ב-31 בדצמבר 2022 עולם הכדורגל געש כאשר פורסמה ההודעה הרשמית שכריסטיאנו רונאלדו עוזב את מנצ’סטר יונייטד ועובר לאל נאסר, קבוצה אלמונית מערב הסעודית. עזיבת יונייטד הייתה אמנם באוויר מספר חודשים והייתה בלתי נמנעת. הפנומן הפורטוגלי חווה קשיים גדולים בעונתו השנייה אצל השדים האדומים ולא הסתדר עם מאמנו החדש אריק טן-האח, שתחתיו ראה דשא רק 10 פעמים וכבש פעם בודדת.
כשרונאלדו עזב את אירופה ועבר לשחק בסעודיה, הוא ספג ביקורות רבות והרבה אנשים לא הבינו את המהלך. כמובן שהכסף מדבר וגם גילו המתקדם של רונאלדו השפיע. לאחר המעבר נראה כי נפרץ הסכר ובמהלך חלון ההעברות החלה בכל הכוח הנהירה לסעודיה. שמות גדולים כמו ניימאר, ריאד מאחרז, קארים בנזמה, רוברטו פירמינו, סאדיו מאנה, אנגולו קאנטה ועוד כוכבים רבים אחרים עברו זה אחר זה במהלך הקיץ.
2 צפייה בגלריה
שחקן אינטר מיאמי לאו מסי
שחקן אינטר מיאמי לאו מסי
לאו מסי
(Megan Briggs/AFP)
״ערב הסעודית עושה את אותה טעות של סין. הם צריכים להשקיע באקדמיות, במאמנים, הם צריכים לפתח שחקנים משלהם״, ביקר, נשיא אופ״א אלכסנדר צ׳פרין. אוהדי הכדורגל זוכרים את התקופה שבה כוכבים רבים בסוף הקריירה שלהם עברו לשחק בסין, שם היו קבוצות עם כסף גדול שניסו לבנות ליגה איכותית. אך תוך זמן קצר החגיגה נגמרה וכיום כבר לא שומעים על הכדורגל במזרח הרחוק. על פניו, ייתכן שצ׳פרין צודק. בכל זאת השחקנים שהגיעו לממלכה הסעודית הם לא בתחילת דרכם והכוכבים העכשוויים כמו קיליאן אמבאפה, ברנרדו סילבה וז׳ואאו פליקס (ורבים אחרים) סירבו לצאת מאירופה. למרות זאת, בקיץ אחד, עשרות שחקני על עשו את המעבר ונראה שזו רק ההתחלה.
בזמן שכל הרעש מגיע מכיוון סעודיה, חייזר נמוך וצנוע מארגנטינה, בשם ליונל מסי, עזב את פ.ס.ז׳. הפרעוש יצר המון באז עם שמועות על מעבר. רבים ציפו לחזרתו לברצלונה וחלק חשבו (ואולי קיוו) שיגיע לסעודיה כדי להילחם ביריבו הגדול בפעם האחרונה. אך מסי אמר לא לסעודים (שלפי השמועה הציעו לו שכר שנתי דמיוני של 400 מיליון דולר) ועבר לקבוצה קטנה בצד השני של הגלובוס, בשם אינטר מיאמי, שנוסדה ב-2018.
מסי הגיע בקיץ לארה״ב לאחת הקבוצות החלשות בליגת ה-MLS. הקבוצה, שבבעלותו של אגדת הכדורגל דייויד בקהאם, סיימה את העונה שעברה במקום ה-15 והאחרון במזרח, עם 5 ניצחונות בלבד.
אולם, הגעתו של מסי לקבוצה, יחד עם חבריו לשעבר מברצלונה, סרחיו בוסקטס וג׳ורדי אלבה, שינתה לבלי הכר את המציאות במיאמי. מאז הגעתו של מסי, ניצחה הקבוצה בכל חמשת משחקיה ומסי עצמו תרם 9 שערים ובישול במהלך המשחקים הללו.
מסי הוא אמנם לא הכוכב הראשון שמגיע לשחק בארה״ב. לפניו היו שמות אגדיים כמו פלה, בקנבאואר, זלאטן איברהימוביץ׳, סטיבן ג׳רארד, אנדראה פירלו, פרנק למפארד ועוד רבים אחרים כולל מוטל'ה שפיגלר שלנו, אך נראה שההד התקשורתי שהפרעוש יצר, הינו חסר תקדים.
2 צפייה בגלריה
שחקן אל נאסר כריסטיאנו רונאלדו
שחקן אל נאסר כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
(AP Photo/Samah Zidan)
בארה״ב כולה משתגעים מהתופעה ששמה ליונל מסי ובמיאמי הוא כבר הפך להיות גיבור מקומי. האם הMLS תוכל להעתיק את מה שקורה בסעודיה? כנראה שלא. זה לא צלח בעבר ולא נראה שזה יהיה שונה עכשיו. כמות הכסף שמושקעת בקבוצות הסעודיות היא לא משהו שניתן לשכפל בליגה אחרת. אך אולי זו לא כוונת המשורר. בקהאם מנסה לבנות במיאמי קבוצת כדורגל איכותית, שמביאה איתה גם המון נופך רומנטי ופלאשבקים לימים היפים של ברצלונה. גם אם רק קבוצה אחת נהנית כרגע מאור הזרקורים שמביא איתו מסי, הליגה כולה נהנית מחשיפה מטורפת ואזרחי ארה״ב זוכים לראות באור קצת שונה את המשחק שהם מאד אוהבים לשנוא.
גם אם כבר לא נזכה לראות את שני השחקנים הגדולים בהיסטוריה משחקים בליגת האלופות, או בליגות הבכירות באירופה, עלינו להוקיר תודה על כך שכל אחד מהם הצליח למצוא את הפלטפורמה החלופית שלו, בין אם סעודיה ובין אם ארה״ב והם יכולים להעניק לנו עוד כמה רגעים של חסד ושמחה על כך שהכדור עדיין ברגליים שלהם והקסם ממשיך לקרות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.