אל המטרה, אלו מהן הוכיחו את עצמן כיעילות ואלו פחות, יכול להוות מצע נהדר לתכנון מחודש.

שיעור בהגינות וכבוד (או במילה אחת ספורטיביות)

במשחקים האולימפיים מתחרים זה בזה ספורטאים המגיעים ממגוון מדינות ותרבויות. מכולם מצופה להתחרות באופן הוגן, ולהפגין כבוד ותמיכה בשאר המשתתפים. דוגמאות לכך הם החיבוק ההיסטורי בין הג'ודוקא הישראלי שגיא מוקי לסעיד מולאי האיראני (לשעבר), לעומת סירובו של הג'ודוקא המצרי אסלאם א-שיהאבי ללחוץ את ידו של יריבו הישראלי אורי ששון לאחר שהפסיד לו בקרב. אלו נקודות שיא של המפגש הבין-תרבותי שמזמנת התחרות האולימפית.
ההגינות והכבוד הם ערכי יסוד התורמים ליצירת סביבה חיובית ומכילה, והם הבסיס ליצירת חברויות ומערכות יחסים בכל תחומי החיים. השתמשו במפגשים הבינלאומיים במשחקים האולימפיים כבסיס לשיחות על התמודדות מכבדת במצבים מורכבים. זו הזדמנות נהדרת לשאול שאלות מעוררות, למשל "מה אתה היית עושה אם היית במקום..." ולתת מקום להעלות דרכי התמודדות מכבדות בסיטואציות מורכבות. כמובן שמומלץ לשתף באירועים אישיים שלכם ההורים מהעבר, ודרכי ההתמודדות שלכם.
אולימפיאדת 2024 יכולה להיות זמן משפחתי וחינוכי מושלם – לא רק בידור אלא גם שיעור לחיים. מעבר לכך, בתקופה המורכבת שאנחנו נמצאים בה, הצפייה המשותפת בספורטאים שלנו מתחרים עם מיטב הספורטאים בעולם היא מקור לגאוות יחידה שהמדינה שלנו כה זקוקה לה!
הכותבת היא ראש תחום היבטים רגשיים וחינוך מיוחד, רשת חינוך עתיד
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.