רוני לוי מאמן 20 שנה, והעונה הוא הציב את הפועל חיפה במקום השני בליגה ומקדים את מכבי חיפה לה מאמן חסר ניסיון. יוסי אבוקסיס מאמן 15 שנה, מנוסה, מוציא תיקו ב-10 שחקנים נגד דגו, מאמן לא מנוסה. חזן מאמן לא מנוסה ונכשל, וכך גם אלי לוי ורן קוז'וך. אני מאמין שלמאמנים לא מנוסים אין מקום בליגת העל ובשום קבוצה.
מה שראינו במשחק בין בית"ר של הבעלים המצליח ברק אברמוב ואבוקסיס האוטוריטה לבין מכבי חיפה, הוא הגנת ברזל ירושלמית, קו מאז'ינו שלא נפרץ. לא היה ברור מה מכבי חיפה עושה, קבוצה מפוזרת, לא מאורגנת, אין לדגו מה להעניק לה.

1 צפייה בגלריה
רוני לוי הפועל חיפה קריית שמונה
רוני לוי הפועל חיפה קריית שמונה
רוני לוי
(צילום: נחום סגל)

יענקל'ה החליט לא נכון בקיץ, ולכן מכבי חיפה יצאה ממאבק האליפות. במקום למנות את רב"ש שעושה חיל בקפריסין ומצליח שם, הוא לקח החלטה שאפשר להסביר אותה רק בכך שהוא רוצה בעצמו לקבוע את מהלך העניינים בהרכבים ובאימונים. יענקל'ה לא אוהב אוטוריטות. מאמן לא ראוי מקבל את משרת האימון הכי נחשקת ונכשל.
זה דומה למצב בו גיא לוזון בא להפועל ת"א ב-2007, נכשל כישלון ידוע מראש כשהקבוצה לא פגעה ממטר, ופוטר לאחר 10 מחזורים למרות שעלה לליגה האירופית עם שער אדיר של ראובן עובד הגדול בסולנה. הפועל הבינה את הטעות מהר מאוד ומיהרה למנות את אלי גוטמן הוותיק להציל את הקבוצה כדי שלא תרד ליגה. גוטמן בא ועשה סדר, ואחרי שהתייצבה הפועל זכתה בסגנות, בדאבל, עלתה לליגת האלופות והגיעה עד שמינית גמר הליגה האירופית, שם סיימה במקום הראשון בבית, כולל ניצחון אדירים על סלטיק, בנפיקה והמבורג בשנים האלו. גוטמן הביא 30 שנות אימון להפועל, וכך הפך את הקבוצה מהאחרונה בליגה בעידן לוזון לאימפריה של כדורגל.
במכבי חיפה עשו הפוך - מינו מאמן לא מתאים על מנת שיישמע להוראות הבוס והמנהל המקצועי. במקום לשלוח אותו הביתה לאחר התבוסה ליאנג בויז, מחכים איתו. מאמנים עתירי ניסיון יושבים בבית - השריף, קשטן, שלמה שרף, בחו"ל עובדים גרנט, מרקו בלבול, רב"ש, ניר לוין מחכה, ראובן עטר אימן 20 שנה והצליח נהדר בנתניה ובבית"ר (למרות שמאז נכשל במכבי חיפה ולא מצליח לשקם את קריירת האימון שלו). כל אלה עדיפים על המאמנים של היום.
פעם היה דור מאמנים אדיר, אליטות, מקצוענים שלא ניתן היה להחליפם, מועדון סגור למאמני-על. לא היו לוקחים סתם מאמן לאמן במכבי חיפה. ועכשיו, כשהדרבי מתקרב, רוני לוי מביס את דגו בנקודות, בניהול קבוצה ובבניית קבוצה. המאמן הישראלי הכי טוב בליגה. הפערים באים לידי ביטוי כל העונה ויבואו לידי ביטוי בדרבי.
העונה של מכבי חיפה נגמרה. אם היא לא תביא מאמן מנוסה, המקסימום יהיה פלייאוף עליון. יעקב שחר לא מינה את קשטן בכל העשור בו לא לקחו כלום, כי הוא רצה לשלוט ולא רצה מאמן מעל הקבוצה. בכר כן היה אוטוריטה, אין לו מחליף במכבי חיפה, ועכשיו שחר צריך לחשב מסלול מחדש. מאמן מנוסה היה מוציא יותר מהסגל הזה ומחבר את הקבוצה מחדש.
ישנם מקרים נדירים: בנאדו סיים עונה אחת במקום השני, סקאלוני לקח מונדיאל עם ארגנטינה בזכות מסי, אבל מאמנים צעירים חסרי ניסיון בדרך כלל לא פוגעים ממטר. למנצ'סטר יונייטד וברצלונה קשה מאוד למצוא אנשי מקצוע ראויים, ריאל חזרה לעצמה כי הלכה על קבלן התארים אנצ'לוטי, גם באיירן נהנתה בעבר מעונת שיא בזכות ההקפצה המחודשת של יופ היינקס.
בעלי הקבוצות צריכים לעצור את התופעה החדשה של לקחת בובות לאימון ולשלוט בהן. זה לא עובד, הקבוצות נחלשות. צריך להחזיר את המאמנים הוותיקים והמנוסים לליגה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.