אצטדיון אל פאיה בדמשק לבש חג ביום שני, לפני קצת פחות משבועיים. בכל זאת, כבר 11 שנים מלחמת האזרחים בסוריה לא רוצה להיפסק ולחובבי הספורט במדינה היו מעט מאוד רגעים של אושר. או אם תרצו, של נורמליות.
והנה, אחרי 20 שנה - סוריה אירחה לראשונה משחק במוקדמות גביע העולם, כשפגשה את קזחסטן, ארבעה ימים אחרי שהפסידה לה 84:74 באסטנה. וכמו שאומרים, היה חשמל בהיכל.
4 צפייה בגלריה
נבחרת סוריה
נבחרת סוריה
אי אפשר היה להכניס סיכה בהיכל אל פאיה בדמשק
(צילום: FIBA PHOTOS)
4 צפייה בגלריה
נבחרת סוריה
נבחרת סוריה
"ברוכים הבאים לסוריה". השלט שעשה את העבודה
(צילום: FIBA PHOTOS)
8,000 צופים מילאו את האולם בדמשק ודחפו את הנבחרת המקומית. "מהרגע הראשון אמרנו שאנחנו בוודאות מסוגלים לזה", סיפר יו"ר ההתאחדות הסורית, פאתיח קוטראש. "בשבילנו, ללא קשר לתוצאה, זו סיבה למסיבה".
סוריה נוצחה אמנם 81:71 ונשרה למאזן 2:0, כשהיא מדורגת אחרונה בבית 4. איראן וקזחסטן צפויות לדלג בקלילות לשלב הבא, הסורים יאבקו עם בחריין על המקום השלישי, אבל לאוהדים זה פחות שינה. הם רצו לראות את הגיבורים שלהם פנים מול פנים, אחרי שלפני שנתיים - כשטורניר מוקדמות גביע העולם באסיה שוחק - הנבחרת נאלצה "לארח" את משחקיה בלבנון.

"סוריה משתנה לטובה"

אגב, גם את משחקיהם במוקדמות אליפות אסיה האחרונה הסורים נאלצו לשחק מחוץ לבית - בקטאר, אז בשל הקורונה, אבל הצליחו לעלות לטורניר הגמר שייערך בשנה הבאה באינדונזיה. אז הם הרשימו עם ניצחון על איראן, אבל מאז שינו מעט את פניהם. בעיקר על הקווים. מיכאיל טרחוב הרוסי עזב ובמקומו מונה לפני מספר חודשים ג'ו סלרנו האמריקאי, שהדריך בשנים האחרונות בעיקר בליגת המכללות.
4 צפייה בגלריה
נבחרת סוריה
נבחרת סוריה
(צילום: FIBA PHOTOS)
4 צפייה בגלריה
נבחרת סוריה
נבחרת סוריה
שחקני סוריה מתוסכלים אחרי ההפסד הביתי
(צילום: FIBA PHOTOS)
הציפיות היו גבוהות, אבל סלרנו ושחקניו נוצחו, אחרי רבע רביעי חלש. את האמת, היה גם רצון של הסורים לנקום ב"תקרית הפוליטית" שנרשמה כמה ימים קודם לכן בקזחסטן. במשחק הראשון בין השתיים במוקדמות גביע העולם, הקזחים השמיעו בטעות את ההמנון של איראן במקום זה של סוריה ועוררו סערה גדולה באסיה.
"אכזבה", הייתה המילה הראשונה שסלרנו הוציא מפיו במסיבת העיתונאים אחרי המשחק השני. לאחר מכן הוסיף: "אני יודע גם תושבי סוריה, השחקנים והצוות רצו לנצח פה בבית. זה רק הותיר אותנו רעבים עוד יותר".
ההמנון האיראני מושמע במקום זה הסורי במשחק הראשון מול קזחסטן
מי שבטוח ניצחו הם האוהדים שהגיעו לאולם בדמשק. מלבד האווירה הנהדרת, תפסה את עיניהם של הצלמים שלט ענק, עליו צוירו דמויות "משחק הדיונון" עם הכיתוב: "ברוכים הבאים לסוריה".
"סוריה משתנה לטובה", ביקש טורקאש להבהיר. "היא ניצחה במישור הספורטיבי כאשר ההתאחדות האסייתית ופיב"א אמרו שסוריה היא המקום הנכון לארח משחקים במוקדמות גביע העולם. עכשיו נרצה לחגוג גם על המגרש".