רוני אוואט הוא לא מסוג המאמנים שעברו הרבה תחנות בקריירה, ומלבד קדנציה אחת במכבי קביליו יפו בעונת 2018/19, הוא מזוהה עם מ.ס אשדוד, שם אימן במחלקות הנוער וגם בבוגרים. מעבר להיותו מאמן כדורגל, הוא משמש גם כמנהל מתקני הספורט בעיר. העונה הוא קיבל על עצמו אתגר, לאמן את הפועל אדומים אשדוד בליגה הלאומית ולנסות להצעידה לעבר ליגת העל.
לפני כשנתיים, כשכבר הגיע לעמדת המאמן הראשי במ.ס אשדוד, עבר אוואט אירוע לבבי, שבעקבותיו הורדם והונשם. "היה לי כעס כלפי איזה פעילות באחד המתקנים וזה הרתיח אותי. חצי שעה אחרי זה קרה לי", הוא משחזר.
4 צפייה בגלריה
רוני אוואט
רוני אוואט
"עדיין מתמודד עם אירוע הלב". רוני אוואט
(צילום: צפריר אביוב)
אתה חושב שיש קשר בין הכדורגל לאירוע שעברת? "לכל דבר יש קשר, עם השנים יש התפתחויות שאתה אפילו לא מודע אליהם, וסביר להניח שהיה טריגר מסוים שגרם לדבר הזה להתפרץ. למקצוע הזה יש לחץ והשפעות. אני שיחקתי כדורגל בעבר, והשנים לא מיטיבות עם בריאות השחקנים".
מה מצבך הבריאותי כיום? "אני עדיין מתמודד עם האירוע שעברתי, וזה לא שהיום אני בנאדם בריא יותר. אני מטופל ובהשגחה ועברתי כל מיני תהליכים וסביר להניח שאני אעבור נוספים. היום אני אופטימי, ומקווה שהמצב ימשיך להיות כמו עכשיו. כיום אני עושה הכל כרגיל, רק עם נקודת מבט אחרת".
אחרי האירוע אוואט שב למ.ס אשדוד בכדי להמשיך לבנות את הקבוצה, כשרק כמה חודשים לפני הוא הציל אותה מירידה בטוחה. אבל אז הבעלים ג'קי בן זקן החתים את רן בן שמעון, שהציע לאוואט לשוב לעמדת העוזר. הוא סירב ועזב את המועדון.
בדיעבד זו הייתה החלטה נכונה לא להישאר בקבוצה? ״נכון לאותה נקודת זמן לא חשבתי שאני צריך להיות מספר 2. עשיתי את זה בעבר ולא מצאתי לנכון לחזור לשם. רציתי לטפל בבריאות וגם לחכות להזדמנות. אני חושב שהיום אני בשל לאמן כל קבוצה. גם בליגת העל".
4 צפייה בגלריה
יחזקאל ואוואט
יחזקאל ואוואט
יחזקאל ואוואט. "אני העברתי אותו להיות חלוץ"
(צילום: מאור לוי)

"הכדורגל הישראלי הולך אחורה"

כשאתה רואה את אשדוד מתפתחת מאז שעזבת, יש תחושת פספוס? "הם עושים עבודה טובה, ויש גם שורשים שלי. כשפיראס אבו עקל הגיע אלינו לאימון מיד אמרתי שהוא צריך להישאר, אני גם רציתי להביא את שלומי אזולאי בתיאום עם ג'קי, והחלטתי ששגיב יחזקאל יהיה חלוץ ולא שחקן קו. מאמין שאם הייתי נשאר באשדוד הייתי מצליח".
מה אתה חושב על המעמד של המאמן הישראלי בעידן של בעלים דומיננטיים? "הם דומיננטיים כי הם בעלי המאה, הם משלמים את הכסף והם גם רוצים פיקוח עליו וברור שזה גרם לפיחות במעמד של המאמן. היום מאמן צריך להיות יותר מנהל קבוצה, וגם לדעת איך להיכנס לתפיסה של הבעלים ואני חושב שבמקום הזה ידעתי להתחבר לרצון של ג'קי".
4 צפייה בגלריה
בן שמעון ואוואט. "לא באתי להיות מספר 2"
בן שמעון ואוואט. "לא באתי להיות מספר 2"
בן שמעון ואוואט. "לא באתי להיות מספר 2"
(צילום: אבי רוקח)
אחרי אשדוד אוואט החליט להתנתק מהכדורגל ולעשות הפסקה מאימון. ״באותו הזמן התעסקתי בבריאות שלי. אני רואה עוד מאמנים כמו קובי רפואה וחיים סילבס שלקחו קצת חופש, וזה טוב להתרענן, לנקות את הראש ולחוות דברים אחרים".
האם היה רגע שבו שקלת לפרוש? "לא שקלתי לפרוש ואמרתי לרופאים שאני רוצה לחזור לאמן, ומצד שני אני גם מבין שקבוצות חששו להיכנס לדבר מסוים ושלא בטוח מה יהיה איתי. אני מקווה שהחזרה שלי לכדורגל תיתן לבעלי קבוצות להבין שאני שם והכל בסדר".
כעת, אחרי שנה וחצי של הפסקה ועם הרבה כוחות מחודשים ורצון לחזור לקדמת הבמה, הוא יפתח הערב (חמישי) את העונה עם הפועל "אדומים" אשדוד במשחק חוץ מול רמת השרון. זו תהיה העונה הראשונה של הקבוצה בלאומית, והקבוצה הראשונה של אוואט מאז ההפסקה. זו תהיה סגירת מעגל בשביל המאמן, תושב העיר אשדוד, אחרי שאביו ז'אן קלוד שיחק בהפועל אשדוד המיתולוגית, וכל זאת למרות שעד גיל 25 רוני שיחק במדי היריבה עירוני אשדוד. לימים שתי הקבוצות התאחדו למ.ס אשדוד.
4 צפייה בגלריה
שחקני אשדוד חוגגים את העלייה ללאומית
שחקני אשדוד חוגגים את העלייה ללאומית
שחקני אשדוד חוגגים את העלייה ללאומית. יעלו גם לליגת העל?
(צילום: אורן אהרוני)
האם "אדומים" תהיה קפיצת המדרגה שלך בחזרה לליגת העל? "היום אני באדומים, יכול להיות שבעוד שנה אני אהיה בקבוצה אחרת, זה הכדורגל. המטרה להיות באדומים הרבה שנים. אין לי ספק שאני יכול לאמן בליגת העל, עשיתי את זה כבר ואני חושב שיש לי את היכולות והאיכויות. אני אשמח לקבל הזדמנות נוספת".
איך אתה רואה את הקבוצה משתלבת בליגה הלאומית? "אנחנו חדשים בליגה ורחוקים מהשלמת הסגל. הרצון שלי זה לייצר בסיס טוב, לשחק כדורגל טוב וקבוצה שבנויה על שחקנים צעירים כמו שאני אוהב. המטרה היא להעביר עונה שקטה על מנת לתת את הבסיס לבניית המועדון לשנים הבאות".
ומה אתה חושב על הכדורגל הישראלי? "לצערי אני פסימי, הכדורגל שלנו הולך אחורה. אני חושב שאיכות השחקנים לא משתבחת עם השנים למרות ההשקעות הגדולות, ואני מקווה מאוד שהדברים האלו ישתנו. הפתרון לזה נמצא בהשקעה וטיפוח מחלקות נוער".