אחרי שבטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים הקודמים בטוקיו הייתה דקת דומייה לאזכור חללים – שבמהלכה הוזכרו גם י"א נרצחי אולימפיאדת מינכן לצד קורבנות הקורונה - ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי בטקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז המחווה לא תחזור על עצמה.
במשך 39 שנים לא הוזכר טבח הספורטאים הישראלים בשום אולימפיאדה. ואז הגיעו המשחקים בטוקיו, ויו"ר הוועד האולימפי תומאס באך דיבר בטקס הפתיחה על קורבנות מינכן. הוא אף הזמין לטקס שתיים מהאלמנות, אנקי שפיצר ואילנה רומנו, הבטיח להן "הפתעה", והן אכן התרגשו כשהבינו כי סוף־סוף תהיה התייחסות רשמית לאסון שפקד אותן.
3 צפייה בגלריה
תומאס באך
תומאס באך
המחווה לא תחזור על עצמה. באך
(צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
בעוד שחלק ממשפחות הנרצחים בירכו על הצעד, היו גם משפחות אחרות שטענו כי מדובר ב"אזכור מכובס", שבו באך לא הזכיר בצורה את הרצח, ואף התרעמו על כך שהחללים הוזכרו באותה נשימה עם קורבנות המגפה ודקת הדומייה הוקדשה לא רק להם.
למרות חילוקי הדעות בנוגע לדרך שבה בוצע הצעד, רוב המשפחות קיוו שההתייחסות לטבח תהפוך לנוהג קבוע. אולם בשנה שבה ישראל מתמודדת עם תוצאות המלחמה בעזה, ולאור כוחן של המדינות המוסלמיות בוועד האולימפי הבינלאומי, זו כנראה הייתה תקווה מופרזת – בעיקר כשהמשחקים מתקיימים במדינה רוויית אנטישמיות כמו צרפת.
שושנה שפירא, אלמנתו של חלל מינכן עמיצור שפירא ז"ל, שלחה לבאך מכתב ובו בקשה להמשיך בהנצחת החללים גם בפריז. במכתב ששלח לה באך, אשר נחשף עכשיו ב"ידיעות אחרונות", השיב לה יו"ר הוועד האולימפי: "למרות שנשקול את הצעתך, עלינו לקחת בחשבון כי חזרה על רגע אמוציונלי שכזה עלולה להפחית מערכו ומהשפעתו. אם האזכור יהפוך לחלק שגרתי מהטקס, אנו מסתכנים בכך שהוא כבר לא יהיה מיוחד ומכובד כפי שכולנו היינו רוצים".
3 צפייה בגלריה
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
אילנה רומנו ואנקי שפיצר
אילנה רומנו ואנקי שפיצר בטקס הפתיחה בטוקיו
(צילום: הוועד האולימפי הישראלי)
אם לא די בכך, חללי מינכן לא יזכו אפילו לכבוד המינימלי שקיבלו לפני אולימפיאדת טוקיו. הוועד האולימפי הישראלי מקיים טקסים לזכרם לפני טקסי הפתיחה. אולם הפעם, משטרת פריז הודיעה כי ממניעים ביטחוניים לא ניתן לקיים במועד זה את הטקס, שאמור היה להיערך בהוטל דה־ויל, בית העירייה. לכן, הוא יתקיים לראשונה רק אחרי שהמשחקים כבר החלו, בבית שגריר ישראל בפריז.
עוד נודע כי מחר צפויה מגה־הפגנה של ארגונים פרו־פלסטיניים רבים שמוחים על השתתפותה של ישראל בטקס הפתיחה של המשחקים. ממול תתקיים הפגנה של הקהילה היהודית. האירוע, שיתקיים בכיכר הרפובליקה, עתיד להיות מאובטח בצורה חסרת תקדים על ידי המשטרה המקומית. כרוזים רבים הופצו ברחבי פריז וקראו להגיע להפגנה נגד ישראל. מנגד, מארגני ההפגנה הפרו־ישראלית שלחו הזמנה שבה נכתב: "בואו נעזור לספורטאים הישראלים וניתן למי שמצטיינים בלהסית, לשנוא, ולפלג על גבם של היהודים את מדליית הזהב באנטישמיות. זו תהיה ההזדמנות להזכיר לכולם את ערכי הספורט".
3 צפייה בגלריה
י"א חללי מינכן
י"א חללי מינכן
י"א חללי מינכן
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, הוועד האולימפי הפלסטיני שיגר מכתב לוועד האולימפי הבינלאומי ודרש למנוע מישראל להשתתף באולימפיאדה כולה. במכתב נטען כי ישראל הפרה החלטה שאומצה באופן רשמי על ידי העצרת הכללית של האו"ם, לפיה יש לקיים הפסקת אש בזמן המשחקים האולימפיים והמשחקים הפראלימפיים.
גם משרד החוץ האיראני פירסם הודעה רשמית, שבה נאמר כי "ספורטאים ישראלים לא ראויים להיות נוכחים באולימפיאדת פריז בגלל מלחמתם נגד החפים מפשע בעזה". עוד נכתב בהודעה כי "קליטתה של משלחת משטר הטרור והאפרטהייד הציוני במשחקים פירושה מתן לגיטימציה לרוצחי ילדים".
המשפחות מברכות את הספורטאים הישראלים
(צילום: הוועד האולימפי)
הכותרת
זהב כחול-לבן: החלום האולימפי הישראלי
21:13
פורסם לראשונה: 01:30, 24.07.24