ארבעה טניסאים נותרו באליפות אוסטרליה ונראה שהמתיחות הפוליטית גבוהה מתמיד. הסרטון בו מופיע סרג'אן ג'וקוביץ' (אבא של נובאק) כמי שמביע תמיכה ברוסיה גרם לרעש גדול בעולם הטניס כשרבים קראו לשלול ממנו את אשרת הכניסה לטורניר.
מי שהתעצבן מאוד מפרשיית סרג'אן ג'וקוביץ' היה טניסאי העבר האוקראיני אלכסנדר דולגופולוב, שכתב בטוויטר: "גועל נפש. 'להפריד פוליטיקה מהספורט' הם אמרו. אין שום סיבה שייתנו לאנשים האלה להיכנס לטורנירי טניס, כולל את אבא של נובאק ג'וקוביץ' (תייג אותו), אם הם משבחים ומהללים משטר רצחני".
4 צפייה בגלריה
סרג'אן ג'וקוביץ', אביו של נובאק ג'וקוביץ', עם לאומנים רוסים
סרג'אן ג'וקוביץ', אביו של נובאק ג'וקוביץ', עם לאומנים רוסים
סרג'ן ג'וקוביץ' עם המפגינים הפרו רוסים
(צילום: מתוך טוויטר)
לפי הדיווחים באוסטרליה, איגוד הטניס המקומי מודאג מאוד והעביר אזהרות ברורות לשחקנים ולאלה שמלווים אותם שיימנעו מ"מצבים עם פוטנציאל התלקחות". עיתונאית הטניס הצרפתייה קרול בושאר הגיבה לדברים וכתבה: "אני מצטערת, אבל הם לא צריכים להזהיר את סרג'אן ג'וקוביץ' אחרי זה. הם צריכים לשלול ממנו את אשרת הכניסה לטורניר. זו שערורייה".
ויקטוריה אזרנקה, שבעצמה שיחקה תחת דגל ניטראלי לאורך הטורניר, אמרה אחרי ההפסד בחצי הגמר: "אני לא יודעת מה זה קשור לנובאק. התקריות האלה לא קשורות לשחקנים, אבל אתם ממשיכים לגרור את השחקנים לתוך זה. מה המטרה כאן? אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלות, לא אותי".
אוליבר בראון כתב בטלגרף שנובאק ג'וקוביץ' הוא קורבן נוסף של אב "בעייתי" בטניס ושזו לא אשמתו. "הלחץ עליו רק יגבר בשל ההתנהגות של סרג'אן וכבר עכשיו מדברים על זה שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ. אבל צריך לזכור שג'וקוביץ' כבר הראה שהוא רחוק מלהיות מעריץ של פוטין. בימי המלחמה הראשונים הוא שלח הודעה לסרגיי סטחובסקי, הטניסאי האוקראיני שהצטרף לכוחות הלוחמים, וכתב לו: "אני חושב עליך ומקווה שהכול יירגע בקרוב. בבקשה תיידע אותי אם אני יכול לעזור במשהו, עזרה כספית או כל עזרה אפשרית אחרת". סטחובסקי הודה לו על כך שהרים את רוחם של האוקראינים". אגב, אותו סטחובסקי העלה באינסטגרם את הסרטון של סרג'אן וכתב: "אני ממש לא מופתע" אחרי התקרית.
4 צפייה בגלריה
ויקטוריה אזרנקה
ויקטוריה אזרנקה
הגיבה באגרסיביות לשאלה. אזרנקה
(צילום: EPA)
בראון הוסיף: "ההתנהגות של ג'וקוביץ' האב גרמה לתקרית דיפלומטית ושגריר אוקראינה באוסטרליה כבר גינה את ההפגנות הפרו-רוסיות כשערורייה. מלבורן פארק (המתחם של אליפות אוסטרליה) כבר חווה אירועי אלימות בלקנים כשב-2007 150 סרבים וקרואטים התקוטטו שם. אבא של ג'וקוביץ' קרא לסרבים לצאת לרחובות כדי להגן על הבן שלו בשנה שעברה, אבל הוא עדיין לא בליגה של האבות של ילנה דוקיץ' או ברנרד טומיץ'. הוא אמר בשנה שעברה ש'הם צלבו את ישו, עכשיו הם צולבים את נובאק', אבל אני עדיין מתעקש שלא צריך להעניש את הבן על חטאי אביו".
גם מעריציו של ג'וקוביץ' ברחבי העולם לא נותרו אדישים לאירוע של האב ורבים מהם הביעו תמיכה. אחד מהסרבים שחיים באוסטרליה כתב: "אלפי מעריצים פנו אל סרג'אן והוא הסכים בנדיבות להצטלם עם הרבה מהם. לא היה לו מושג לגבי הדגלים ובמי האנשים האלה תומכים. זו לא העבודה שלו לבדוק אילו דגלים מותר להכניס ואילו אסור. זה עוד ניסיון עלוב לשבור את נובאק". מעריצה נוספת של ג'וקוביץ' כתבה: "ראיתי את התקרית הזאת כי הייתי שם. אבא של נובאק הגיע לאזור השחקנים ואז האנשים האלה עצרו לתמונה. הם פתחו את הדגלים והוא לא יכול היה לראות אותם. הוא הצטלם עם כמה אנשים שעצרו אותו". ברשתות גם העלו סרטונים של סרג'אן משלבים מוקדמים יותר של הטורניר כשהוא פוגש וחוגג עם מעריצים של בנו ואפילו נפגש עם אוהדת מיתולוגית בשם באבא, שהתרגשה מאוד לראות אותו.
סוגיית סרג'אן ג'וקוביץ' היא לא העניין הפוליטי היחיד בטורניר. אחרי הניצחון שלו ברבע הגמר, קארן חצ'אנוב ניצל את הטוש והמצלמה וחתם עליה "תמשיכו להאמין כל הדרך עד הסוף. ארצאח, החזיקו מעמד". בסיבוב שלפני כן, הוא כתב על המצלמה: "ארצאח, הישארי חזקה". חצ'אנוב הרוסי ממוצא ארמני התייחס לאזור נגורנו קרבאח, שהיא מובלעת ארמנית בתוך אזרבייג'אן, בה היו כבר שתי מלחמות בין שתי המדינות.
4 צפייה בגלריה
צופה באליפות אוסטרליה עם חולצת תמיכה בצבא הרוסי
צופה באליפות אוסטרליה עם חולצת תמיכה בצבא הרוסי
צופה באליפות אוסטרליה עם חולצת תמיכה בצבא הרוסי
(צילום: EPA)
"יש לי שורשים ארמנים", הסביר חצ'אנוב, "מהצד של אבא שלי, מהצד של סבא שלי, אפילו מהצד של אמא שלי. אני חצי ארמני. אני לא רוצה להיכנס ליותר מזה, רק רציתי להראות עוצמה ותמיכה לעם שלי. זה הכול".
אם מישהו חשב שזה הסוף, אז זה ממש לא היה הסוף. איגוד הטניס האזרי שלח מכתב מחאה לאליפות אוסטרליה ואיגוד הטניס הבינלאומי. "איגוד הטניס האזרי שלח מכתב מחאה לאיגוד הטניס העולמי בנוגע לפרובוקציה נגד אזרבייג'אן באליפות אוסטרליה", נכתב בהודעה מטעמם, "קארן חצ'אנוב, ספורטאי רוסי ממוצא ארמני, משך תשומת לב עם פעולת השנאה שלו. המכתב של איגוד הטניס האזרי הציג עובדות ומסמכים חוקיים לגבי הפרובוקציה נגד אזרבייג'אן. האיגוד שלנו מגנה את הפעולה הזו ודורש שהשחקן ייענש. אנחנו קוראים לאיגוד הטניס העולמי לנקוט בפעולות קשות כדי למנוע את הישנות המקרים".
גם דולגופולוב לא נשאר אדיש למסר של חצ'אנוב, העלה את צילום המסך עם המסר וכתב: "אלה שאומרים שהפוליטיקה היא מחוץ לספורט חיים בסרט. זה מעולם לא היה, היא לא מחוץ לספורט עכשיו והסרטון של סרג'אן ג'וקוביץ' ברור, ממש כמו גם התמונה".
4 צפייה בגלריה
קארן חצ'אנוב טניסאי רוסי
קארן חצ'אנוב טניסאי רוסי
מביע תמיכה בארמניה. חצ'אנוב
(צילום: AFP)
חצ'אנוב, שגם ביקר לפני שנה וחצי בארמניה, פרסם סרטון, בו הוא אומר: "מה זה אומר מבחינתי להיות ארמני? זה אומר לאהוב ולזכור את מה שאבותינו נלחמו עליו, לעזור למולדת ההיסטורית שלהם". זה בין היתר מה שהוביל אוהדים רבים עם דגלי ארמניה למשחקים של חצ'אנוב במלבורן.
עכשיו, ממש לפני ששלב חצי הגמר יוצא לדרך, נראה שהמתיחות הפוליטית במלבורן גבוהה וזה עוד לפני שדיברנו על הקהילה היוונית הגדולה שתגיע לתמוך בסטפנוס ציציפאס. לנו נותר לקוות שהכול יעבור בשלום, אבל ספק רק אם זה יקרה.