44 ימים אחרי פיטוריו של פטריק ואן לוון מינתה מכבי ת"א מאמן חדש, מלאדן קרסטאיץ'. הקבוצה הפסידה אמנם רק במשחק אחד מתוך שמונה בפרק הזמן הזה, ללאסק האוסטרית, אבל ברור שהכדורגל הנוכחי לא יספיק כדי לאיים על המקום הראשון.
החלפת מאמן לבדה אינה כל הפתרון, אלא רק חלק ממנו. קרסטאיץ' לא מביא איתו היסטוריה רחבה בכל הנוגע לאימון קבוצות - הוא אימן רק אחת כזו, טופלה הסרבית - אבל כן הציג בפחות משנה של עבודה כמה עקרונות שנדמה שהוא מאמין בהם. עכשיו הסרבי יצטרך להכניס אותם לקריית-שלום, אבל להתאים עצמו למצב הקיים ולסגל שעומד לרשותו. עם כל הכבוד למרמורק, הערב (20.00) בבלומפילד מול סכנין, לה מספר נקודות זהה, יחכה לו מבחן ממשי ראשון. יש כמה נושאים שנצפה לראות איך קרסטאיץ' נוגע בהם, לא רק במשחק הזה, אלא בכלל בתקופה הקרובה.
5 צפייה בגלריה
מלאדן קרסטאיץ'
מלאדן קרסטאיץ'
מבחן ממשי ראשון. קרסטאיץ'
(צילום: עוז מועלם)

אחורה פנה

ברור שהחלק האחורי הוא הבעייתי, החולייה שהייתה העוצמה העיקרית בתקופת ולדימיר איביץ'. אסור להתבלבל ולהשוות בין שני המאמנים רק משום שהם בני אותה מדינה. איביץ' הוא מאמן ששם דגש ראשון על ההגנה, ואילו קרסטאיץ' חושב קודם כל על ההתקפה.
יש פה גם עניין פרסונלי וגם קבוצתי. ברמה האישית, קרסטאיץ' יצטרך להחליט עם מי הוא הולך. בגדול, נראה שהגיע הזמן לבחינת אפשרות שלואיס הרננדס לא יהיה הבחירה הקבועה אם הוא ממשיך לפשל, אבל המבחר כרגע לא גדול. עידן נחמיאס טועה גם הוא, שחר פיבן לא מקבל קרדיט מכל מאמן, אז אולי דווקא חזרה של שרן ייני להגנה היא הפתרון?
5 צפייה בגלריה
שרן ייני
שרן ייני
אולי דווקא חזרה שלו להגנה היא הפתרון? ייני
(צילום: עוז מועלם)
משימה נוספת היא עבודה עם המגינים, כלומר להחזיר את אנדרה ז'ראלדש ואנריק סאבוריט לכושר - זה הבסיס. לאחר מכן דרושה עבודה קבוצתית. אצל איביץ' שחקני אגף שלא עזרו להגנה לפי ההוראות שלו נופו מהסגל, ראו דוגמת אלירן עטר ויונתן כהן. קרסטאיץ' יצטרך להחליט באיזו גישה הוא נוקט.

דחיפה קדימה

כמאמן טופלה חיפש קרסטאיץ' לתת במה מרכזית לקשר התקפי, כזה שנמצא בעמדה מרכזית, מתחת לחלוץ בודד או לצמד. במכבי יש שני מועמדים טבעיים לתפקיד, דן ביטון וגבי קניקובסקי, וברור שהשני הוא זה שיקבל את רוב הדקות.
5 צפייה בגלריה
גבי קניקובסקי בפעולה
גבי קניקובסקי בפעולה
יוכל לקבל חופש ליצור. קניקובסקי
(צילום: אורן אהרוני)
קניקובסקי נראה לא רע מאז שהצטרף. אחד היתרונות שיש לו על פני שחקנים אחרים בסגל הוא הקצב - משחק מהיר ודחיפה קדימה. הבעיה היא שבינתיים זה לא מביא מספרים משמעותיים (שני בישולים, 0 שערי ליגה). הוא צריך להפוך לדמות מרכזית. מאוד מרכזית.
מי יהיה מאחוריו? סימן השאלה במקום, אבל הרבה תלוי בכשירות של אייל גולסה והפעם גם של דן גלזר. קרסטאיץ' יצטרך להחזיר את עדן שמיר לרוטציה, כיוון שהשניים האלה לא יהיו בריאים תמיד, אבל במידה שכן - קניקובסקי יוכל לקבל חופש ליצור.

הזזת החיילים

אחת הבעיות של ואן לוון הייתה קיבעון במערך וברעיונות. תמיד 3-3-4, תמיד אותן תבניות התקפה, תמיד אותן בעיות. קרסטאיץ' נחשב אמנם לעקשן, אבל גמיש בדרך שבה הוא מסדר את השחקנים. העונה שיחק לא מעט ב־3־4־3, ואשתקד המערך המוביל היה 1-3-2-4.
5 צפייה בגלריה
מלאדן קרסטאיץ'
מלאדן קרסטאיץ'
יכול להיות שצריך לבדוק את האופציה של שלושה בלמים. קרסטאיץ'
(צילום: עוז מועלם)
יכול להיות שקרסטאיץ' צריך לבדוק את האופציה של שלושה בלמים. זה לא מושלם עבור חומר השחקנים הנוכחי, אבל התחושה היא שכל שינוי יהיה מבורך. ברנדלי קוואס יוכל לשחק עם קניקובסקי מתחת לסטיפה פריצה, ההגנה תקבל עוד בלם ותתייצב קצת. כדי לעשות זאת מכבי תצטרך לקבל את המגינים חדים יותר בהתקפה.

חלון הזדמנויות

יש להניח שכאשר קרסטאיץ' סגר את תנאיו הוא שמע מה המועדון יכול להרשות לעצמו. סביר שגם הובטח לו משהו ואולי ינצל את קשריו (בעיקר בגרמניה) כדי להביא מישהו שלא היה חותם כאן בלעדיו.
5 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
צריך לחשוב היטב באיזו עמדה הוא רוצה לנסות לבצע רכש. יצחקי
(צילום: עוז מועלם)
על הצורך בחיזוק הגנתי כבר הורחב פה, אבל קרסטאיץ' וברק יצחקי צריכים לחשוב היטב באיזו עמדה הם רוצים לנסות לבצע רכש. המצב בכנף שמאל, למשל, לא ברור, למרות הקאמבק של טל בן-חיים. אדוארדו גררו לא יציב, ומעמדו של אילון אלמוג נחלש בהדרגה. לא מעט לחשוב עליו ולא מעט עבודה.