כמי שעוקבת אחר טבלת ליגת העל בכדורגל ומאוכזבת ממיקומה של קבוצתי האהודה, מצאתי את עצמי מתמקדת יותר ויותר בתחתית הטבלה, מחשבת את מרחקה של הקבוצה מהקו האדום ומוצאת נחמה בכל שבוע בו הפער גדל מעט.
לצד נחמה זאת, נתקלתי בנתון שגרם לי למפח נפש. מייד אחרי סוגרת הטבלה מופיעה עוד טבלה קטנה ובה הקבוצות שנענשו בהורדת נקודות. מדובר בשלוש קבוצות, מספר לא קטן בכלל, כשהמשותף לשלושת המקרים הוא שהנקודות הורדו בגלל התפרעות אוהדים.
1 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה עם אבוקות במשחק מול פריז סן ז'רמן
אוהדי מכבי חיפה עם אבוקות במשחק מול פריז סן ז'רמן
אבוקות ביציע
(צילום: רויטרס)
חזרת האוהדים למגרשים אחרי היעדרות של יותר מחודשיים עקב המצב הביטחוני לוותה בשמחה והתרגשות. שכן כדורגל מקצועני ללא קהל זה פשוט משחק אחר, מה גם שהחזרה מאפשרת גיבוש של קהילתיות וחיזוק החוסן של אותן קהילות, דבר שהיה כל כך חסר לנו בתקופה האחרונה. אך לצד זאת עלו גם רגשות שליליים בשל האמל"ח שנתפס בידי אוהדי מכבי חיפה ואירועים נוספים לאחרונה, זכר לאותם התפרעויות שגררו את הסנקציות שהזכרתי בפסקה הקודמת.
מי אשם במצב ובאחריות מי למנוע את ההתפרעויות? האם האחריות לטיפול בתופעה היא של המועדונים בלבד? מינהלת הליגות וההתאחדות? המשטרה? או שמא האוהדים עצמם?
התפיסה שלי מתמקדת בקשר בין המועדון והאוהדים באופן שיגביר את האמון בין הצדדים וייצור חיבור וחוסן קהילתי שיעודד תרבות אהדה חיובית. פעולות כמו פיתוח תפיסת ניהול ארגוני אוהדים ע"י המועדון, השמה של בעל תפקיד שמתמקד בקשר מול האוהדים, קיום של אירועי פאן זון ופעילויות לילדים לפני המשחקים אשר יביאו לנוכחות גדולה יותר של משפחות ביציע ועוד. כל אלו יביאו לקהילת אוהדים חזקה וחיובית ויצירת אקלים חיובי ביציע.
זה גם המקום ומהזמן לרענן את המלצת הוועדה למאבק באלימות במגרשים, בדבר תמריצים חיוביים לקבוצות שיובילו למניעת התפרעויות. יש להתייחס לאוהדים כאל לקוח לכל דבר ולא כאל עבריינים מועדים ולחשוב בצורה יצירתית איך הופכים את היציע למקום אטרקטיבי לנשים ומשפחות. כולנו נרוויח מזה.
ביטול עונש משחקי הרדיוס והמשחקים ללא קהל היה צעד אחד לכיוון הנכון. נדרשים צעדים נוספים שיתמרצו אוהדים לנהוג בצורה חיובית, לצד חיזוק הקשר בין המועדון לקהל, באופן שיגבש את הקהילות השונות ויביא לתרבות אהדה חיובית לטובת הכדורגל הישראלי כולו. זה המשחק שלנו, אנחנו יכולים לנצח ביחד.
הכותבת היא מנכ"לית ערכים בספורט
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.