אחרי שהסתיימו חצאי גמר גביע הטוטו (או בשמו הלא רשמי, גביע השוקו), הגיע הזמן לדבר על הגביע שבחדר. גביע הטוטו הוא הטורניר השלישי בחשיבותו בכדורגל הישראלי אחרי האליפות וגביע המדינה, אך כידוע המפעל לא מצליח להתעלות ולסחוף את הקהל הרחב אחריו, וזה ניכר בשיעור הרייטינג הנמוך בטלוויזיה ובשיעור ההגעה הנמוך עוד יותר למגרשים.
במדינות רבות בעולם, טורניר גביע הטוטו נקרא גביע הליגה, league cup ,שכן הוא טורניר פנימי של כל ליגה וליגה בנפרד ומכאן שמו. השאלה המתבקשת: אם בכל העולם הגביע נקרא גביע הליגה, ומצליח אף למלא מגרשים, למה אצלנו בישראל מתעקשים לקרוא לו גביע הטוטו?! הוא גביע ליגה לכל דבר ועניין. תארו לעצמכם שגביע המדינה היה נקרא גביע חיש גד, ולא זאת בלבד, על הגביע עצמו היה מתנוסס בגאון הכיתוב "חיש גד" כהתרסה.

1 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו
מכבי חיפה עולה לגמר גביע הטוטו
(צילום: עוז מועלם)

מיתוג בבסיסו הוא תחושת בטן, מחשבה אינסטינקטיבית בלתי נשלטת של קהל כלפי מוצר מסוים. אם רוצים להפוך את גביע הטוטו למוצר נחשק יותר, זה לא מספיק להעניק מענקי דירוג לקבוצות או תמריץ כספי עבור ניצחונות לבעלי הקבוצות, זה לא יביא קהל. אז מה כן? הגיע הזמן להעניק תמריץ תדמיתי לגביע עצמו ולאוהדי הקבוצות 'שמן הסתם לא מתומרצים ממענקים כספיים, אלא מאתוס ונרטיב ספורטיבי והישגי של הקבוצה שלהם. תמריץ כזה שיגרום לאוהדים ללכת אחרי זכיhה בגביע הליגה עם ראש מורם וחזה מנופח.
בעונת 1984/1985, בה הציגה ההתאחדות טורניר גביע ליגה חדש שבו שיחקו הקבוצות בשתי הליגות הבכירות (לאומית וארצית), כלל לא היה תכנון לקרוא לו גביע הטוטו. אלא שבעונת 1985/1986 החליטה המועצה להסדר ההימורים בספורט לפרוס את חסותה על הגביע בתנאי שייקרא גביע הטוטו, וכך חטפה את שמו והוציאה מהגביע את כל הערך הספורטיבי שלשמו הוא נוסד.
מאז, בניסיון להחיות את הגביע ולצקת לתוכו ערך ספורטיבי, פורמט הטורניר שונה פעם אחר פעם, עד שבעונת 2018/2019 הוחלט לשנותו שוב ולהפוך את הפורמט לטורניר קדם עונה. בעונת 2020/2021 שונתה השיטה שוב למצומצמת יותר, המכילה את מסלול אלוף האלופים (העפלה ישירה לחצי הגמר) ומסלול הליגה (העפלה לחצי הגמר דרך הבתים).
כמובן שכל הניסיונות נועדו לכישלון חרוץ, או בשפת הכדורגל, להחמיץ את מסגרת השער. אם אתם, קברניטי הטוטו (מועצת ההימורים של הספורט בישראל), רוצים שהקהל יחלום בלילות על גביע הטוטו כמו שהוא חולם על גביע המדינה, שנו את שם הגביע לאלתר לגביע הליגה או לפחות לגביע הטוטו ליגה. המילה ליגה חייבת להיות חלק מהנרטיב של הזכייה בגביע, רק כך נוכל אנחנו האוהדים לשמוח ולהתגאות שזכינו בגביע ספורטיבי (גם אם השלישי בחשיבותו) ולא בגביע מסחרי.
באופן פרדוקסלי, דווקא פה לא מדובר בהימור אלא בזכייה בטוחה של כולם: האוהדים, הקבוצות ומעל כולם הטוטו שיצליח לייצר סוף סוף גביע אטרקטיבי נחשק ומושך קהל תחת חסותו.
* הכותב הוא אוהד מכבי חיפה ובעלים של משרד הפרסום "אדיקט ישראל", שופט פרסום בארץ ובעולם, כותב ומרצה למיתוג ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך.

אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.

.