מדיסון שנלי היא דמות מוכרת במשחקי פורטלנד טימברס מליגת ה-MLS. היא שרה את ההמנון האמריקאי לפני כל משחק של הקבוצה מאז 2013, כ-15-20 ביצועים מדי עונה. רק שההופעה שלה ביום ראשון שעבר, לפני בעיטת הפתיחה במפגש של הטימברס מול לוס אנג'לס גלאקסי, לא הייתה כמו אף אחת אחרת בקריירה.
שנלי (27) לבשה חולצה אדומה ועליה הכיתוב: "YOU KNEW" (אתם ידעתם). זה עשה את העבודה. אותן מילים זכו לתהודה גדולה וכמובן למסר עבור ראשי הטימברס והמועדון, שעמד תחת ביקורת חריפה בשנה האחרונה על אופן התנהלותו. לא כספית, אלא אתית.

השחקניות שנוצלו, הכוכב שהתנהג באלימות

בספטמבר האחרון דיווח "האתלטיק" כי פול ריילי, המנהל של קבוצת הנשים (פורטלנד ת'ורנס), כפה את עצמו מינית על שתי שחקניות. לאחר שאחת מהן דיווחה על מה שהתרחש לראשי המועדון, החוזה של ריילי לא חודש, אך הסיפור הושתק. בהמשך ריילי אימן בקבוצה אחרת מליגת ה-NWSL.
עוד לפני כן, במאי 2021, קשר הטימברס דאז, אנדי פולו, נעצר בחשד לאלימות כלפי אשתו ג'נסיס אלרקון. במחלקת השריף של מחוז וושינגטון סיפרו כי אלרקון סבלה מחבלות בכף ידה. לאחר מכן האישה חשפה כי הקבוצה הציעה לה "סכום כספי נדיב" בתמורה לביטול אותן האשמות. זה לא קרה. פולו לא עמד לדין.
שתי התקריות הפכו לאישיות עבור שנלי, בהתחשב שהיא עברה בצעירותה תקיפה מינית. "קשה לי עם אנשים שלא משלמים על מה שעשו", אמרה השבוע לרשת ESPN. "זה לא עוזב או יעזוב אותי".
2 צפייה בגלריה
אנדי פולו
אנדי פולו
לא הועמד לדין. פולו
(צילום: AP)
כאשר התקרית של ריילי פורסמה באוקטובר, שנלי לבשה חולצה שחורה עם הכיתוב "אתם ידעתם" למשחק של הת'ורנס. "היה מעט הד ברשתות החברתיות וקיבלתי תמיכה מטורפת מכל עבר", שחזרה שנלי. "כולם הגיבו ובירכו, חוץ מהקבוצה".
כאן הבינה שנלי, לדבריה, שיש ניסיון של השתקה. "זה גורם לך לחיות מחדש את הטראומה", הסבירה. "אני אפילו לא יכולה לדמיין את מה שאותן בנות עברו ואז להמשיך לראות את פניו של אותו אדם שעשה את זה מאמן בקבוצה אחרת. יש פגם גם בארגון שממשיך לתמוך בו".
2 צפייה בגלריה
פורטלנד טימברס
פורטלנד טימברס
הקבוצה עמדה בעין הסערה. שחקני פורטלנד טימברס
(צילום: AP)
ה-MLS, יש לציין, פתחו בחקירת המקרה של פולו והגיעו למסקנה כי הטימברס לא גרמו או לחצו על אלרקון לוותר על ביטול ההאשמות. החוקרים של ליגת הכדורגל האמריקאית הגיעו למסקנה שהסיבה שהמועדון לא דיווח על התקרית נובעת מ"חוסר ידע בחוקי התקנון". בתגובה הם קנסו את הטימברס ב-25 אלף דולר בלבד. זה לא הזיז לאף אחד. חצי שנה לאחר מכן הטימברס אף הגיעו לגמר ה-MLS ונעצרו רק על-ידי ניו יורק סיטי.

הלחץ מהבעלים, הטלפון מאבא

לקראת המשחק ביום ראשון שעבר, הזמינה שנלי גרסה חדשה לחולצות, הפעם בצבע אדום. "קיבלתי את החולצה וחשבתי: 'יודעים מה, אני צריכה לעלות עם זה שוב לכר הדשא'", אמרה. "ואז המצב התדרדר במהירות". שנלי קיבלה הודעת קולית מלחיצה מאביה, שדיבר לפני כן עם בעלי המועדון, מייק גולוב, ששירת יחד עימו בצבא. גולוב אמר לאביה של שנלי כי החולצה היא "אצבע משולשת לארגון".
האב ביקש מבתו שתחשוב על זה פעמיים. "זה פגע בי מאוד, כי לא רציתי לאכזב אותו", סיפרה שנלי. "לא רציתי לשים אותו במצב שבו הוא מסתכן בסיום החברות עם גולוב". לבסוף, האב, טרי שנלי, אמר לגולוב שבתו היא אישה בוגרת ושאם הוא מישהו צריך לדבר איתה, זה גולוב עצמו. זה לא קרה.
"לכל אחד במועדון יש דרך ליצור איתי קשר", אמרה שנלי. "יש לכולם את מספר הטלפון שלי. אם מייק היה רוצה ליצור איתי קשר דרך הטלפון, הוא היה יכול לעשות את זה".
שנלי החליטה לעלות לשיר את ההמנון עם החולצה המדוברת. "עשיתי את המחקר שלי והייתי המומה ממה שמצאתי. חשבתי שיש כאן קהילה אוהבת ותומכת, אבל למעשה אלה אנשים ועסק שלא חושב על בני אדם". לאחר סיום ההמנון, שנלי אף הוסיפה כי חוותה "התמוטטות עצבים" - וחזרה ישירות לביתה.
שעות לאחר מכן, הרעש הציבורי והבאזז ברשת החברתית עשו את שלהם. היא קיבלה טלפון מנציג המועדון שאמר כי היא תוזמן שוב לשיר את ההמנון וכי היא מוזמנת לשיחה כדי ללבן את העניינים. "אעשה זאת רק אם אלבש שוב את החולצה האדומה עם הכיתוב", הודיעה. בשבוע הבא בדיוק - במשחק הביתי מול סן דייגו - נדע אם יהיה פרק נוסף לסיפור הזה.