סוף עידן בספורט העולמי: רפאל נדאל פורש מטניס. הספרדי בן ה-38, אחד מגדולי הטניסאים בכל הזמנים ומי שהפך לאייקון ספורט ענק, הודיע היום (חמישי) כי הוא יתלה את המחבט אחרי גמר גביע דייויס בחודש הבא, במאלגה, ונפרד מהאוהדים ברחבי העולם ב"תודה רבה לכולכם", גם בעברית.
"אני כאן כדי לבשר לכם על הפרישה שלי מטניס מקצועני", אמר נדאל בדברי הפרידה בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות. "האמת היא שהשנים האחרונות היו קשות, לא הצלחתי לשחק ללא הגבלות. זו החלטה קשה, שלקח לי זמן רב לקבל, אבל בחיים האלה לכל דבר יש התחלה וסוף. וזה הרגע המתאים לסיים קריירה ארוכה והרבה יותר מוצלחת ממה שאי פעם הייתי יכול לדמיין".
5 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
"החלטה קשה". נדאל
(צילום: REUTERS/Aleksandra Szmigiel)
"מרגש אותי מאוד שהטורניר האחרון שלי יהיה גמר גביע דייויס, בו אייצג את המדינה שלי. זו סגירת מעגל, שכן אחת השמחות הראשונות שלי כטניסאי הייתה בגמר בסביליה ב-2004. אני מרגיש בר מזל, מאוד, על כל הדברים שחוויתי, אני רוצה להודות לכל תעשיית הטניס. כל האנשים שמעורבים בענף הזה, לחבריי במשך שנים רבות ומעל הכל ליריבים הגדולים. ביליתי שעות רבות לצדם וחוויתי הרבה רגעים שאזכור במשך כל חיי".
מי שהיה יריבו הגדול של נדאל לאורך מרבית הקריירה, רוג'ר פדרר, פירסם דברי פרידה ברשתות החברתיות: "איזו קריירה זאת הייתה", כתב. "רפאל, אני תמיד קיוויתי שהיום הזה לא יבוא. תודה לך על רגעים בלתי נשכחים ועל כל ההישגים המדהימים שלך במשחק שאנחנו כל כך אוהדים. זה היה כבוד גדול עבורי".
גם כריסטיאנו רונאלדו כיבד את נדאל: "רפא, איזו קריירה. המסירות, התשוקה, והכישרון שלך היוו השראה למיליונים ברחבי העולם. זה היה כבוד להיות עד למסע שלך, ברכות על קריירה מדהימה, תהנה מהפנסיה".
נדאל התחיל את הקריירה המפוארת שלו אי שם ב-2002 ומאז זכה ב-22 תארי גראנד סלאם (שני בכל הזמנים אחרי נובאק ג'וקוביץ', לו יש 24), שהם ארבעת הטורנירים החשובים ביותר של השנה בטניס העולמי. 14 מתוך 22 תארי הגראנד סלאם שלו הגיעו ברולאן גארוס (אליפות צרפת הפתוחה), מה שהופך אותו לשיאן הזכיות עם פער של שמונה על ביורן בורג שנמצא במקום השני ברשימה, ולכן הוא מכונה "מלך החימר".
בסך הכל במהלך הקריירה שלו זכה נדאל ב-92 טורנירים לגברים יחידים (מקום חמישי בכל הזמנים), כולל זהב אולימפי בבייג'ינג 2008. הוא גם אחד מתוך שלושה טניסאים בלבד (בנוסף לאנדרה אגאסי וג'וקוביץ') שהשלים במהלך הקריירה "גולדן סלאם" (זכייה בכל ארבעת טורנירי הגראנד סלאם ובמדליית זהב אולימפית). "השור ממאיורקה" דורג במקום הראשון בעולם במשך 209 שבועות בסך הכל (מקום שישי בכל הזמנים), וגם זכה ב-36 טורנירים מסדרת "המאסטרס 1000" (מקום שני בכל הזמנים).

כל הזכיות של נדאל בגראנד סלאמים

14 פעמים ברולאן גארוס - 2005–2008, 2010–2014, 2017–2020, 2022
ארבע פעמים באליפות ארה"ב - 2010, 2013, 2017, 2019
פעמיים בווימבלדון - 2008, 2010
פעמיים באליפות אוסטרליה - 2009, 2022
5 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
מלך החימר. נדאל ב-2019
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
רפאל נדאל וקרלוס אלקראס
רפאל נדאל וקרלוס אלקראס
שיתפו פעולה בפריז 2024. נדאל ואלקראס
(צילום: Claudia Greco / רויטרס)
באוגוסט פרש נדאל מאליפות ארה"ב הפתוחה, כך שהוא החמיץ שלושה מתוך ארבעת טורנירי הגראנד סלאם של עונת 2024. משחקו האחרון היה ההפסד ברבע הגמר טורניר הזוגות האולימפי - לצד קרלוס אלקראס שנחשב ליורשו - לאחר שביחידים הפסיד לנובאק ג'וקוביץ' בסיבוב השני.
נדאל התחיל את הקריירה המקצוענית שלו פצוע, ומאז רק הגביר. כבר בגיל 17 נפצע במרפק והושבת למשך כמה חודשים. אחר כך הוסיף שבר מאמץ בקרסול, היו לו פציעות חוזרות בשתי הברכיים, הוא שבר את כף היד, הייתה פציעה קשה בגב, שוב נפצע בכף היד, שוב בכף הרגל, קרע את שרירי הבטן, על הדרך עבר ניתוח תוספתן, והפציעה בשריר הירך בתחילת 2023 כבר הייתה אחת יותר מדי. במשך שנה וחצי ניסה לחזור, פה ושם שיחק, ולמרות שלא הודיע רשמית על פרישה, הטורנירים האחרונים נראו כמו סיבוב פרידה.

היריבות עם רוג'ר פדרר

הסופר קלאסיקו של הטניס. פדרר החזיק במקום השני בעולם החל מיולי 2005 למשך 160 שבועות רצופים, עד שבאוגוסט 2008 הוא עקף את רוג'ר פדרר, שהחזיק במקום הראשון במשך 237 שבועות רצופים.
זה קרה מעט אחרי המפגש הזכור ביותר בין השניים, ומה שמוגדר על ידי רבים עד היום כמשחק הגדול ביותר ששוחק אי פעם. ב-6 ביולי 2008 נדאל ניצח 4:6, 4:6, 7:6 (5), 7:6 (8), 7:9 בגמר ווימבלדון שארך ארבע שעות ו-48 דקות מדהימות, כשבנקודה האחרונה במשחק פספס פדרר חבטת כף יד פשוטה - וראה את נדאל מתמוטט ובוכה מהתרגשות. זה היה תואר הגראנד סלאם החמישי בקריירה של נדאל והראשון שלא ברולאן גארוס.
5 צפייה בגלריה
רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי במשחק הפרישה
רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי במשחק הפרישה
נדאל ופדרר במשחק הפרישה של האחרון
(צילום: גטי אימג'ס)
השניים שיחקו זה מול זה לא פחות מ-40 פעמים והמאזן הוא 16:24 לטובת הספרדי. לפדרר יש מאזן 1:3 על דשא מול נדאל ו-9:11 על משטחים קשים, בעוד על החימר האהוב כאמור על הספרדי המאזן חד צדדי לחלוטין לטובתו - 2:14. המפגש האחרון ביניהם היה בחצי גמר ווימבלדון ב-2019, אז פדרר ניצח בארבע מערכות לפני שהפסיד בגמר לג'וקוביץ'.

היריבות עם נובאק ג'וקוביץ'

אחת היריבויות הגדולות בהיסטוריית הטניס, זאת בשל איכות וכמות המשחקים, וקרבת הגילאים בין השניים (נדאל מבוגר מג'וקוביץ' ב-11 חודשים). המפגשים ביניהם לרוב התקיימו בשלבים המכריעים של הטורנירים הגדולים, כולל 18 מפגשים בטורנירי גראנד סלאם (הכמות הגדולה בהיסטוריה).
הם נפגשו מספר שיא של 60 משחקים רשמיים כאשר ג'וקוביץ' מוביל 29:31. ג'וקוביץ' הוא השחקן היחיד שמצליח להתמודד כשווה לנדאל על חימר והוא השחקן שניצח אותו הכי הרבה פעמים על המשטח הזה. עם זאת, נדאל לרוב יצא עם ידו על העליונה במפגשים על חימר והוא מחזיק במאזן 8:20 מול ג'וקוביץ' על המשטח הזה כולל 2:8 ברולאן גארוס.
5 צפייה בגלריה
הטניסאי הסרבי נובאק ג'וקוביץ' עם הטניסאי הספרדי רפאל נדאל
הטניסאי הסרבי נובאק ג'וקוביץ' עם הטניסאי הספרדי רפאל נדאל
ג'וקוביץ' היה היחיד שהצליח לאתגר את נדאל על החימר
( MARTIN BERNETTI / AFP)
בדשא הם במאזן 2:2, ועל משטחים קשים ג'וקוביץ' מוביל 7:20 במפגשים ביניהם. למרות זאת, מתוך חמשת משחקי הגמר בגראנד סלאם שהשניים שיחקו על משטחים קשים, נדאל ניצח שניים, פעמיים בגמר ארה"ב הפתוחה. המפגש האחרון ביניהם היה כאמור בסיבוב השני של המשחקים האולימפיים בפריז, אז הסרבי ניצח בשתי מערכות בדרך לזהב אולימפי ראשון בקריירה.