אם בעבר המעמד הכללי של הלגיונרים בקבוצות שלהם לא היה גבוה במיוחד לקראת התכנסויות של נבחרת ישראל, כזה שנע בין ספסל להרכב עם שפיצים בודדים בעמדת באנקרים, דומה שבחלון הנוכחי המצב שונה. וילי רוטנשטיינר, שהיה עסוק בשבועיים האחרונים בעיקר בנוסחי התנצלות או שמירה על גבו מפני פיטורים, מקבל סגל מבוסס לגיונרים שנמצא בכושר טוב, בעיקר בחלק ההתקפי.
תריסר לגיונרים זומנו לסגל לקראת שלושת משחקי מוקדמות המונדיאל, כשלשמונה מהם יש סיכוי טוב מאוד לפתוח בהרכב מחר נגד איי פארו, נבחרת שכבר אי-אפשר לסמן אותה כשלוש נקודות בטוחות.
5 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
מככבים באירופה, יספיק לנבחרת? סולומון, דסה וזהבי
(צילום: ראובן שוורץ)
לא פעם דובר על כך שהנוסחה לשדרוג הנבחרת היא התבססות של שחקנים ישראלים בליגות האירופיות. בקיץ 2021 יש לישראל נציגים בשתיים מהליגות הטובות באירופה, מונס דאבור בגרמניה ודור פרץ באיטליה, שון וייסמן מוויאדוליד שמשחקת בליגה השנייה בספרד, שלושה בליגה ההולנדית (ערן זהבי, אלי דסה ואופיר מרציאנו) וכמובן נציג נוצץ בליגת האלופות, מנור סולומון משחטאר דונייצק.

הגנה בסימן שאלה

מרציאנו הוא השוער המועדף על רוטנשטיינר, למרות שהמעבר שלו לפיינורד הפחית את דקות המשחק שלו בצורה משמעותית, לאחר שמראש הוגדר כשוער המשנה של ג'סטין בילו. עם זאת, הישראלי היה חלק מההכנה של מועדון הפאר ההולנדי עם 268 דקות במשחקי ידידות נגד קבוצות כמו אתלטיקו מדריד, ורדר ברמן ואחרות, ושיחק בחמישי האחרון נגד אלפסבורג בפלייאוף ליגת הקונפרנס במקום בילו המורחק (הפסד 3:1 אחרי ניצחון 0:5 בראשון).
בעיה כרונית בכדורגל הישראלי, שבאה לידי ביטוי גם במדים הלאומיים היא חוליית ההגנה, ופה, למעט דסה, גם הלגיונרים לא ממש מצילים את המצב. המגן הימני הוא שם חיוני בהרכב של ויטסה, נמצא בכושר מצוין ומוגדר שם כשף ישראלי עם סדרת בישולים אדירה.
5 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר וניר ביטון באימון
וילי רוטנשטיינר וניר ביטון באימון
לא רואה הרבה דקות בסלטיק. ניר ביטון עם וילי רוטנשטיינר
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
5 צפייה בגלריה
אופיר מרציאנו
אופיר מרציאנו
הספיק לצבור דקות בפתיחת העונה. אופיר מרציאנו
(צילום: עוז מועלם)
במרכז ההגנה צפוי ניר ביטון לקבל את חולצת ההרכב כבלם, אבל הוא לא ממש רואה דקות משחק בסלטיק, כשלצידו עשוי לשחק ג'ואל אבו-חנא, שחקן שנע בין ה-11 לספסל בלגיה ורשה (נחשב בעיקר כמחליף), שבה הוא משחק כאחד משלושה בלמים, המערך המועדף על רוטנשטיינר. שאר חוליית ההגנה תהיה מורכבת משחקני ליגת העל: המגן השמאלי חאתם אל-חמיד, לגיונר לשעבר בסלטיק וכיום בהפועל באר-שבע, יחד עם חברו לקבוצה איתן טיבי, שישחק כבלם.
בקישור המצב משופר: שני באנקרים הם ביברס נאתכו, שכבש ארבעה שערים בחמשת המשחקים שלו בליגה הסרבית עד כה, ומי שעשה מעבר יוקרתי לליגה האיטלקית, דור פרץ, ששיחק בשני ההפסדים של ונציה: פתח בהרכב נגד נאפולי ונכנס כמחליף נגד אודינזה. גם סולומון, שעלה עם שחטאר לשלב הבתים של ליגת האלופות, נמצא בכושר טוב - כמו גדי קינדה, שמציג יכולת מצוינת בליגה האמריקאית עם קנזס סיטי שמדורגת במקום השני במערב, אחרי סיאטל. קינדה שחקן הרכב קבוע בליגה שמשוחקת מאפריל, ורק שלשום סיים 90 דקות נגד קולורדו ראפידס.

שפיץ מחודד

הרנסנס של הלגיונרים הישראלים בולט בצורה הכי משמעותית בחלק הקדמי. רוטנשטיינר נהנה מארסנל התקפי בכושר שלא זכור כבר שנים בנבחרת. זהבי מגיע בכושר מצוין מאיינדהובן, שבה הפך לחלוץ המוביל, כבש שני שערים בשלושת משחקי הליגה ומעבר לטראומת המשקוף נגד בנפיקה, נחוש להפוך בתקופה הקרובה לכובש הישראלי הגדול בכל הזמנים.
ליאל עבדה, שעשה את המעבר ממכבי פ"ת לסלטיק, הצליח לכבוש את לב האוהדים הירוקים-לבנים, עם שני שערים בליגה הסקוטית, שער במוקדמות ליגת האלופות מול מיטיולן וגם במוקדמות הליגה האירופית נגד יבלונץ. משמע: עבדה הצעיר עשוי לתת לדאבור פייט על משבצת שחקן ההתקפה השני בהרכב, אבל לא לשכוח שגם האחרון הוכיח בשישי האחרון כושר כיבוש, כאשר נכנס כמחליף (83) במדי הופנהיים מול דורטמונד, הצליח להשוות בדקה ה-90 וראה את ארלינג הולאנד מקלקל לו את החגיגה עם שער ניצחון.
5 צפייה בגלריה
ליאל עבדה
ליאל עבדה
לוהט בסקוטלנד. ליאל עבדה
(צילום: רויטרס)
אליהם יש להוסיף את שון וייסמן, שירד לליגת המשנה בספרד, ושלשום כבש במדי ויאדוליד מול לוגו לפני שהורחק בכרטיס אדום. איך אומרים בגרמנית צרות טובות?

קיבעון אוסטרי

את המציאות החדשה הזו יצטרך רוטנשטיינר לתרגם להצלחה בנבחרת. כולם יודעים שהסיכויים בקמפיין נמוכים עד קלושים, אבל יש רצון לראות התקדמות אמיתית בחלון הנוכחי שבו תפגוש ישראל שלוש נבחרות בשבעה ימים: מחר את איי פארו (חוץ), בשבת את אוסטריה (בית) ובשלישי את דנמרק (חוץ). זה צפוף, אינטנסיבי ואין לרוטנשטיינר יותר מדי זמן לאימונים ותרגולים. מה שכן יש לו, כאמור, זו להקת לגיונרים שנמצאת בכושר בכלל לא רע.
השאלה היא איך ימנף המאמן את המעמד של הלגיונרים לתוצאות בשטח. בנבחרת מכירים את הקיבעון שלו לגבי מערך שלושת הבלמים, למרות שמבין העומדים לרשותו רק אבו-חנא משחק בקבוצה שמשחקת במערך כזה. שאלה נוספת נוגעת לזהבי, שהעונה פורח באיינדהובן כחלוץ יחיד (אחרי שדונייל מאלן עזב לדורטמונד) כשלצידו שני שחקנים בכנפיים ומאחוריו גצה.
5 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
הנבחרת עדיין תלויה בו. זהבי עם בן חיים באיי פארו
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
אמנם זהבי פורח בעידן האוסטרי, אבל במערך של שני שחקני התקפה בלבד, קשה לו יותר. עוד נושא לא פתור קשור לסולומון, שלא אוהב את התפקיד שהעניק לו רוטנשטיינר, כצלע הקדמית יותר בשלישיית הקישור. הוא מעדיף לשחק בכנף, כמו בשחטאר, שם הוא מביא לידי ביטוי את המהירות והדריבל שלו.
כאמור, הרבה לגיונרים בכושר, הרבה אפשרויות ותהייה אחת קבועה: איך מוציאים מהם את המקסימום?