האולימפיאדה בשחמט הסתיימה לה עם הישג ישראלי ענק: דנה כוכבי, השחמטאית בת ה-17 שנחשבת לפוטנציאל אדיר, זכתה אתמול (שני) במדליית זהב בבודפשט. כוכבי הייתה השחמטאית היחידה באליפות שניצחה בכל משחקיה, שמונה במספר, וזכתה במדליית זהב על אף היותה השחמטאית הצעירה בנבחרת הישראלית, עם תוצאה של 2700 - תוצאה המאפיינת רבי אמנים בשחמט.
"ההרגשה מדהימה", היא סיפרה היום בריאיון לאולפן ynet. "אני תמיד שמחה לעלות עם דגל ישראל על הבמה. תמיד יש הרגשה כזאת של גאווה לאומית, בעיקר בחו"ל, אבל בימים כאלה ברור".
3 צפייה בגלריה
כוכבי
כוכבי
"ההרגשה מדהימה". כוכבי
(צילום: Dr. m-l photos)
שיחה עם דנה כוכבי, זוכת מדליית זהב באולימפיאדת השחמט, וצביקה ברקאי, יו"ר איגוד השחמט
( צילום: ירון ברנר)
"אני משחקת מאז גיל 9, אבל (השחמט) תמיד היה במשפחה בגלל אח שלי הגדול", מספרת כוכבי. "בעיקרון תמיד הייתי במועדון, תמיד היו מביאים אותי בגלל התחרויות של אח שלי או חוגים. תמיד הייתי שם".
לצד ההישג הענק של כוכבי, נבחרת הנשים של ישראל רשמה הישג נאה כשסיימה במקום ה-13, למרות שהגיעה לתחרות מהמקום ה-25. אך הסיפור המשמעותי סביב נבחרת הנשים היה אי השתתפותה של הנבחרת האיראנית במשחק מול הישראליות.
3 צפייה בגלריה
כוכבי על הפודיום
כוכבי על הפודיום
כוכבי על הפודיום
(צילום: Dr. m-l photos)
צביקה ברקאי, יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט, סיפר ל-ynet על האירוע: "למרות שרוצים, אי אפשר להפריד בין הספורט לפוליטיקה בכל מה שקורה באירוע כזה גדול של אולימפיאדה, שבצמוד בצמוד לו יש את הקונגרס העולמי של פיד"ה, שזה הגוף שאחראי על כל השחמט. אז הגיעו לשם כ-200 נבחרות גברים ו-200 נבחרות נשים וזו חגיגה ספורטיבית גדולה מאוד, אבל מצד שני יש את הקונגרס שבו מתעסקים בפוליטיקה. בסוף אנחנו עושים את כל מה שאפשר כדי להעמיד את ישראל במקום נכון, מבחינה ספורטיבית, מבחינת התדמית, מבחינת המעמד, והשחמט הוא חלק מתוך העניין".
ההישגים של דנה ושל הנבחרת, יש לזה משמעות דווקא בימים האלה בעיניך? "יש משמעות גדולה מאוד לכל מקום שבו ישראל מצליחה, אנחנו מצליחים להראות שיש לנו יכולות בכל התחומים. ההישג של דנה הוא יפה, כי לעמוד בסוף לפני כולם על הבמה ולקבל מדליית זהב, זה הישג בלתי רגיל. כל מקום שאנחנו יכולים להראות בו נבחרת טובה, את דגל ישראל, להשמיע את ההמנון, זה תמיד תורם לאווירה הכללית ולתחושה, גם של היהודים, גם של הישראלים וגם של המדינה כולה".
3 צפייה בגלריה
כוכבי
כוכבי
היחידה שניצחה בכל משחקיה בתחרות. כוכבי
(צילום: Dr. m-l photos)
דנה, החברות שלך בטח עסוקות בסטורי, בטיקטוק, ואת מצאת תחביב קצת מה שנקרא אולד סקול. איך את עם זה? דנה: "תמיד זה היה ככה, אבל זה ממש לא הפריע לי או להן".
צביקה: "השחמט הוא הרבה מעבר לספורט ותחביב, וכולם כבר הבינו את זה, גם גורמי הממשלה, גם ראשי הערים. לפיכך היום כמעט בכל עיר בישראל יש מועדון שחמט עם מאות ויותר ממאות שחקנים. לפיכך, ממשלת ישראל ומפעל הפיס וראשי הרשויות משקיעים סכומי עתק כדי להכניס את לימודי השחמט לתוך בתי הספר.
"אנחנו מלמדים שחמט, אפילו בגני ילדים. אין דבר שעוזר להתפתחות של נוער יותר מאשר שחמט. זאת אומרת, מי שמצליח להיות בסוף אלוף, כמו דנה, אז זה פנטסטי. אבל גם מי שלא מצליח להיות אלוף, אז השחמט עוזר לו הרבה מאוד בהיבט של ההתפתחות האישית".
כאלף שחמטאים מרחבי ישראל והעולם כבר נרשמו ל"אליפות העל" בשחמט שתיערך החל ממחר בכיכר ספרא בירושלים, כאשר השולחנות והמשחקים יוקדשו בין היתר ללוחמים ולוחמות, לזכר הנופלים, לכוחות הביטחון, לפצועי צה"ל ולשחרור החטופים.
"אנחנו עושים משהו שהוא לא נורמלי כדי להפוך תקופה לא נורמלית לטיפה נורמלית", מספר ברקאי. "אנחנו עושים שלושה אירועי ענק בירושלים - אליפות ירושלים הפתוחה, אליפות ירושלים הסגורה ומשחק סימולטני ענק. האליפויות נערכות במלון רמדה בירושלים, ונמצאים שם טובי השחמטאים מהעולם".