כשג'יימס טברנייר ירד ב-2015 עד לליגת המשנה בסקוטלנד, כל חלומותיו על השגת תהילה אירופית נחשבו להזויים. מי אז שמע עליו? אף קבוצה בכירה לא הסתכלה לכיוונו. המגן הימני נראה היה כמי שמוכן לקריירה בליגות הנמוכות בממלכה.
והנה, שבע שנים חלפו ואותו טברנייר יעלה הערב (רביעי, 22:00) - כקפטן גלזגו ריינג'רס - להופעה בגמר הליגה האירופית מול איינטרכט פרנקפורט. טרבנייר? גמר אירופי? היום זה כבר לא מוזר, בטח לא לאוהדי ריינג'רס.
4 צפייה בגלריה
ג'יימס טברנייר חוגג כיבוש שער
ג'יימס טברנייר חוגג כיבוש שער
רחוק משחק אחד מהנפת גביע אירופה. טברנייר
(צילום: GettyImages)

זיווג משמיים

הריצה של גלזגו ריינג'רס לגמר הליגה האירופית כמעט דומה בצורה מושלמת לדרך שעשה הקפטן שלה - שחקן שלא רבים הימרו עליו כאחד שיכול להיות במעמד הזה, בעודו מלך שערי המפעל העונה עם 7 כיבושים - ועד מעמדת המגן הימני (!). את תחילת דרכו עשה האנגלי בן ה-30 במדי קבוצת הנוער של לידס יונייטד, ממנה עבר לניוקאסל יונייטד ב-2008.
החיבור בין טברנייר ל"מגפייז" נכשל מהרגע הראשון והוא כמעט ונמחק מהרוטציה, מה שגרם לו לצאת למסע השאלות בליגות הנמוכות באנגליה, בקבוצות כמו גייטסהד, קרלייל יונייטד, שפילד וונסדיי, מילטון קינס דונס, שרוסברי טאון ורות'רהאם יונייטד. וכל זאת בתוך שלוש שנים בלבד.
4 צפייה בגלריה
ג'יימס טברנייר במדי ניוקאסל יונייטד
ג'יימס טברנייר במדי ניוקאסל יונייטד
טברנייר במדי ניוקאסל. כישלון מהרגע הראשון
(צילום: GettyImages)
לאחר מכן, מצא את עצמו המגן בוויגאן, ממנה יצא לעוד השאלה לא מוצלחת בבריסטול סיטי. רבים היו מתייאשים ומניפים דגל לבן, אבל לא טברנייר, שרגע לפני יום הולדתו ה-24, ב-20 ביולי 2015, עבר לסקוטלנד – למדים הכחולים של גלזגו ריינג'רס. רק שזו לא הייתה אותה ריינג'רס שאנחנו מכירים היום.
המעבר לאצטדיון אייברוקס היה מפגש בין שחקן בשפל הקריירה לבין מועדון פאר שהיה שרוי במשבר ענק בעקבות פירוק וירידה עד לליגה הרביעית. חמישה ימים לאחר הצטרפותו, כבש טברנייר שער בהופעת הבכורה שלו מבעיטה חופשית בניצחון 2:6 נגד היברניאן בסיבוב הראשון של גביע האתגר הסקוטי. עד מהרה היה נראה כי מדובר בזיווג משמיים, בטח לאחר שהמגן ההתקפי, היה זה שכבש את השער ששלח את מועדון הפאר הסקוטי בחזרה לפרמיירשיפ הסקוטית וסיפק בכך טעימה ממה שעתיד לבוא. השחקן עם החולצה מספר 2, הפך מאז לאחד המגנים הימניים המסוכנים ביותר באירופה. איך שגלגל מסתובב לו.
4 צפייה בגלריה
ג'יימס טברנייר חוגג כיבוש שער
ג'יימס טברנייר חוגג כיבוש שער
סקורר מעמדת המגן הימני
(צילום: GettyImages)
ואכן, לא יהיה זה מופרך לחשוב כך מכיוון שמספר הכיבושים של טברנייר מזכיר יותר את זה של קשרים וחלוצים מהרמה הגבוהה ביותר. אשתקד כבש 16 שערים (ובישל עוד 11) יותר מכל שחקן אחר של גלזגו ריינג'רס - וכל זה כשהוא עונד את סרט הקפטן על זרועו ומוביל את קבוצתו לזכייה באליפות, שקטעה תשע הנפות רצופות של היריבה המרה סלטיק.
"תמיד הסתכלתי על מרסלו או דני אלבס כמודל לחיקוי. גם קאפו היווה עבורי דוגמה", אמר טברנייר. "כשהייתי הרבה יותר צעיר, אהבתי לראות את הברזילאים משום שהם שיחקו בסגנון התקפי". טברנייר הוכתר אשתקד אף כשחקן העונה בליגה הסקוטית ונמנה על חוליית הגנה שלא ספגה 7 משחקים ברציפות. "די להזכיר את טרנט אלכסנדר-ארנולד, ריס ג'יימס ורוברטו קרלוס כדי לראות איך מגינים תוקפים מאוד בשיטת המשחק המודרנית", אמר טברנייר.

ותודה לסטיבי ג'י

למרות ש'הכחולים' הגיעו למעמד גמר הליגה האירופית תחת הנהגתו של המאמן ג'ובאני ואן ברונקהורסט, טברנייר מבהיר כי הוא לא היה מגיע לאן שהגיע לולא מאמנו הקודם, סטיבן ג'רארד, שמינה אותו ביולי 2018 לקפטן הקבוצה, לאחר שראה בו דמיון לכמה מהשחקנים הגדולים עימם שיחק המנג'ר בתקופתו בליברפול ובנבחרת אנגליה.
4 צפייה בגלריה
ג'יימס טברנייר וסטיבן ג'רארד
ג'יימס טברנייר וסטיבן ג'רארד
האיש ששינה לו את הקריירה. טברנייר עם סטיבן ג'רארד
(צילום: GettyImages)
כשאגדת ליברפול עזב לאסטון וילה, אמר המגן האנגלי בגילוי לב: "השגנו כל כך הרבה ביחד. צמחנו והצלחנו יחד, כי גם דרשנו יותר אחד מהשני. אבל הכי חשוב התפתחנו להיות טובים יותר על המגרש ויותר מכך, להיות אנשים טובים יותר. המועדון נמצא במקום טוב יותר, בזה אין לי ספק".
ועכשיו: נחזור להווה. גלזגו ריינג'רס רחוקה משחק אחד מהנפת גביע אירופי ראשון מזה 50 שנה (זכתה בגביע אירופה למחזיקות גביע בעונת 1971/72). איינטרכט פרנקפורט תהיה היריבה הגרמנית השלישית שהסקוטים יתמודדו מולם במפעל השני בחשיבותו באירופה (הותירו את בורוסיה דורטמונד ואת לייפציג מאחור, כשטברנייר כובש במשחקים הללו ארבעה שערים).
מדהים לחשוב שהוא טרם לבש את מדי נבחרת 'שלושת האריות', אבל הנפת הגביע הערב באצטדיון רמון סאנצ'ס פיחואן שבסביליה תשים חותם על טברנייר כעל הדבר הגדול הנוכחי. כך שגם גארת' סאות'גייט, מאמן נבחרת אנגליה, כבר לא יוכל להישאר אדיש לכוכב הכדורגל הזה.