הפרק החמישי והאחרון בסדרה "תמיד תהיה לנו מקסיקו" עוסק באפשרות/חוסר האפשרות לשחזר את ההישג של 1970 ולהעפיל עם נבחרת ישראל בכדורגל לטורניר גדול. רבים מהדוברים טוענים שפשוט אין קיצורי דרך, צריך להשקיע מאות מיליוני דולרים במתקנים, להביא להגדלה משמעותית של כמות הכדורגלנים הצעירים בגילי הילדים ולהקפיד על עבודה נכונה ומקצועית איתם, אשר תניב פירות בעוד שניים או שלושה עשורים.
בגדול, חשיבה הגיונית ונכונה. מתי זה יקרה? מיד כאשר המדינה תפתור את בעיות הביטחון, תצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה, תשלב את הערבים והחרדים בצורה מלאה בחברה ועוד כמה דברים "קטנים" שבטח שכחתי. מה לדעתי כן אפשר לעשות עד שזה יקרה?
1 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער מונדיאליטו
נבחרת הנוער מונדיאליטו
נבחרת הנוער במונדיאליטו
( Buda Mendes/FIFA via Getty Images)
1. יש כרגע דור צעיר אשר הגיע להישגים מופלאים במסגרות גיל נמוכות. הם צריכים לקבל את הבמה עכשיו! בטורניר הקרוב (ליגת האומות) נתמודד מול איטליה, בלגיה וצרפת. כנראה שלא נעפיל משם לאף מקום, לא יקרה כלום אם גם בטורניר שאחריו נשלם "שכר לימוד", אבל בעוד 5-4 שנים תהיה לנו נבחרת של כדורגלנים בשיאם (28-25) שמשחקים ביחד תקופה ארוכה וצברו ניסיון בינלאומי משמעותי.
2. לכדורגלנים מוכשרים אשר סיימו את גיל הנוער חייבת להיות מסגרת בה הם יוכלו לצבור ניסיון, כי מעטים השחקנים אשר בשלים לעבור ישירות מהנוער לליגת העל. אני מציע לאפשר לקבוצות הגדולות (מכבי חיפה ומכבי תל אביב בוודאי, ואולי עוד 3-2 קבוצות שיענו לקריטריונים אשר יקבעו) לצרף קבוצה ב' אשר תשחק בליגה הלאומית. קבוצה כזאת תשחק ללא זרים כלל ולפחות 7 שחקנים בכל זמן נתון יהיו צעירים מגיל 23. קבוצה כזאת לא תוכל לעלות או לרדת ליגה, והשחקנים יוכלו להתנייד בחופשיות בינה לבין קבוצת האם. זה יאפשר לקבוצות הבכירות המתמודדות במספר מסגרות להחזיק סגל רחב וגם לבחון שחקנים צעירים במסגרת קצת פחות מחייבת.
3. חייבים לעודד יציאה של כדורגלנים צעירים לליגות אירופיות (גם מהשורה השנייה: בלגיה, שווייץ, אוסטריה וכו') מוקדם ככל הניתן. ברור שיש כאן התנגשות עם האינטרס של הקבוצה בה משחק השחקן, ולכן זה לא פשוט ודורש חשיבה יצירתית. אפשר למשל להחליט שכל שחקן עד גיל 22 רשאי לצאת להשאלה של שנתיים באחת מ-10-8 הליגות האירופיות הבכירות ללא תמורה (ולחשוב איזה פיצוי תקבל קבוצתו בנוסף ל"השבחתו" המקצועית), אשר בסיומן קבוצתו הישראלית תוכל לנהל מו"מ על מכירתו או להחזיר אותו לסגל שלה.
בהצלחה לנבחרת באולימפיאדה בפריז.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.