דני אלבס, אם לא ידעתם, הוא שיאן עולמי. הקפטן בן ה-38 של הנבחרת האולימפית של ברזיל זכה בקריירה שלו בלא פחות מ-42 תארים, יותר מכל כדורגלן אחר בהיסטוריה. ובשבת הוא יוכל להוסיף לעצמו תואר מספר 43, אם ברזיל תנצח בגמר האולימפי את ספרד.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
האמת היא שדני אלבס בכלל לא היה צריך להיות עכשיו בטוקיו. אנדרה ז'ארדין, המאמן של הנבחרת האולימפית רצה שניימאר יהיה בסגל, אבל פריז סן ז'רמן לא הייתה מוכנה שהכוכב הכי גדול שלה לא ינוח כלל בקיץ, אחרי ששיחק בקופה אמריקה. במקומו החליט ז'ארדין לזמן את אלבס, שצעיר ממנו בשלוש שנים בלבד.
7 צפייה בגלריה
דני אלבס
דני אלבס
דני אלבס. שיאן התארים העולמי
(צילום: גטי אימג'ס)
הרעיון היה שבנבחרת הצעירה יהיה מנהיג אחד של ממש, שחקן שראה הכל וזכה כמעט בכל תואר אפשרי – ודני אלבס ענה על כל הדרישות. כולל היכולת. למרות שהוא מתקרב לשנתו ה-40, אלבס נמצא בכושר נהדר.
אז כן, דני אלבס הוא הקפטן של הסלסאו, שרוצה לזכות פעם שנייה ברציפות במדליית הזהב האולימפית, אחרי שעשתה זאת בפעם הראשונה לפני חמש שנים. אז ניימאר לא רק שיחק, אלא גם הבקיע את הפנדל המנצח בגמר מול גרמניה לעיני 90 אלף צופים במרקאנה.
אז בשעה שניימאר מתכונן לפתיחת העונה בליגה הצרפתית, דני אלבס ממשיך לעשות היסטוריה בטוקיו. רק לפני שנתיים הוא נבחר לשחקן המצטיין בטורניר הקופה אמריקה שבו ברזיל זכתה. והוא ממשיך להיות המגן הימני הטוב ביותר בליגה הברזילאית, בה הוא משחק במדי סאו פאולו.
הגמר מול ספרד יהיה מיוחד עבור דני אלבס מכמה סיבות. ראשית, זאת תהיה הזדמנות עבורו לזכות במדליית זהב אולימפית ראשונה בקריירה, ועוד באצטדיון ביוקוהמה, בו זכתה הנבחרת הלאומית של ברזיל בגביע העולם האחרון שלה ב-2002.
7 צפייה בגלריה
דני אלבס
דני אלבס
לקפטן של הסלסאו מצפה גמר מיוחד
(צילום: AFP)
שנית, הוא יפגוש בגמר את נבחרת ספרד, המדינה בה שיחק 14 שנים, תחילה בסביליה ולאחר מכן בברצלונה. אגב, לאלבס יש גם דרכון ספרדי. "יש לי חולשה לספרד, וכולם יודעים את זה", אמר בתחילת הטורניר האולימפי, כשנשאל לגבי האפשרות שיפגוש בגמר דווקא את ספרד. "זה יהיה נהדר לשחק נגד ספרד בגמר, כי אני חצי-ברזילאי חצי-ספרדי", הוא הדגיש.
עד עכשיו דני אלבס לא החמיץ דקה בטורניר, כולל 120 דקות בחצי הגמר מורט העצבים מול מקסיקו. הוא גם היה זה שבעט פנימה את הפנדל הראשון בדו-קרב מול המקסיקנים.
המספרים שלו עד עכשיו פשוט נהדרים. הוא השחקן שחילץ הכי הרבה כדורים בטורניר (16), מסר הכי הרבה מסירות מפתח (14), הגביה הכי הרבה כדורים מדויקים לרחבה (7), ורשם הכי הרבה חטיפות (8).
כל מי שראה את המשחקים של ברזיל עד כה לא יכול היה שלא להתרשם מהיכולת של דני אלבס ולא פחות מהמסירות שלו. כמעט כל השחקנים שסביבו הם בני לא יותר מ-24 ורובם נמצאם בתחילת הקריירה שלהם. ועדיין אלבס נראה ומתנהג כמו אחד מהחבר'ה.
7 צפייה בגלריה
דני אלבס
דני אלבס
בעט פנימה את הפנדל הראשון בדו-קרב מול המקסיקנים
(צילום: AP)
"כל מי שמכיר אותי יודע שיש לי רוח צעירה", הסביר. "למרות שהיו לי הרבה רגעים גדולים בקריירה, עדיין יש לי פרפרים בבטן ואני מקווה שנצליח ביחד לזכות במדליית הזהב. זו האולימפיאדה הראשונה שלי וזו תחושה מיוחדת. ולכן למרות הניסיון שיש לי, אני מרגיש בדומה לשחקנים הצעירים שגם עבורם זו האולימפיאדה הראשונה".

הציע לתרום כחלק מהכבד

ב-2002, כאשר ברזיל זכתה במונדיאל, כשניצחה בגמר ביוקוהמה את גרמניה 0:2, דני אלבס היה שחקן צעיר ואלמוני בבאהיה, הקבוצה מהעיר סלבדור שבצפון ברזיל. רק שנה קודם לכן הוא עשה את הבכורה שלו בליגה הראשונה. במדי באהיה הוא זכה בתואר הראשון שלו, אליפות מחוז נורד-אסטי (צפון-מזרח) של 2002. כמה חודשים לאחר מכן הוא עבר לסביליה הספרדית, תחילה כמושאל. אבל מהר מאוד הבינו בסביליה שהם זכו בפיס.
בנובמבר 2003 אלבס נסע לאליפות העולם עד גיל 20 שנערכה באיחוד האמירויות. ברזיל זכתה בתואר כשניצחה בגמר את... ספרד של אנדרס אינייסטה. אלבס היה מדהים ונבחר לשחקן השלישי הכי טוב בטורניר. מעטים יודעים אבל בקיץ 2006 דני אלבס היה על סף מעבר לליברפול. אבל האנגלים לא היו מוכנים לשלם את הסכום שסביליה דרשה, שמונה מיליון פאונד.
התואר הראשון בו זכה אלבס במדי סביליה היה גביע אופ"א ב-2006, כשהקבוצה של חואנדה ראמוס הביסה בגמר באיינדהובן את מידלסברו 0:4. בהמשך הוא זכה עם הקבוצה בגביע אופ"א נוסף, בגביע הספרדי, בסופרקאפ הספרדי ובסופר קאפ האירופי, עם ניצחון אדיר 0:3 על ברצלונה.
7 צפייה בגלריה
חואנדה ראמוס
חואנדה ראמוס
חואנדה ראמוס. הוביל את סביליה לזכייה בגביע אופ"א
(צילום: AP)
בשלב הזה דני אלבס כבר היה המגן הימני הטוב ביותר בספרד, וברצלונה החליטה לרכוש אותו ב-2008 תמורת 30 מיליון אירו. הוא היה אז השחקן השלישי הכי יקר בהיסטוריה של בארסה. שמונה שנים שיחק דני אלבס במדי ברצלונה והבקיע 21 שערים ב-391 משחקים. הוא היה שותף בכיר לשנים הגדולות ביותר של הקטלאנים, וזכה בלא פחות מ-23 תארים, כולל שש אליפויות ושלוש פעמים בליגת האלופות.
אלבס נחשב באותן שנים למגן הימני הטוב בעולם, בעיקר בהיבט ההתקפי של התפקיד. אבל היה גם צד נוסף לאישיות המיוחדת שלו. ב-2013 סיפר אריק אבידל, המגן השמאלי לשעבר של בארסה, כי אלבס הציע לתרום לו חלק מהכבד שלו, כאשר הצרפתי נזקק להשתלה שנה קודם לכן.
"אני ודני חברים טובים ואנחנו מדברים על הכל", סיפר אז אבידל, שנאלץ לפרוש באופן זמני מכדורגל בשל הגידול הסרטני שהתגלה בכבד שלו. "הוא רצה לעזור לי, וחוץ מזה הוא אדם טוב. הוא היה שכן שלי ואשתו לשעבר ואשתי הן חברות טובות".
בסופו של דבר זה לא קרה: אבידל סירב להיענות להצעה של אלבס כדי שהקריירה של הברזילאי לא תיפגע. בן הדוד של אבידל היה זה שתרם לו חלק מהכבד, מה שאיפשר לו להחלים. אבל אחרי שאבידל עזב את ברצלונה אלבס ביקש וקיבל את החולצה מספר 22 שלו.
7 צפייה בגלריה
שותף בכיר לשנים הגדולות של ברצלונה
שותף בכיר לשנים הגדולות של ברצלונה
שותף בכיר לשנים הגדולות של ברצלונה
(צילום: רויטרס)
ב-2016 אלבס עזב את ברצלונה והצטרף ליובנטוס. הוא שיחק ביובה עונה אחת וזכה בדאבל, לפני שעבר לפריז סן ז'רמן. בעיר האורות דני שיחק שנתיים והיבול היה שישה תארים, כולל שתי אליפויות. באוגוסט 2019 דני אלבס הגשים חלום: הוא חתם בסאו פאולו, הקבוצה אותה אהד מילדותו. 44 אלף אוהדים נרגשים הגיעו לאצטדיון מורומבי כדי לחזות בו לובש בפעם ראשונה את מדי הטריקולור.
אחרי ששיחק כל הקריירה כמגן ימני קיבל אלבס בסאו פאולו את החולצה מספר 10 ולא במקרה שיחק בעיקר בקישור. האמת היא שכבר בימיו בפ.ס.ז' הוא שיחק לא מעט במרכז המגרש, אבל בסאו פאולו זה הפך להיות עניין כמעט קבוע.
לפני חודשיים וחצי זכה אלבס בתואר הראשון שלו עם סאו פאולו, כשהקבוצה של המאמן הארגנטיני וכוכב העבר הרנן קרספו זכתה באליפות הפאוליסטה, עם ניצחון בגמר על פלמייראס. זה היה תואר הבוגרים ה-42 של דני אלבס. ללאו מסי, אגב, יש 38 תארים, כולל הקופה אמריקה השנה והזהב האולימפי ב-2008. מיד אחרי האולימפיאדה מצפה לאלבס ולסאו פאולו מפגש רבע גמר גביע הליברטדורס מול פלמייראס.
7 צפייה בגלריה
הרנן קרספו
הרנן קרספו
הרנן קרספו. החלוץ האגדי הפך למאמן
(צילום: AP)

סימן שאלה לגבי המונדיאל

מה שמשותף לדני אלבס וללאו מסי זה ששניהם עדיין לא זכו במונדיאל. וההזדמנות האחרונה שלהם תהיה בעוד פחות משנה וחצי, בקטאר. באשר למסי, שהוא "רק" בן 34, אין בכלל ספק שהוא יהיה עם נבחרת ארגנטינה בקטאר. לגבי דני אלבס זה סיפור שונה, כמובן. בקופה אמריקה המגן הימני של ברזיל היה דנילו בן ה-30 מיובנטוס, אבל כרגע אין לדנילו כל יתרון על פני אלבס.
דני החמיץ את המונדיאל ברוסיה לפני שלוש שנים, אבל רק בגלל שנפצע בגמר הגביע הצרפתי כמה שבועות לפני הטורניר. כאמור הוא חזר להרכב והיה השחקן המצטיין של הסלסאו שנה לאחר מכן בזכייה בקופה אמריקה – התואר ה-40 בקריירה שלו והרביעי שלו עם הנבחרת. אלבס שיחק והבקיע בגמר הקופה אמריקה של 2007, כשברזיל הביסה את ארגנטינה 0:3 בגמר במרקאיבו, ונצואלה. ויש לו גם שתי זכיות בגביע הקונפדרציות.
ההופעה האחרונה של אלבס בנבחרת הלאומית הייתה באוקטובר 2019, במשחק ידידות מול ניגריה. לאחר מכן הוא נפצע ודנילו הפך למגן הימני הפותח של הסלסאו. אבל יש עוד מגנים ימניים טובים בברזיל, כמו למשל אמרסון רויאל, ששב לברצלונה, אחרי שנתיים מוצלחות בבטיס.
7 צפייה בגלריה
דנילו בפעולה
דנילו בפעולה
דנילו. על הנייר הוא כרגע המגן הימני הבכיר של ברזיל
(צילום: AFP)
אלבס יודע שזכייה במדליית הזהב בטוקיו רק תסייע לו במשימה הגדולה שעוד נותרה לו: לזכות בגביע העולם בקטאר 2022. והוא לא מתכוון לוותר על החלום.
את מונדיאל 2006 הוא החמיץ, שכן אז קאפו ומייקון הם אלו שזומנו לסגל. ב-2010 בדרום אפריקה מייקון היה המגן הימני ואלבס שיחק פה ושם כקשר. ב-2014 אלבס פתח בהרכב, אבל איבד את מקומו במהלך הטורניר למייקון, אולי למזלו. אלבס היה על הספסל כאשר ברזיל הובסה ע"י גרמניה 7:1 בחצי הגמר, המשחק שסיים למייקון את הקריירה הבינלאומית.
הוא חלם להיות אלוף עולם ב-2018, אבל כאמור נאלץ להחמיץ את המונדיאל ברוסיה. ואחרי כל כך הרבה אכזבות דני אלבס מאמין שמונדיאל 2022 יהיה שונה, למרות שיהיה כבר בן 39 וחצי.