פסיכולוגיה וספורט קשורים זה בזה באופן מובהק, בין אם מדובר בהשפעה חיצונית מחיי היום-יום על הופעתו של שחקן מסוים, או השפעה מהמגרש כלפי חוץ. רצף כישלונות או חוסר הצלחה להשתלב בסגל חדש עלולים להביא את התסכול המצטבר אצל שחקן לצאת על הסובבים אותו בחייו הפרטיים, וכך גם הפוך - הצלחה בזוגיות, הולדת ילד, מעבר מדינה או לשם הספציפיות - קבלת אות כבוד על תרומה לקהילה (מרקוס רשפורד – הצעיר ביותר לקבל את התואר הנ"ל) - כל אלה יכולים להשפיע על היכולת של השחקן על המגרש לטוב ולרע.
המפגש המסקרן בין ריאל מדריד לפ.ס.ז' בשמינית גמר ליגת האלופות מספק לנו כמה סיפורים שנעים על הסקאלה של ההיסטוריה, העתיד והפסיכולוגיה. מסי נגד היריבה המושבעת, אמבאפה נגד המיועדת, ראמוס מול האקסית ובנזמה ו-ויניסיוס כנגד כל הסיכויים.

3 צפייה בגלריה
אמבאפה בפעולה
אמבאפה בפעולה
אמבאפה בפעולה
(צילום: AFP)

אמבאפה נגד המיועדת

הזכייה האחרונה של ריאל מדריד בליגת האלופות הייתה ב-2017/18, אחרי מפגש עם פריז בשמינית הגמר (2:5 בסיכום שני המשחקים). זו הייתה עונתו הראשונה של קיליאן אמבאפה בעיר האורות. מאז ועד היום שמועות רבות כבר סגרו את הצרפתי הצעיר אצל הבלאנקוס, ומבחינת רבים המעבר שלו למועדון הגדול בכדורגל העולמי הוא בלתי נמנע - בין אם בגלל ההיסטוריה של כוכבים צרפתים במועדון הספרדי ובין אם בגלל הרצון של ריאל להחתים את הכוכב הבא של הכדורגל העולמי (אמבאפה, הולאנד וליאל עבדה הם הרונאלדו, זלאטן ומסי החדשים. טוב, עבדה לא בטוח, אבל שני האחרים הם החייזרים הבאים של עולם הכדורגל).
השאלה המתבקשת לפני המפגש היא האם הצרפתי יודע משהו שאנחנו לא יודעים, והאם זה ישפיע על היכולת שלו מול ריאל. מצד אחד, יכולת ירודה של הכוכב על הבמה הגדולה ביותר נגד המיועדת יכולה להוריד את הערכתם של ראשי המועדון הספרדי כלפיו, ואולי גם לטרפד את המעבר (מעריך שלא, הרי לא בוחנים שחקן לפי שני משחקים בלבד, אבל הולאנד עדיין על המדף). מצד שני, אם המעבר כבר באמת נחתם בדלתיים סגורות, היכולת על המגרש עשויה להעיד על אמינות הדבר. מצד שלישי ומסכם - אמבאפה רוצה לנצח, להבקיע ולסמן "וי" על כמה שיותר יעדים, והיעד הבא הוא הצ'מפיונס. עתידו בפ.ס.ז' עוד לא ידוע, אבל לאחר שנחל הפסד בגמר לפני שנתיים והדחה בחצי הגמר אשתקד, הרצון שלו ברור. הוא ירצה להוכיח משהו למדרידיסטים שכבר משוכנעים וגם לתת לצרפתים (או ליתר דיוק לקטארים) מתנת פרידה בדוגמת הגביע הנכסף.

מסי נגד המושבעת

ייתכן שהגעתו של מסי לפריז נבעה מבעיות רציניות בברצלונה, אבל ללא ספק מעידה ומחזקת את רצונם של בעלי הקבוצה הצרפתית להשיג לראשונה את הגביע החסר. מסי מכיר טוב את ריאל, וכך גם הפוך. למרות שהוא היה מעורב ב-40 שערים ב-45 משחקים מול ריאל (26 כיבושים ו-14 בישולים) ב45 מפגשים מול ריאל, הוא לא כבש או בישל נגדה מאז ה-6.5.2018, ובסך הכל שבעה משחקים רצופים ללא השפעה מספרית.
כמובן שהשפעתו של מסי מורגשת גם ללא הסטטיסטיקה: הצמדה של שחקנים עליו לשמירה כפולה, תשומת לב מרבית מחוליית ההגנה ואפילו שינויי מערך יכולים לעשות כאב ראש לאנצ'לוטי. למזלו של מאמן ריאל, חוליית הקישור הוותיקה והמנוסה התמודדה עם הפרעוש פעמים רבות, אך לרוע מזלו, הפעם מסי מגיע עם קבוצה משודרגת מזו שהייתה לו בברצלונה של השנים האחרונות.

3 צפייה בגלריה
לאו מסי חוגג מהפך מול לייפציג
לאו מסי חוגג מהפך מול לייפציג
לאו מסי
(צילום: AP)

ראמוס מול האקסית

עוד שחקן שחוזר לספרד, רק הפעם מהצד השני של הקלאסיקו. לסרחיו ראמוס (35) כבר אין הרבה מה להוכיח, מה ששלו שלו. הבלם היה עם ריאל בשעתה היפה ביותר כשזכה איתה בארבע פעמים בליגת האלופות ומקומו בהיסטוריה של הבלאנקוס כבר מובטח. את המשחק הראשון הוא יחמיץ בגלל פציעה, אבל הבלם הספרדי צפוי להיות כשיר למשחק השני, ויזכה לקבלת פנים מרגשת על כר הדשא בברנבאו. יהיה אירוני אם נראה ממנו שער ניצחון במפגש השני במדריד, ועוד יותר מעניין אם יבקיע שער עצמי.

אינדיבידואל VS קבוצתי

המפגש הקרוב הוא קלאסיקה מובהקת לדיסוננס של הכדורגל המודרני. מצד אחד קבוצה שבנויה כיחידה ומנגד יחידים שבונים קבוצה. דוגמת הדרבי של מנצ'סטר שמחולק לקומץ באדום עם כריסטיאנו, סאנצ'ו, פוגבה, ברונו ודה חאה שמחכים להתחבר לעומת דה בריינה, רודרי, קנסלו, דיאש וז'סוס של פפ על הניצוח. המפגשים יכולים להראות את שני צידי המטבע של האינדיבידואלים מפריז מול המאוחדים של מדריד. חוסר כשירותו של בנזמה לעומת פעולות קסם של מסי ואמבאפה, או לחלופין חסינותה של קבוצה מאוחדת ללא חלק אחד מהפאזל מול חוסר התחברות של שלל כוכבים שמנסים להפוך ליחידה.
דיברנו על פצוע אחד בדמות ראמוס, אבלמסי וחבריו יחכו כנראה עד לרגע האחרון גם לחדשות בנוגע לניימאר. האמת היא שדווקא בהיעדרו של הכוכב הברזילאי הדברים התחברו יפה בין מסי לאמבאפה, ובמשחק הליגה האחרון מול רן מסי בישל לחברו פעמיים - השער הראשון נפסל על מילימטר נבדל, והשני החוקי שהכריע את המשחק הגיע בתוספת הזמן והראה את האופי של השניים. להבדיל מריאל, דווקא כאן הוצאה של חלק אחד ומשמעותי מהפאזל יכולה להשפיע לטובה על קומץ הכוכבים.

3 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה וקארים בנזמה
קיליאן אמבאפה וקארים בנזמה
קיליאן אמבאפה וקארים בנזמה יחד בנבחרת
(צילום: AP)

ריאל תעמוד במבחן קשה מאחר שגם קארים בנזמה לא כשיר למשחק מלא. הצרפתי, יחד עם ויניסיוס ג'וניור (העונה הטובה ביותר שלו מאז הגיע לספרד), קריטי השנה לריאל. בנזמה הוא פשוט מכונה. הנתונים לא משקרים, וכרגע הצרפתי עומד על 24 שערים ו-9 בישולים. לברזילאי יש 15 ו-10, וגם אם מורידים את השערים בהם בישלו זה לזה, עדיין מגיעים לנתון פסיכי - לפחות אחד מהם היה מעורב העונה ב-70 אחוז מהשערים של ריאל.
בשקלול כל הגורמים, נראה שהיתרון עם הפריזאים. בכל מקרה, הגמר של שמינית הגמר יהיה מרתק, ושהלבנה היפה ביותר תעלה!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.