לאחרונה הושמעו דעות כי הכדורסל האירופי סוגר פערים מול הכדורסל בארה"ב. ראוי להיזכר מתי האמריקאים גילו את הכדורסלן האירופי.
האירופאי הראשון שהשאיר רושם עצום בארה"ב היה קרשימיר צ'וסיץ' המנוח, קרואטי גאה ואזרח יוגוסלביה של שנות השבעים. אחד האירופאים הראשונים (היו גם ישראלים) שלקח את עצמו בתחילת שנות השבעים לאוניברסיטה בארה"ב, ולא סתם, אלא לאוניברסיטה דתית – בריגהאם יאנג – אוניברסיטה מורמונית מסאלט לייק סיטי במדינת יוטה.
1 צפייה בגלריה
דראז'ן פטרוביץ'
דראז'ן פטרוביץ'
דראז'ן פטרוביץ'
(צילום: AP)
צ'וסיץ לא רק הפך להיות מורמוני אלא גם שחקן בולט ביותר במכללות וכל זה הספיק לו רק להיבחר 144 בסיבוב העשירי של דראפט 1972. כיום יש רק שני סיבובי בחירה. צ'וסיץ' חזר לאירופה ועשה קריירה מפוארת בסיומה עבר לשירות הדיפלומטי של קרואטיה בארה"ב, שם גר ונפטר.
הנבחר האירופאי השני בדראפט היה הרוסי אלכסנדר בלוב, האיש שניצח את ארה"ב במשחק הגמר טורניר הכדורסל באולימפיאדת מינכן 1972, משחק השנוי במחלוקת עד היום כי מדליית הזהב נגזלה מארה"ב על ידי החלטות שערורייתיות של מזכ"ל פיב"א דאז – וויליאם ג'ונס. בלוב נבחר אך לא קיבל רשות לשחק אצל הקפיטליסטים. אגב - שחקני ארה"ב בגיבוי הוועד האולימפי האמריקאי מסרבים עד היום לקבל את מדליות הכסף.
הפריצה הגדולה של אירופאים ל־NBA התחילה בשנת 1986. הדראפט היה עשיר בדמויות בולטות בכדורסל האירופאי. שלושה בולטים הגיעו באותה שנה לליגה הטובה בעולם: גיאורגי גלושקוב הבולגרי קיבל חוזה בפניקס ובלשון עדינה – לא כל כך הרשים וחזר אחרי שנה לאירופה. כך גם עם הספרדי פרננדו מרטין שקיבל חוזה בפורטלנד ואחרי עונה חזר לקרוע רשתות באירופה עד שנהרג בתאונת דרכים.
יחד איתם התחיל הגרמני דטלף שראמפף, אבל הוא היה אירופאי מוכר מאוד בארה"ב כי עבר ללמוד ולשחק כדורסל כבר בגיל התיכון והמשיך באוניברסיטת וושינגטון, כך שנבחר במקום 8 בדראפט. שראמפף שיחק 15 עונות בליגה, בדאלאס, אינדיאנה וסיאטל.
בדראפט של 1986 נבחרו עוד אירופאים מפורסמים. ארווידאס סבוניס נבחר במקום ה-24 בסיבוב הראשון, אך עבר לשחק ב-NBA רק בעונת 95/6. אטלנטה הוקס בחרה בשני רוסים בשולי הדראפט. אלכסיי וולקוב מספר 134, אך הוא שיחק מעונת 1989 ובסך הכל רשם 3 עונות רוויות בפציעות. ולארי טיכוננקו נבחר 157 אך העדיף להישאר באירופה.
בשנת 1989 נפתח הברז עוד יותר והגיע זמנם של היוגוסלביים – דראזן פטרוביץ', ולאדי דיבאץ' וזרקו פאספלי, והליטאי שרונאס מרצ'ולניס.
פטרוביץ' התחיל לאט ולא השאיר רושם בפורטלנד, הפריחה שלו התחילה כשהועבר לניו ג'רסי (כיום ברוקלין) נטס, אבל הקריירה נקטעה בתאונה הטראגית. דיבאץ' נבחר במקום ה-26 על ידי הלייקרס ועשה קריירה מפוארת. בסך הכל שיחק 16 עונות בלייקרס, שרלוט, סקרמנטו, וחזר לפרוש במדי הלייקרס. פאספלי הסתפק בעונה אחת ולא בלט במיוחד.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 06:25, 30.08.24