3 צפייה בגלריה
סמולוב, מדבדב ואובצ'קין
סמולוב, מדבדב ואובצ'קין
סמולוב, מדבדב ואובצ'קין
(צילום: AP ו-gettyimages)
המחאה נגד פלישת ולדימיר פוטין לאוקראינה מגיעה גם מבית. לפני פחות משבוע שמענו על אלפי מפגינים אמיצים שהתעלמו מאיומי המשטר ויצאו לרחובות מוסקבה וסנט פטרסבורג כדי להגיד את דברם. מסתבר שהם לגמרי לא לבד. גם חלק מהספורטאים הרוסים עושים הכל כדי לסיים את הפלישה הרוסית לאוקראינה.
וכן, גם כאלה שאפילו פוטין עצמו הופתע מכך שהשמיעו את כולם. למשל אלכס אובצ'קין, יש שיגידו הספורטאי המוכר והפופולרי ביותר ברוסיה. "די כבר עם המלחמה", אמר שלשום בראיון ל"וושינגטון פוסט" והוסיף: "זה לא משנה מי במלחמה - רוסיה, אוקראינה או מדינות שונות. אני חושב שאנחנו נמצאים בעולם בו צריך לחיות בשלום".
3 צפייה בגלריה
אלכס אובצ'קין
אלכס אובצ'קין
"מצב קשה לשני הצדדים". אובצ'קין
(צילום: רויטרס)
אובצ'קין נותר אחד מתומכיו הנלהבים של פוטין
אובצ'קין בן ה-36, מי שזכה ב-2018 ו-2019 בתואר ה-MVP של ליגת ה-NHL, נחשב בעשור שעבר לשחקן ההוקי קרח הטוב בעולם. הוא גם ידוע כתומך נלהב של פוטין והמשטר. עד כמה, אתם שואלים? ב-2017, למשל, כוכב קבוצת ההוקי של הוושינגטון קפיטלס הכריז בחשבון האינסטגרם שלו כי הוא מקים "תנועה חברתית" בשם "קבוצת פוטין", שלדבריו אמורה לאחד את רוסיה ולהביע תמיכה בנשיא ולדימיר פוטין.
אז הוא טען ש"הישגים אישיים ומדליות, זה הכל נהדר, אבל בהוקי כמו בכל דבר אחר בחיים, כדי לנצח חשוב שתהיה קבוצה. רק קבוצה יכולה לשנות את מהלך המשחק, ולהשיג את הבלתי אפשרי. אני בטוח שרבים מאיתנו תומכים בוולדימיר פוטין. בואו נתאחד ונציג רוסיה מאוחדת וחזקה".
למרות ההצהרות, כך נראה חשבון הטוויטר של אובצ'קין
כעת הוא נשמע קצת אחרת. כשנשאל על פוטין, אובצ'קין כינה אותו עדיין "הנשיא שלי", אך גם אמר: "אני לא פוליטיקאי, אלא ספורטאי. זה מצב קשה לשני הצדדים וכמו שאמרתי, כל מה שאני מקווה שזה יסתיים. אני לא שולט בזה".

"המשחק שלי? מה שקורה בעולם יותר נורא"

הטניסאי הרוסי, דניל מדבדב, עלה היום (שני) למקום הראשון בעולם - לראשונה בקריירה - ויסיים שנתיים בהן תפס את הפסגה נובאק ג'וקוביץ'. הוא יעשה זאת, לדברו, בטעם חמוץ-מתוק. הוא הודח שלשום על-ידי רפאל נדאל בחצי גמר טורניר אקפולקו, אבל הראש שלו נמצא בכלל במקום אחר. "בתור טניסאי אני רוצה לקדם שלום בכל העולם", אמר הטניסאי בן ה-26. "אנחנו משחקים בכל כך הרבה מדינות בעולם. הייתי בהרבה מדינות שונות בתור שחקן, זוטר ומקצוען. זה פשוט לא קל לשמוע את כל החדשות האלה. אני כולי בעד שלום".
3 צפייה בגלריה
דניל מדבדב
דניל מדבדב
"אני כולי בעד שלום". מדבדב
(צילום: EPA)
גם בן ארצו של מדבדב, אנדריי רובלב, המדורג שביעי בעולם, הביע דעה נחרצת לפלישה של מדינתו לאוקראינה. אחר שעלה לגמר טורניר דובאי, רובלב כתב על המצלמה שהעבירה את השידור: "לא למלחמה בבקשה".
אגב, רק לפני שבוע וחצי חבר רובלב לדניס מולצ'נוב האוקראיני כדי לזכות בתואר זוגות במארסיי. "זה היה מדהים כי אני חושב שאנשים צריכים להישאר ביחד וזה הכי חשוב", התייחס מדבדב לשותפות של בן ארצו עם הטניסאי האוקראיני. "ברגע הזה, אתה מבין שלפעמים טניס הוא לא כל כך חשוב. זה בהחלט לא היה קל לשחק ואני שמח שאני הצלחתי. השבוע האחרון היה קצת כמו רכבת הרים".
רובלב כותב על המצלמה את מה שעל ליבו
רובלב עצמו סיפר כי קיבל הודעות נאצה ברשתות החברתיות בגלל המצב באוקראינה: "ברגעים האלה אתה מבין שהמשחק לא חשוב. זה לא קשור למשחק שלי, איך זה משפיע עליי. מה שקורה הוא הרבה יותר נורא. אתה מבין כמה חשוב שיהיה שלום בעולם ולכבד אחד את השני לא משנה מה, להיות מאוחדים. אנחנו צריכים לדאוג לכדור הארץ שלנו וזה לזה. זה הדבר הכי חשוב".
ומה לגבי עולם הכדורגל? כוכב נבחרת רוסיה, פיודור סמולוב, תאמינו או לא, היה הספורטאי הרוסי הראשון שביקר את התנהלות ממשלתו. חלוץ נבחרת רוסיה העלה לרשתות החברתיות תמונה עם רקע שחור לצד הכיתוב "לא למלחמה".
כידוע, ישנו לחץ כבד ביותר על כך שנבחרת רוסיה תסולק משלב הפלייאוף לקראת המונדיאל בקטאר. אתמול פיפ"א הודיעה כי עד להודעה חדשה - ובהתאם להמלצות הוועד האולימפי הבינלאומי - לא יתקיימו משחקי כדורגל בינלאומיים בשטח רוסיה - ומשחקי הבית שלה ישוחקו במגרש ניטרלי וללא קהל.
כמו כן, נבחרות הכדורגל של רוסיה ישחקו תחת השם "התאחדות הכדורגל של רוסיה" (RFU) ולא תחת השם רוסיה. בנוסף, לא ייעשה שימוש בדגל או בהמנון שלה במהלך משחקים שבהן היא תשתתף.
פיפ"א מסרה בתחילת הודעתה כי היא מגנה את הפלישה לאוקראינה וקוראת לסיומה, והוסיפה כי "אלימות היא אף פעם לא הפתרון. פיפ"א מביעה סולידריות עמוקה לכל האנשים שנפגעו ממה שקורה באוקראינה"