השנה היא 1993 בואך 1994. מכבי חיפה בעונה היסטורית, נבחרת ישראל מנצחת את צרפת. בפארק דה פראנס ראובן עטר. כפר בלום, קצפת, עדי גורדון שם 35 על הראש של נבחרת יוון. גיבורים שהיו באמת. ואי שם, בראשית ימי הכבלים והטלוויזיה הרב-ערוצית, התגלו אלינו גיבורים מסוג אחר – מתאבקים.
יום שישי. אבא ואמא עוד עבדו היום (תאמינו או לא אבל לפני 30 שנה הרוב עבדו ביום שישי) והם הולכים לישון צהריים. הבייביסיטרים שלך לשעה הקרובה – ברט הארט, רייזר ראמון, אנדרטייקר, יוקוזונה, באם באם ביגלו, טקאדה, ימזקי וגארי אולברייט. WWF ובושידו "ההיאבקות האמיתית". על אף ששנים אלה מסמנות את ראשיתן של "השנים השחורות" ב-WWF שהגיעו אחרי כעשור של התפוצצות בלתי נתפסת בהובלתו של האלק הוגאן, את הילד והנער הישראלי זה לא עניין כהוא זה. אל תנסו את זה בבית? הצחקתם אותנו. אין אח קטן בישראל שלא מצא את עצמו בשארפשוטר, נאנק מכאבים ומתחנן לאחיו הגדול שיפסיק. אין כרית שלא חטפה סופלקס אימתני, ואין קפיץ במיטה של ההורים שנשאר במקומו. רוך ותמימות של פורקן נעורים.

1 צפייה בגלריה
וינס מקמהון
וינס מקמהון
וינס מקמהן
(צילום: AP)

נכון, גם אז היה ידוע לכולם שמדובר בהצגה. אבל בניגוד לימינו אנו בו כל פרט מידע נמצא במרחק מספר לחיצות בטלפון, אז לא ידענו על הענף כמעט שום דבר. לקס לוגר? מי ידע על הקריירה ב-WCW לפני שהוא הרים את יוקוזונה. האלק הוגאן נעלם אחרי ההפסד במלך הזירה 1993? אף אחד לא ראה או שמע לאן. מה שלא הופיע לנו מול המרקע לא היה קיים בכלל. וזה נכון גם לגבי וינס מקמהן, שבשבילנו היה בסך הכול השדר של הקרבות.
ובכן, שנים לאחר מכן התברר לנו כי אותו שדר הוא ה-WWF כולו – הבעלים הבלתי מעורער ששבר את מודל הטריטוריות האמריקאי בהיאבקות תוך דריסה חסרת מעצורים של כל ארגון מתחרה, גאון תקשורת שהשכיל לעשות שימוש נרחב בפלטפורמת ה-Pay Per View, המחליט הבלעדי על כל קו עלילה, ובהמשך גם בתור מר מקמהן - דמות של ממש המופיעה פעמיים בשבוע על המרקע ונלחמת כדרך קבע בנמסיס הבלתי מעורער שלו סטון קולד סטיב אוסטין.
השימוש במקמהן כדמות בהצגה שלו עצמו הייתה לאחת מהסיבות המרכזיות לניצחון של ה-WWF על ארגון ה-WCW ואיל התקשורת העומד בראשה טד טרנר. מי לא יירצה לראות את הבוס המתעלל נשטף בזרנוק בירה ומסיים בסופו של דבר בפרצוף אומלל כשידו על התחתונה? בענף שבו המציאות והדמיון מעורבבים גם כך, הטירוף שהכניס מקמהן הדמות לתוך המערכה הזניק את ה-WWF בשלהי שנות ה-90 חזרה לפופולריות האדירה שהייתה נחלתה כעשור לפני כן. לזכותו של מקמהן ייאמר שהוא לא עמד מנגד. הוא נראה כמו מתאבק, ואף חטף כמו מתאבק. נפילות על שולחנות, כיסאות לראש, עמידה בצד הלא נכון של תרגיל מסיים מכל מתאבק בכיר בארגון. נאה דורש נאה מקיים.
ובתוך כל הגאונות היה גם הטירוף. תנאי העסקה בלתי סבירים, עירוב בני משפחתו בקווי עלילה מטרידים, ביזוי נשים כעניין שבשגרה ושבירת כל מוסכמה חברתית, דתית ותרבותית כאחד, הוכיחו כי מאחורי ההצלחה הבלתי נתפסת בעשר אצבעות, מסתתר צד אפל. בעשר השנים האחרונות מקמהן עוד היה חלק בלתי נפרד מהארגון, אבל הדמות שלו על המסך כבר הופיעה לעיתים רחוקות. הגאונות שהייתה בעבר מנת חלקו הפכה לדעת רוב חובבי הענף לניתוק הולך וגובר מהמציאות המדומיינת אותה הם היו רוצים לראות, אך גם בשלהי העשור השמיני לחייו הוא נשאר נאמן לדרך היחידה שהוא מכיר – הדרך שלו.
בשנת 2022 עזב מקמהן את הארגון לתקופה מוגבלת לאחר בחינה פנימית של סדרת תלונות על הטרדות מיניות מצידו הכללה תשלום דמי שתיקה בהיקפים רחבים, שבסופה הודיע מקמהן על פרישה. אך כמו מר מקמהן, הדמות שחזרה למסך לאחר כל קו עלילה מופרך, גם הפעם חזר מקמהן בדלת הקדמית לאחר חצי שנה, כשזמן קצר לאחר מכן אף הוביל את ה-WWE למיזוג סנסציוני עם חברת אנדוור המחזיקה ב-UFC, תחת חברת האם TKO.
והנה, דווקא לאחר שהייתה תחושה כי מקמהן יעזוב את הארגון רק ביום מותו, תביעה אזרחית שהוגשה על-ידי עובדת לשעבר בארגון נגדו ונגד גורמים אחרים, בה נחשפו האשמות חמורות ביותר אשר מפאת גיל הקוראים לא ניתן לפרטן, הובילה את מקמהן להודיע על פרישה מ-TKO בתוך ימים ספורים. נכון לכתיבת שורות אלה הפרשה עוד רחוקה מלהסתיים, בפרט שהטענות נגד מקמהן עברו לבחינה פדרלית. באחד מהפרקים של WWF Smackdown משנת 2000, זכור במיוחד פרומו סוריאליסטי של מקמהן בו הוא מציג לקהל את "כל האמת בפרצוף" כמו שנאמר. בסיומו של אותו פרומו אומר מקמהן לקהל ההמום את המשפט הבלתי נשכח הבא:"Life sucks, and then you die". לפחות לגבי עצמו הוא לא טעה. ב-25 בספטמבר עתידה לעלות בנטלפיקס סדרה בת 6 חלקים אודותיו של מקמהן - שווה לראות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.