אליפות העולם מאחורינו, וכעת - אחרי שנים של מאבק אחרי הקריטריון - אפשר לומר כמעט סופית: משלחת הג'ודו הישראלית למשחקים האולימפיים תשתווה כפי הנראה בגודלה לזו שהייתה בטוקיו 2020 והייתה הגדולה אי פעם עד אז. לפי הדירוגים, שהתפרסמו הבוקר (רביעי), 12 ג'ודאים וג'ודאיות ישראלים צפויים להשיג את הכרטיס לפריז 2024 - בנוסף לנבחרת הקבוצתית.
אלו הג'ודאים שזכו נכון לעכשיו בכרטיס לפריז: רז הרשקו (מעל 78 ק"ג, שנייה בדירוג העולמי), ענבר לניר (עד 78 ק"ג, שלישית בדירוג), גפן פרימו (52 ק"ג, 7 בדירוג), גילי שריר (63 ק"ג, 9), תמנע נלסון לוי (57 ק"ג, 10), פיטר פלצ'יק (100 ק"ג, 11), שגיא מוקי (81 ק"ג, 18), טוהר בוטבול (73 ק"ג, 22), ברוך שמאילוב (66 ק"ג, 24), שירה ראשוני (48 ק"ג, 24) ים וולצ'ק (60 ק"ג, 27) ומאיה גושן (70 ק"ג, 24, כרטיס יבשתי).
3 צפייה בגלריה
נבחרת הג'ודו עם המדליות
נבחרת הג'ודו עם המדליות
ישחזרו את ההישג מטוקיו? נבחרת הג'ודו עם המדליות
(צילום: אורן אהרוני)
נותרו רק מספר תחרויות קטנות מאוד, והסיכוי לשינוי נמוך. מבחינת ישראל, האפשרות הכמעט יחידה לשינוי נוגעת לכך שספורטאי מונגולי יעקוף את טוהר בוטבול, יוריד אותו אל מחוץ להעפלה האוטומטית ואל הכרטיס היבשתי - וכך מאיה גושן תישאר בחוץ.
מספר הג'ודאים שהשיגו את הכרטיס מרשים, אבל חצי הכוס הריקה היא שרק שתיים נחשבות למועמדות רציניות למדליה - אלופות אירופה המכהנות רז הרשקו וענבר לניר, המדורגות בשלישייה הראשונה בדירוג האולימפי. גם גפן פרימו בשמינייה הראשונה של אותו דירוג, אבל היתר מחוץ לשמינייה ולכן לא יהיו מדורגים - והם עלולים לקבל הגרלה קשה מאוד כבר בסיבוב הראשון.
הדירוגים מראים גם את הפער הגדול בין ההצלחות של נבחרת הנשים לבין התוצאות של נבחרת הגברים, שאמנם חמישה מחבריה השיגו את הכרטיס - אבל אף אחד מהם לא מדורג בעשירייה הראשונה.
מבין ה-12 שצפויים להתחרות בפריז, רק לפרימו, ים וולצ'ק ומאיה גושן (אם לא תצא מהדירוג ברגע האחרון) זו תהיה הופעת בכורה אולימפית. וולצ'ק נכנס על הקשקש בקטגוריית המשקל הנמוכה ביותר בגברים, גושן לא עלתה אוטומטית אבל היא מחזיקה בכרטיס היבשתי.
3 צפייה בגלריה
לניר
לניר
לניר
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
לכל היתר יש כבר מדליה - מהתחרות הקבוצתית בטוקיו 2020. הנבחרת, שלא השתתפה בתחרות הקבוצתית באליפויות אירופה והעולם האחרונות, תנסה שוב לעלות על הפודיום - אבל זה יהיה קשה יותר. מספר המשתתפות צפוי להיות 17 הפעם, בניגוד למספר נמוך בהרבה במשחקים האולימפיים הקודמים.
רז הרשקו בת ה-25 היא כנראה המועמדת מספר 1 לזכייה במדליה. רק הצרפתייה רומן דיקו נמצאת לפניה בדירוג העולמי. ענבר לניר בת ה-24, אלופת העולם היוצאת ואולי הג'ודוקא הכי אטרקטיבית מבחינת הסגנון, מדורגת שלישית אחרי שתי אירופיות - אליס בלנדי מאיטליה ואנה-מריה וגנר מגרמניה - אבל היא יכולה לנצח כל אחת בעולם, ולפעמים תוך שניות ספורות.
אליפות העולם האחרונה, שבה שתיהן לא השתתפו ורק תמנע נלסון לוי הגיעה לקרב על מדליה וסיימה חמישית, הראתה שמאחוריהן יש בור לא קטן. נלסון לוי, גפן פרימו וגילי שריר יכולות להפתיע, אבל הן לא פייבוריטיות למדליה. לשירה ראשוני זו תהיה אולימפיאדה שלישית, ושחזור הישג המקום החמישי מטוקיו יהיה הצלחה אדירה.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שגיא מוקי. השיג את הכרטיס, בקושי
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
בגברים, המצב שונה לחלוטין. פרט לאורי ששון שפרש ולי קוכמן שירד ברמה, כל חברי הנבחרת מטוקיו שבו לפריז - אבל הפער ביכולת גדול מאוד. אלוף אירופה לשעבר פיטר פלצ'יק זכה אשתקד בארד באליפות העולם אבל הודח כבר בסיבוב הראשון בתחרות השנה באבו דאבי.
אלוף העולם לשעבר שגיא מוקי השיג את הכרטיס אבל מדירוג נמוך יחסית, וכך גם טוהר בוטבול שנפצע ולא היה רחוק מלפספס את המשחקים האולימפיים. ברוך שמאילוב, שחזר מהשעיה, נפצע ולא התחרה באליפות העולם - אבל עשוי להפתיע בפריז.