אם אתם חובבי כדורסל אירופי כנראה שכבר שמעתם את השם דז'נאן מוסא, אבל אני מניח שלא חקרתם לעומק על השחקן המאוד מפתיע הזה. דז'נאן מוסא, רק בן 23, כבר הספיק לעבור הכל בקריירה הקצרה שלו – להפוך לכוכב, ליפול ולקום מחדש. היכרות קצרה עם השחקן המסקרן.
1 צפייה בגלריה
ג'נאן מוסא שחקן נבחרת בוסניה
ג'נאן מוסא שחקן נבחרת בוסניה
ג'נאן מוסא שחקן נבחרת בוסניה
(צילום: רויטרס)
נתחיל מההתחלה, דז'נאן מוסא גדל במציאות לא פשוטה בכלל, בעיר ביהאק שנמצאת בבוסניה. במהלך המלחמה של יוגוסלביה, העיר ספגה אבדות קשות מאוד.
מוסא אמנם נולד ארבע שנים לאחר תום המלחמה, אך הוא מספר שהיא השפיעה על חייו באופן ישיר – אביו נלחם למשך תקופה ארוכה ולא היה לצידו בחלקים גדולים מילדותו. הנה קטע קטן שהוא אמר על המלחמה שיעזור לכם להיכנס לפרופורציות:
"אני אסיר תודה לאלוהים שלא הייתי בתקופה ההיא כשהייתה מלחמה, אבל בכל זאת, הרגשתי את זה, כי אבא שלי היה בצבא. הוא דיבר איתי על זה. קצת הרגשתי את זה, שרדנו. נלחמנו בכל זאת. אנחנו הדור הראשון שהתמזל מזלו להסתדר בלי המלחמה הזאת. אנחנו לוקחים את זה כמובן מאליו. אנחנו לא אסירי תודה כדי להבין שלאנשים לא היה מה לאכול, עכשיו אנחנו עצובים כי אין לנו אייפון 8, אייפון X, הרבה כסף. הלך הרוח שלי הוא שאני שמח שאני חי. שאני שמח שאני עושה את הדברים שאני אוהב ושיש לי את המשפחה שלי. זהו".
כמו הרבה כדורסלנים באירופה, גם מוסא התחיל דווקא בענף הכדורגל, הוא היה מצטיין והיה נראה שהוא בדרך להיות כישרון גדול בכדורגל. רק בגיל 10, כאשר הבחינו בגובהו המוגזם, הוא עשה הסבה לענף הכדורסל.
כבר בגיל 11 עזב לבדו לעיר הבירה של בוסניה, סרייבו, על מנת לקדם את יכולות הכדורסל שלו.
"אני לעולם לא אשכח את הרגע הזה שבו ההורים שלי השאירו אותי בדירה כשהייתי בן 11. הם הלכו עם האוטו וראיתי אותם, אני מנופף, וברגע שהם חצו את הכביש ולא יכולתי לראות אותם יותר רצתי לשירותים שלי ובכיתי ארבע שעות, חמש שעות רצופות. לא יכולתי לדמיין שזה יקרה לי שוב, כי הלב שלי נשבר. ההורים שלי רצו את הטוב ביותר עבורי, והם עשו את זה כי הם רצו לבנות את הדרך שלי ככה. אבל הבנתי, אני לגמרי לבד. מה לעשות עכשיו? מה עכשיו? זה היה קשה".
מי שלקח את דז'נאן תחת אחריותה היא בירסקה פטרוביץ', אימו של דראזן שוודאי אתם מכירים. "אחרי המשחק הראשון, הייתי מוטרד, עצוב, כי אני אוהב כל כך הרבה כדורסל וזו הייתה הפעם הראשונה בחיי שחשבתי שאני לא מספיק טוב לזה", אמר מוסא. "היא דחפה אותי על הכתף שלה, ואמרה 'הנה הכדור של דראזן פטרוביץ'. אתה מזכיר לי אותו כשהוא היה צעיר יותר. אז פשוט תמשיך. זה כלום. אתה תצליח, תאמין לי. רק תאמין בעצמך'. והיא נישקה אותי. זו השיחה הכי מרגשת שהיה לי בחיי איתה".
אחרי שהצליח להרשים לא מעט את אנשי הכדורסל של יוגוסלביה, עבר מוסא לשחק בצדביטה זאגרב הקרואטית. ב-15 באוקטובר 2015, כשהוא בן 16 ו-160 ימים בלבד ערך את הופעת הבכורה שלו ביורוליג, בכך הפך באותו הזמן לשחקן התשיעי הצעיר ביותר ששיחק במפעל.
בכל קיץ מחדש קיבל מוסא זימון לנבחרות הצעירות של בוסניה והיה התקווה הגדולה ביותר של הבוסנים. מוסא שיחק באליפות אירופה עם נבחרת בוסניה עד גיל 16, והוביל את הטורניר בנקודות, עם 23 למשחק.
שנה לאחר מכן, שוב הוביל בנקודות עם 23.3 נקודות למשחק, ובאסיסטים, עם 6.3 כאלו למשחק.
במשחק הגמר של הטורניר, מול מארחת הטורניר, ליטא, קלע מוסא 33 נקודות, יחד עם 8 ריבאונדים, 7 אסיסטים, 3 חטיפות ו-2 חסימות, והוביל את קבוצתו לניצחון 83:85, והשיג מדליית זהב. מוסא נבחר ל-MVP של הטורניר, והוא גם נבחר לחמישיית הטורניר.
מוסא שיחק גם בגביע העולם עד גיל 17, אותו הוא גם הוביל בנקודות, עם 34 נקודות למשחק. במהלך הטורניר קלע מוסא 50 נקודות ב-27 דקות מול טאיפיי הסינית, מה שמהווה את השיא הנוכחי במספר הנקודות הרב ביותר שנקלעו במשחק בודד בטורניר הזה.
קשה להבין את ההערצה למוסא בבוסניה במושגים שלנו, הם מעריצים אותו יותר מאשר אנו מעריצים את דני אבדיה.
ב-2017 שותף במדי הנבחרת הבוגרת כאשר הוא בן 18 בלבד, במסגרת מוקדמות אליפות העולם, הוא שותף בשישה משחקים והעמיד ממוצעים של 22.8 נקודות, 3.3 ריבאונדים ו-2.5 אסיסטים.
בעונת 2017/18, עונת הפריצה של מוסא, הוענק לו תואר הכוכב העולה של היורוקאפ, לאחר שהעמיד ממוצעים של 10.5 נקודות ו-3.2 ריבאונדים למשחק, ב-16 משחקים ששיחק במפעל. הוא גם נבחר לשחקן הצעיר של הליגה האדריאטית ולחמישיית העונה בעונת 2017/18. דז'נאן נרשם לדראפט 2018 ונבחר בסיבוב הראשון במקום ה-29 על ידי הנטס.
מוסא לא הצליח להרשים בליגה הטובה בעולם ובסך הכל בשנתיים שיחק 48 משחקים בהם קלע 3.9 נקודות בממוצע למשחק. על מנת להרוויח קצת יותר דקות משחק, חזר מוסא בעונת 20-21' לשחק באירופה וחתם לשלוש שנים במדי אלופת היורוליג, אנדאולו אפס.
מהר מאוד התברר כי מוסא לא יכול להועיל לקבוצה ולא הפסיק לשחק אפילו 13 דקות ביורוליג עד שנחתך מהקבוצה הטורקית.
בגיל 21, נראה היה שהקריירה של מוסא הולכת לאבדון. בקיץ שלפני עונת 21-22' חשב מוסא מה עליו לעשות והוא החליט להפתיע את כולם ולחתום במדי בראוגן שבדיוק עלתה לליגה הראשונה בספרד. את דז'נאן עניין רק דבר אחד – להוביל קבוצה! ואכן כך היה, הוא הוביל את בראוגן לזכייה בגביע המלך הספרדי אחרי 30 שנה.
הוא שיחק 29 משחקים בליגה הספרדית בהם קלע 20 נקודות יחד עם 5.1 ריבאונדים ו-3.1 אסיסטים.
והכי חשוב – נבחר ל-MVP של הליגה הספרדית.
בקיץ האחרון הוא שיחק ביורובאסקט 5 משחקים בהם קלע 21.4 נקודות עם 3.4 ריבאונדים ו-4 אסיסטים, אך לצערו הוא לא זכה להעפיל לשלב שמינית הגמר.
עוד לפני שהספיק לשחק ביורובאסקט, הצליחה ריאל מדריד לשים עליו את היד ולהחתים אותו בשורותיה.
העונה במדי ריאל מדריד הוא מלך הנקודות עד כה בקבוצה בליגה הספרדית (16.7) וסגן הנקודות ביורוליג (12.2).
עכשיו כל שנותר לנו הוא לעקוב ולראות האם תגיע עוד ירידה בקריירה של הכוכב הבוסני או שהוא מצא את הנוסחה להצלחה, כי כרגע נראה שהשמיים הם הגבול עבורו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.