האולימפיאדה עדיין נעדרת מהעיר שבולעת אותה בקלילות. התיירים עוד לא הגיעו, הרחובות לא צבועים אלא באפור הפריזאי הקלאסי ורק המאבטחים שפזורים בעיר, חלקם סמויים, לא נראים מנומנמים. עין בלתי מזוינת יכולה גם להבחין בצלפים על הגגות (בדומה, אגב, למה שהתרחש לא מזמן באירוויזיון במאלמו), אז תכונה ביטחונית לפחות יש.
"בינתיים עוד לא רואים כסף מהאולימפיאדה הזו", אומר הבעלים של פרומז'רי ריקה ומפוארת ברובע השני של פריז. "זו פריז האמיתית פה ממש", הוא מוסיף בנרגנות. "ואם כאן ריק אז האולימפיאדה שלך לא הגיעה לפה". התעצבן קצת הבחור.
3 צפייה בגלריה
פריז 2024
פריז 2024
הרחובות עוד צבועים באפור הפריזאי
(צילום: REUTERS/Tingshu Wang)
המשלחות זרמו אתמול לנמל התעופה שארל דה גול וזכיתי לעמוד עם חלק גדול מהנבחרת האיטלקית בתור להפעלת הקרדיטציות. מצד אחד, עוד שעה של המתנה. מצד שני, הזדמנות לדבר עם נציגי מדינה ידידותית שהעניקה המון נקודות לעדן גולן. מאחוריי בחור בצבעי איטליה שמתרגש יותר מהעובדה שקפטן אלופת אירופה אלבארו מוראטה מגיע למילאן (אי־אפשר היה לפספס) מאשר ממצבו הנוכחי בתור מיוזע (המיזוג חלש) אחרי שלוש שנים של הכנות.
הוא נמנה עם מאמני האתלטיקה של איטליה וטוען שהישראלים גיבורים, "רק אל תצטט את שמי כמובן". הבטחתי. בנוסף, הבחור לא האמין שיש עדיין "בנות ישראליות חטופות בעזה", אז קראנו יחד בגוגל. הוא עדיין לא האמין.
3 צפייה בגלריה
שלטים נגד ישראל
שלטים נגד ישראל
המגמה האנטי ישראלית הרימה ראש
(צילום: REUTERS/Benoit Tessier)

צ'ייסרים של ערק ועמבה

האנטישמית בפריז הרימה ראש, זה ברור, אבל בהתחשב בעיר הריקה כרגע אין לה זכר. השף דן יושע, שותפו של שף המישלן אסף גרניט, מנהל בפועל ארבע מסעדות בפריז: כפרה, טקס הצמחונית, שבור מסעדת המישלן ושאנה, בר יין. מאז 7 באוקטובר גויסו עשרות אנשי צוות למילואים - אבל בקבוצה החליטו שלא לסגור את המסעדות בתקופה כזו. לפני כמה חודשים נתקל יושע באקט אנטישמי, כשפרו פלסטינים שירטטו בגרפיטי "Free Gaza" על הקיר של אחת המסעדות הישראליות והוא מיהר למחוק.
"אנחנו חלק מהמשלחת האולימפית הישראלית בעיניי", הוא אומר. "כולנו בסוף ישראלים. אם נביא מדליות או לא, בעיניי הפעם לא קריטי. העובדה שיש דגלים ישראליים בפריז עכשיו בזכות המשחקים זה בדיוק כמו להגיד במסעדות 'עם ישראל חי'. אנחנו במסעדות לעולם לא נתבייש במי אנחנו ובמקום שממנו באנו. הייתה תקרית לא נעימה לפני כמה חודשים, וזה מאוד מעציב לראות את האנטישמיות מרימה פה ראש, אבל מצד שני זה לא מייצג את הרוב או שמייצג חוסר מודעות. בעולם של טיקטוק ואינסטגרם, מגיעים אלינו סועדים גם מאיראן או לקוחות סורים או מכוויית. אנחנו מקווים שהם יבואו גם באולימפיאדה וידעו שהם טועמים אוכל ישראלי".
3 צפייה בגלריה
השף דן יושע מוחק כתובת בעד פסלטין שרוססה על קיר מסעדה בפריז
השף דן יושע מוחק כתובת בעד פסלטין שרוססה על קיר מסעדה בפריז
השף דן יושע מוחק כתובת בעד פסלטין שרוססה על קיר מסעדה בפריז
(צילום פרטי)
הכותרת
זהב כחול-לבן: החלום האולימפי הישראלי
21:13
ויש לו הבטחה לספורטאים שלנו: "על כל מדליה שתביא ישראל, כולם פה בכל המסעדות, כל הלקוחות, יהיו עם צ'ייסר אחד של ערק וצ'ייסר אחד של עמבה. אנחנו מאוד מקווים שכל אחד שיבוא מהארץ למשחקים האולימפיים יראה בנו בית לתקופה הזו".

"הלב יתפוצץ מגאווה"

טיסת הבוקר לפריז התמלאה בבני המשפחות של שחקני נבחרת הכדורגל, שתפגוש היום את מאלי. זה היה מחזה מרגש לראות את בני המשפחות עומדים כמעט לאורך כל הטיסה (משפחת גאנדלמן הגיעה בהרכב מתוגבר), מדברים על מערכים בעיניים נוצצות וחולמים שהילדים שלהם יביאו מדליה, או לפחות יסחבו מעבר לשלב הבתים. קברניט אל על לא שכח לאחל להם הצלחה ולהזכיר שכולנו מקווים שהחטופים יראו את המשחקים בבית - והמטוס רעד ממחיאות כפיים. הנבחרת האולימפית כולה זכתה אתמול גם לסרטוני וידיאו של ברכות מבני המשפחות, יוזמה מאוד יפה של הוועד האולימפי.
"אנחנו מגיעים הכי מוכנים למשימת חיינו, לאירוע שההיסטוריה מלמדת עד כמה הוא נדיר ועוצמתי", אמר עומרי גאנדלמן. "יש כאן חבורה מגובשת, מוכשרת ורעבה. יהיה מאוד משמח להתחיל עם ניצחון. החוויה האולימפית עד עכשיו נפלאה והיא הולכת ומתעצמת בכל רגע. כאשר ינגנו את התקווה הלב יתפוצץ מגאווה". ואוסקר גלוך סיכם: "זה חלום ענק שמתגשם. אני מאמין בנבחרת ובשחקנים שפה שניתן את הלב על המגרש, ונצליח לשמח במעט את העם שלנו. אל אל ישראל".
צפו בהכנות של נבחרת מאלי לקראת ישראל
(באדיבות ONE)
פורסם לראשונה: 01:30, 24.07.24