מונדיאל 2022 תושב מרוקו תושב צרפת
(צילום: נויל האריס)
פיפ"א רצתה מאוד שהשיח היחיד לגבי השיפוט במונדיאל 2022 יהיה סביב הנשים. השיבוץ ההיסטורי של סטפני פרפאר למשחק בשלב הבתים, השימוש בקווניות, ההופעה העקבית של קת'רין נסביט בצוותי ה־VAR. ובאמת, שלב הבתים עבר יחסית בשקט בכל הנוגע להחלטות על המגרש – אבל החל מהנוקאאוט האינטנסיביות זינקה, וכך גם הקושי של השופטים לשלוט במשחקים.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
זהו אחד מקווי העלילה המרכזיים בקטאר בשבוע האחרון. נבחרות רבות, גם המנצחות, מסיימות את הערב בטענות קשות כלפי אנשי המשרוקית. פיפ"א מנסה לטפל בנושא עם צעדי תגובה מהירים, כמו במקרה של אנטוניו מטאו לאוס הספרדי אליו נגיע מיד, אבל העניין מתפשט כמו אש בשדה קוצים - ניכר שהביטחון של השופטים ירד, בזמן שהביקורות עליהם מתגברות.
3 צפייה בגלריה
מתאו לאוס לאו מסי
מתאו לאוס לאו מסי
הכעיס את מסי. לאוס
(צילום: AFP )
טעויות שיפוט גסות לא ראינו - אחרי הכל, ה־VAR מטפל בכך ומונע זאת במידה רבה - והעניין נוגע בעיקר לשיקול הדעת. זה בעצם המוטיב המוביל בעידן הטכנולוגיה, שופטים שמתייחסים למקרים דומים בצורות שונות. לצד זאת, גם ניכר היה שכאשר משחקים הידרדרו לעצבים, השופטים לא תמיד ידעו לעצור זאת בזמן בסמכותיות. ההתנהלות חשובה לא פחות מההחלטה הסופית.

האיטלקי תחת אש

כאמור, לאוס הוא הדוגמה הבולטת. השופט הספרדי המנוסה נחשב לאחד המועמדים המובילים לנהל את הגמר, בטח אחרי שספרד הודחה כבר בשמינית. הוא קיבל את הרבע בין ארגנטינה להולנד, משחק עם משקעים היסטוריים, ואיבד את הראש. מעבר לדרמה המטורפת על המגרש ודו־קרב הפנדלים, המשחק זכור גם בזכות הקטטה שהתפתחה על הדשא, ו־17 הכרטיסים הצהובים ששלף (הוא גם הספיק להרחיק בסיום את דנזל דומפריס ההולנדי). לאו מסי התלונן על לאוס בסיום המשחק ("אם אדבר על השופט יענישו אותי, אבל אי־אפשר לשבץ מישהו שלא יכול לעמוד במשחק כזה"), בפיפ"א שמעו את הרעש הציבורי, והספרדי סיים את דרכו בקטאר. עוד ברבע, הפורטוגלים רתחו על פקונדו טז'ו אחרי ההפסד למרוקו, וטענו כי אסור היה לשבץ שופט ארגנטינאי שיכול לעזור למסי לקבל בהמשך יריבות נוחות יותר.
אחרי הרבעים הסוערים, פיפ"א צימצמה את רשימת השופטים שנותרו בתמונה למשחקי הסיום ל־12. רק אחד מבין ארבעת שופטי רבעי הגמר נשאר בטורניר, אבל משום מה מדובר דווקא בווילטון סמפאיו הברזילאי שספג, בצדק, אש בתקשורת האנגלית, וגם מחלק מהשחקנים, אחרי התצוגה החלשה שלו במשחק מול צרפת. הוא עדיין עשוי לקבל את הגמר, אף שההערכות הן כי פיפ"א לא תשלח ברזילאי למשחק קריטי של היריבה המרה ארגנטינה.
3 צפייה בגלריה
דניאלה אורסאטו
דניאלה אורסאטו
גם הוא לא עזר. אורסאטו
(צילום: AFP)
הטיפול בבעיה לא עזר, ואחרי חצי הגמר הראשון המשכנו לשמוע ביקורות ארסיות. היעד היה דניאלה אורסאטו האיטלקי, אולי השופט הבכיר בעולם כיום. בקרואטיה זעמו עליו בעקבות ההפסד לארגנטינה, כשהנקודה מעוררת המחלוקת היא הפנדל שהעניק למנצחת במצב של 0:0. "הוא היה אסון", האשים לוקה מודריץ', שגם הוסיף את המשפט המייצג ביותר של הכדורגל הישראלי - אני אף פעם לא מדבר על שופטים, אבל... "ברגע מכריע במשחק הוא לא נותן לנו קרן, ואז בהתקפה הבאה שורק לפנדל אחרי ששחקן בועט ומתנגש בשוער", הוסיף מודריץ'.

הפולני או האנגלי

קשה להאמין שאורסאטו ישפוט בגמר, מאחר שפיפ"א תחפש מישהו שלא נכלל בגל הטענות - ובטח לא שופט שכבר היה אחראי למשחק של ארגנטינה בחצי הגמר. זה משאיר את השאלה - אז מי כן? נכון לאתמול, שימון מרציניאק הפולני מוביל את הרשימה של הפרשנים. הוא העביר בשקט את הניצחון של צרפת על דנמרק בשלב הבתים, ולאחר מכן את המשחק בו ארגנטינה עלתה על חשבון אוסטרליה לרבע הגמר. זה גם יהיה פיצוי הולם עבורו, אחרי שהחמיץ את יורו 2020 בגלל סיבוכים של קורונה שפגעו בכושרו.
3 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם שחקן נבחרת אנגליה
ג'וד בלינגהאם שחקן נבחרת אנגליה
בלינגהאם מראה לברזילאי סמפאיו מה הוא חושב עליו
(צילום: AP)
עדיין ייתכן שפיפ"א תרצה לתת כבוד לשופט מהמפרץ, מאחר ששניים מאלו שנשארו הם מוחמד עבדוללה חסן מאיחוד האמירויות ועבדולרחמן אל־ג'אסים המקומי, אך הם אינם שופטים ברמה של גמר מונדיאל, והתחרות האמיתית של מרציניאק צפויה להיות רק מאנתוני טיילור האנגלי.
כשהטכנולוגיה יוצרת מצבים קיצוניים כמו הכדור היפני שחצה את קו הרוחב, או נבדלים כמעט זהים כשאנשים שונים שורקים בצורות שונות, חשוב מתמיד ששופטים במעמדים כאלה ישמרו על קור רוח והבנה של הסיטואציה. בנוקאאוט הסיפור הזה התפרק, מה שהוביל לכך שהסכר נפרץ, וגם במקרים שבהם הטענות היו גבוליות – השופט חטף. הגמר הזה יהיה מאתגר במיוחד למי שייבחר.